Mitä aattelet siitä, kun puolisosta puhutaan kaverina? :)
"Olipa kiva, kun se Pertti löysi rinnalleen oman kaverin."
Kommentit (12)
Yleensä hieman vanhemmat ihmiset puhuvat noin.
Täysin normaalia, kun vanhemmat ihmiset puhuvat nuoremmista ihmisistä. Sana "kaveri" poistaa ongelmat, jotka aiheutuvat siitä, että nuoret vetävät niin helposti herneen nenään, kun heidän parisuhteistaan puhutaan heidän mielestään väärillä sanoilla. Ei siis tarvitse kysyä että "Joko se teidän Noora on löytänyt seurustelukumppanin, avomiehen, avovaimon, aviomiehen, aviovaimon tai muun puolison?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:41"]
Täysin normaalia, kun vanhemmat ihmiset puhuvat nuoremmista ihmisistä. Sana "kaveri" poistaa ongelmat, jotka aiheutuvat siitä, että nuoret vetävät niin helposti herneen nenään, kun heidän parisuhteistaan puhutaan heidän mielestään väärillä sanoilla. Ei siis tarvitse kysyä että "Joko se teidän Noora on löytänyt seurustelukumppanin, avomiehen, avovaimon, aviomiehen, aviovaimon tai muun puolison?
[/quote]
Unohdit fuck buddyn.
"Niin mitenkäs se Noora... Onko sillä jo uusi semmoinen, mikäs se, semmoinen vak badi?"
Mun mielestä se on ihan symppistä. Mun isovanhemmat ja vanhemmat on aina käyttänyt tuota 'kaveri'-sanaa seurustelukumppanista. Jotenkin mukavalla tavalla sellainen jäyhä, ei-tungetteleva sana.
Mummo käyttää. "Kuulin papalta, että sulla on todella fiksu ja kiva kaveri". Söpöä
Sen kaveri-sanan kestin kun seurustelimme. Mun mielestä äitini voisi jo puhua aviomiehestäni näin kymmenen vuoden jälkeen "meidän Liisan mies/aviomies/puoliso teki sitä ja tätä". Mutta ei, kaveri sitä ja tätä. Olen kyllä jo tottunut.
Mun setä just viime viikolla käytti tuota ilmausta, kun kertoi tyttärentyttärensä uudesta poikaystävästä.
"Olekkos kuullu, että Ainollakin on ny semmonen kaveri." :D
Vanhemmat henkilöt ovat viitanneet avomiestäni "ystävänä". Varmasti häiden jälkeen sitten miehenä. Vanhempi sukupolvi kiertää ei-naimisissa olevan suhteen näin, ikään kuin hyväksyy uuden elämänmenon.
Vanhemman väen tapa kutsua kumppania, kun ei olla vielä naimisissa. Ei koske vaan nuorien kumppaneita vaan oma mummoni puhui omasta miesystävästään kaverina ja he ovat jo yli seitenkymppisiä. Ensimmäisiä kertoja oli vaikea tajuta mitä mummo tarkoitti kun puhui jonkun kaverista. Nyt olen jo tottunut ja onhan se nyt aika hellyttävää :)
Mun vanhemmat puhuu mun miehestä kaverina, ikää äidillä 60 ja isällä 68. Oli se vähän hämmentävää kun sen ekoja kertoja kuuli mutta nyt siihen on jo tottunut ja onhan se aika söpö ilmaus :)
Herttainen vanhusten tapa.