En selviä enää lasteni elättämisestä
Miten tuet menee, jos muutan pois lasteni luota?! Eli minulla on 18v. ja 17 v. lapset, enkä saa enää kuin alennetun elatuksen yhdesätä lapsesta n. 140€/kk. Molemmat saavat opintotukea yht.100€/kk tulojeni perusteella. Asumme jo nyt kaksiossa ja itse nukun eteisen lattialla, toinen lapsista makuuhuoneessa ja toinen olohuoheessa.
Muina menoina ainostaan tietenkin ruoka(6€/pvä) vakuutukset ja puhelin.
Voinko muuttaa isoäidilleni joka on avuntarpeessa ja hänellä tilaa. Lapset jäisi kaksioon. Eli nuorempaa olisin elatusvelvollinen ja hän ei tukia saisi. Mutta entä vanhempi?! Saisikohan opintotuet yms... Vaikuttaako nuoremman tulot?! Itse käyn töissä ja tuloni ovat bruttona 2400.
Kommentit (50)
Tiesittekö, että tapaturmavakuutusta harvoin otetaan hoitokulujen vuoksi vaan pysyvän haitan vuoksi. Sairaskuluvakuutukset on kalliita, mutta tapaturmavakuutukset yleensä alle 40eur vuosi.
Mitä perheesi tekisi, jos sinä vammautuisit vapaa-ajalla ( jolloin harvempien yritysten vakuutukset kattaa tapaturman) jäisittekö vaille pysyvän haitan korvausta ja sairaseläkettä?
Ap on harvinaisen valveutunut ja fiksu jos on tapaturmavakuutuksetkin kaikilla. Vai onko kenties vakuutusalalla töissä? Alalla ei mitkään järisyttävät palkat meinaan ole.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:40"]
No kysy niiltä lapsilta olisiko esimerkiksi täysi-ikäisellä halua muuttaa omaan asuntoon. Minä en ikimaailmassa suostuisi koisimaan jossain eteisen lattialla. Tiukkaa tulee olemaan seuraavat 2-3 vuotta ellet sitten keksi jotain mistä nipistää, kuten nuo vakuutukset.
[/quote]
jos äidin tulot vaikuttaa niin ei sillä 18v oo varaa asua yksin, kun vasta yli 20v saa täydet opinto yms tuet, vanhemmista riippumattomana?
[/quote]No opiskelija voi mennä töihin jos muuttaa pois kotoa tai ottaa opintolainaa, niin ne muutkin tekevät.
Tjaa, kyllä mä odottaisin että joko molemmat tai ainakin toinen kakaroista muuttais jo pois. Onhan ne jo noin isoja.
Miks sun isot lapset ei käy työssä?? Iltaisin?? Satunnaista keikkaa?
Itselläni jää 2620 liksasta n. 2000 käteen, siitä on kaikki lellit ja tellit maksettu.
Joi ja yksin maksan 980 egee vuokraa. Asun 3 lapseni kanssa neliössä, vanhin lapseni tekee töitä opintojen ohella.
Jos saa palkkaa joka kk 2700€ niin paljon suunnilleen jää käteen jos ei ole kirkossa eikä verivähennyksiä?:)
Mitä teiltä jää sitten nyt puuttumaan? Jos et selviä menoista, mikä jää saamatta?
Lohduttaudu sillä että kohta helpottaa. Viimeistään kolmen vuoden päästä lapsesi ovat omillaan ja sinulle jää omaan käyttöön rahaa rutkasti enemmän. Voit muuttaa yksiöön ja törsätä lopun palkkasi mihin haluat. Voimia sisko, et ole ainoa yksinhuoltaja joka miettii että miten elättäisi opiskelevat nuorensa kun lapsilisät ja elatustuet loppuvat. Sama tilanne täällä, ja isiä ei luonnollisesti kiinnosta. Meitä kutsuu sossu parin kuukauden päästä kun vanhemman lapsilisä loppuu.