Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä lapsettoman pariskunnan ensimmäiseen omaan jouluun?

Vierailija
12.12.2014 |

Päätimme, että tänä vuonna emme jaksa lähteä sukuloimaan emmekä edes ulkomaille vaan pysymme kotona. Ongelmaksi on muodostunut se, ettei meillä ole mitään omia tapoja tai perinteitä yhteisille kotijouluille. Aina olemme viettäneet pyhät sukkuloiden paikkakunnalta toiselle.

Yleensä omia jouluja aletaan viettää siinä vaiheessa, kun perheeseen on syntynyt lapsi, ja siioin ei varmastikaan ole tekemisestä pulaa. Mutta mitä kivaa ohjelmaa voisi lapseton pariskunta keksiä jouluksi? Asumme Helsingissä emmekä ole erityisen kiintyneitä klassisiin jouluperinteisiin. Kaikkein mieluiten kutsuisimme ystäviä meille kokkailemaan ja syömään, mutta kaikilla tuntuu olevan jouluna omat menonsa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiskos joulun tienoilla vaikka kauneimpia joululauluja missään? Olin pari vuotta sitten itse kuuntelemassa ja laulamassa kirkossa,oli niin ihanaa :) Tunnelma oli rauhallinen ja ihana.

Vierailija
2/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ruokaa. Luokaa itse omanlainen joulu :) saunomista ja rentoutumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululauluista emme muuten perusta, mutta joku konsertti voisi kieltämättä olla hieno kokemus. Taloyhtiössä lämmitetään aattona sauna, ja sinne totta kai mennään. Mutta toisaalta niin mentäisiin normaalinakin viikonloppuna.

Ongelma on ehkä siinä, että meille juhliminen tarkoittaa ennen muuta aikaa ystävien kanssa. En ole varma, miltä kahdestaan juhliminen edes näyttää. Ennemminkin tulee mieleen treffit. -ap

Vierailija
4/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se, että saa olla ja tehdä kaiken juuri niin kuin itse haluaa! Paitsi jos toinen puoliso haluaa eri tavalla... Paras vinkki on siis se, että tehkää just sitä mitä itse tykkäätte, vaikka se olisi hiihtovaellus retkieväineen tai sängyssä loikoilua koko joulu pizzataxin eväin.

Vierailija
5/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karaokea laulamaan lähiöbaariin.

Vierailija
6/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaa omat perinteenne tekemällä kaikki niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
Olkaa koko päivä yöpaidoissa ja syökää perinteistä jouluruokaa, tai käykää ulkomaalaisessa ravintolassa ja ulkoilemassa. Antakaa lahjat aamulla puuron jälkeen, tai älkää antako ollenkaan. Eli kaikki niin että itse nautitte, väkisin ei kannata muiden perinteitä jatkaa.

Vierailija
7/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin viime vuonna kaksistaan. Käytiin kaupungillakin yhtenä päivä katsomassa aavekaupunkia, missään ei ollu ketään. Aika romanttista. Meillä oli joulukuusi ja avattiin yhdessä lahjoja. Katsottiin elokuvia ja syötiin hyvin. Käytiin saunassa ja oltiin vaan. T. Nro 3

Vierailija
8/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihana suhde! On keskenänne niin kivaa jo alkuvaiheessa että täältä tullaan kysymään että mitä sitä oikein tekis :-D

Vierailija
9/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietettiin monta aattoa enen lapsia keskenämme, aivan ihania iltoja:) Valmistelut oli tietenkin tehty huolella: oli siivottu ja koristeltu, meillä oli kuusikin, sitten otettiin lasit glogiä ja käytiin saunassa, jonka jälkeen laitettiin ihan kunnon joulupäivällinen pöytään, kinkkuineen päivineen ja syötiin oikein pitkän kaavan mukaan. Juteltiin, kuunneltiin joulumusiikkia. Siihen aikaan kumpikin teki vielä hulluna uraa, joten se oli ihan oikeasti monen syksyn eka yhteinen tapaaminen, kun oli aikaa jutella. Kun oli syöty, avattiin muutama paketti, istuttiin sohvalla, luettiin lahjakirjoja tai kateltiin yhdessä joku hyvä leffa. Lämpimiä muistoj aon noista illoista todella jäänyt, olen iloinen, että sain ne kokea. Nyt on mahtavaia lapsperhejouluja takana jo monta ja vielä monta edessä. Ja sen jälkeen on taas varmaan näitä kahden aikuisen jouluja...

Vierailija
10/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:10"]

Luokaa omat perinteenne tekemällä kaikki niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Olkaa koko päivä yöpaidoissa ja syökää perinteistä jouluruokaa, tai käykää ulkomaalaisessa ravintolassa ja ulkoilemassa. Antakaa lahjat aamulla puuron jälkeen, tai älkää antako ollenkaan. Eli kaikki niin että itse nautitte, väkisin ei kannata muiden perinteitä jatkaa.

[/quote]

Tämä on hyvä neuvo :)

Vierailija
11/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se, että saa olla ja tehdä kaiken juuri niin kuin itse haluaa! Paitsi jos toinen puoliso haluaa eri tavalla... Paras vinkki on siis se, että tehkää just sitä mitä itse tykkäätte, vaikka se olisi hiihtovaellus retkieväineen tai sängyssä loikoilua koko joulu pizzataxin eväin.

[/quote]

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Tuo on ylipätään parasta siinä, että asumme kahdestaan. Mutta toisaalta eipä tuo eroa mitenkään normaalista viikonlopuista, koska teemme silloin muutenkin, mitä huvittaa. Totta kai joulun saa rattoisasti kulumaan pitkänä viikonloppuna, jolloin syödään hakaristitorttuja ja katsotaan pyjamat päällä Silent night, deadly night 2, mutta minusta olisi mukavaa, jos jouluun saisi lapsettomana pariskuntanakin juhlan tuntua ja jonkinlaista kohosteisuutta. Joulu tuntuu olevan oletusarvoisesti suvun, perheen ja lapsien juhla, ja lapsettomille se vaihtoehto on usein pitsa. (Ja pitsa on tosi hyvää!) -ap

Vierailija
12/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaa omat perinteenne tekemällä kaikki niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Olkaa koko päivä yöpaidoissa ja syökää perinteistä jouluruokaa, tai käykää ulkomaalaisessa ravintolassa ja ulkoilemassa. Antakaa lahjat aamulla puuron jälkeen, tai älkää antako ollenkaan. Eli kaikki niin että itse nautitte, väkisin ei kannata muiden perinteitä jatkaa.

[/quote]

Jos tekisimme, niin kuin meistä tuntuu hyvältä, kutsuisimme tosiaan ystäviä meille käymään laittamaan ruokaa, syömään ja juomaan hehkuviiniä. Joulu on kuitenkin Suomessa perheiden ja suvun kanssa vietettävää aikaa, eikä kenenkään voi olettaa skippaavan omia perhejoulujaan ystäväjoulun vuoksi. -ap

Vierailija
13/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa sitten treffien kannalta, jos ei tunnu juhlalta. Koti siistiksi, hyvää ruokaa, kaunis kattaus, kynttilöitä, hyvää musiikkia taustalle, niin eiköhän se ihan mukavalta tunnu. (Paitsi tuollaista teillä tietysti on joka viikonloppu silloin kun ette juhli ystävienne kanssa...)

Vierailija
14/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:17"]

[/quote]

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Tuo on ylipätään parasta siinä, että asumme kahdestaan. Mutta toisaalta eipä tuo eroa mitenkään normaalista viikonlopuista, koska teemme silloin muutenkin, mitä huvittaa. Totta kai joulun saa rattoisasti kulumaan pitkänä viikonloppuna, jolloin syödään hakaristitorttuja ja katsotaan pyjamat päällä Silent night, deadly night 2, mutta minusta olisi mukavaa, jos jouluun saisi lapsettomana pariskuntanakin juhlan tuntua ja jonkinlaista kohosteisuutta. Joulu tuntuu olevan oletusarvoisesti suvun, perheen ja lapsien juhla, ja lapsettomille se vaihtoehto on usein pitsa. (Ja pitsa on tosi hyvää!) -ap

[/quote]

Puhukaa toiveistanne ja odotuksistanne. Kukaan muu ei voi tietää mikä teillä sen juhlaan kohotuksen saa aikaan. Pukeutuminen paremmin, kodin koristaminen omaa silmää miellyttävällä tavalla, kirjastosta keittokirja, mistä etsitte jotain kumpaakin kiinnostavaa, mitä ette ole syöneet, ellei se pizza sitten ole 'se' juttu.

Jos odotatte, että perinteet napsahtavat siltä istumalta, kun olettekin muuttuneet lapsiperheeksi, niin tuskin onnistuu. Kyllä ne omat perinteet on kiva rakentaa, tai ainakin pohjustaa jo kaksin ollessa.

Vierailija
15/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:17"]

[/quote]

[/quote]

Puhukaa toiveistanne ja odotuksistanne. Kukaan muu ei voi tietää mikä teillä sen juhlaan kohotuksen saa aikaan. Pukeutuminen paremmin, kodin koristaminen omaa silmää miellyttävällä tavalla, kirjastosta keittokirja, mistä etsitte jotain kumpaakin kiinnostavaa, mitä ette ole syöneet, ellei se pizza sitten ole 'se' juttu.

Jos odotatte, että perinteet napsahtavat siltä istumalta, kun olettekin muuttuneet lapsiperheeksi, niin tuskin onnistuu. Kyllä ne omat perinteet on kiva rakentaa, tai ainakin pohjustaa jo kaksin ollessa.

[/quote]

Jäi kesken. 

Se vaatii suunnittelua, vähän vaivaa ja viitseliäisyyttä, mutta vain siten saatte juuri teille sopivan/mieleisen juhlan tunteen ja juhlan aikaiseksi.

Vierailija
16/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:26"]

Ottakaa sitten treffien kannalta, jos ei tunnu juhlalta. Koti siistiksi, hyvää ruokaa, kaunis kattaus, kynttilöitä, hyvää musiikkia taustalle, niin eiköhän se ihan mukavalta tunnu. (Paitsi tuollaista teillä tietysti on joka viikonloppu silloin kun ette juhli ystävienne kanssa...)

[/quote]

Meillä on siistiä, hyvää ruokaa ja kaunis kattaus ihan arkenakin. Kynttilöitä ja musiikkiakin aika usein. Ei meillä ole tosiaan vaikeuksia saada aikaa kulumaan jouluna, mutta olisi kiva, jos sen saisi tuntumaan juhlalta eikä vain pitkältä viikonlopulta. Jotenkin minusta on vain kajahtanutta, että joulu on olevinaan talven suurin juhla, mutta kadut ovat autioina ja kaikki nykertävät vain keskenään.

Alan ymmärtää, miksi monet kaverit lähtevät ulkomaille jouluksi. :) -ap

Vierailija
17/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Pukeudutte juhlavasti. Katatte pöydän juhlavasti kimaltaen tai tyylikkästi hohtaen. Nautitte ihanan jouluaterian, kinkulla tai ilman. Jälkkäriks toisenne ja päälle vihreitä kuulia. Yökävely JouluYössä. Näin meillä joka toinen vuosi vuodesta 2008.

Vierailija
18/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:26"]

[/quote]

Meillä on siistiä, hyvää ruokaa ja kaunis kattaus ihan arkenakin. Kynttilöitä ja musiikkiakin aika usein. Ei meillä ole tosiaan vaikeuksia saada aikaa kulumaan jouluna, mutta olisi kiva, jos sen saisi tuntumaan juhlalta eikä vain pitkältä viikonlopulta. Jotenkin minusta on vain kajahtanutta, että joulu on olevinaan talven suurin juhla, mutta kadut ovat autioina ja kaikki nykertävät vain keskenään.

Alan ymmärtää, miksi monet kaverit lähtevät ulkomaille jouluksi. :) -ap

[/quote]

Mä en ymmärrä, mitä ihmisten pitäisi siellä kapungilla tehdä jouluna... Kyllä joulu on talven suurin juhla, ei se ole vain olevinaan sitä, mutta sitä juhlitaan kotona, ei kaupungilla.

Vierailija
19/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä aloittaja hakee takaa. Omat jouluni olivat ihan samanlaisia ennen lapsia, lasten synnyttyä ainoa poikkeus on se, että joululahjat tulee jakamaan joulupukki kun ennen ne jaettiin itse. Eihän joulusta nauttiminen perinteineen mitään lasten läsnäoloa vaadi!

Vierailija
20/32 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:33"]

Se vaatii suunnittelua, vähän vaivaa ja viitseliäisyyttä, mutta vain siten saatte juuri teille sopivan/mieleisen juhlan tunteen ja juhlan aikaiseksi.

[/quote]

Olen samaa mieltä tästä ja myös aikaisemmasta kommentista, jossa kehotettiin unohtamaan vanhojen sukuperinteiden toisintaminen, jos ne eivät ole oman näköisiä. Siksipä juuri keräänkin vinkkejä siitä, mitä voisi tehdä. Perinteet ovat minusta kivoja, mutta joulu tuntuu tarjoavan aika vähän mahdollisuuksia muuhun kuin perhe- ja lapsikeskeiseen juhlintaan. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän