Alaverenpaine kohonnut ja oli 80 nyt alkuraskaudessa, mikähän on?
Olen raskaana viikolla 9. Ensimmäisessä neuvolassa alaverenpaine oli 80, kun mulla normaalisti paineet jotain 65. Yläpaine oli matala/hyvä kuten yleensäkin. Neuvolantäti sanoi, että varmaan stressasit tai jotain kun nyt heitti. Mutta mulla on sellainen olo, että se paine varmaan on koholla nyt koko ajan. Sanoin neuvolantädillekin, että koko ajan pieni päänsärky ja palelu. Pahoinvointi tietysti kanssa ja väsymys. En muista, että aiemmissa raskauksissa verenpaine olisi koskaan noussut, aina ollut hyvin matala. Mistähän voi johtua ja onko pelko, että nousee yhä? Siitäkö päänsärky tulee vai tästä yleisestä palelusta/lämmön noususta, josta terkkari mainitsi? Jäi huolestuttamaan.
Kommentit (18)
Ei 80 ole vielä paha. Pidä silmällä.
Eli kaksi päivää sitten oli neuvola, jossa verenpaineet mitattiin ja terkkari ei siitä mitään sen kummempaa kuitenkaan. Itse mietin, mitkä ovat normaaleja alkuajan oireiluja, tämä kylmyys ja päänsärky ehkä kuuluvat? Ainakin palelusta terkkari sanoi, että kun lämpö on koholla raskauden alettua niin siksi palelee. Päänsärky ei ole kovaa, pientä painetta vaan.
Huonoa oloa on kuten aiemmissakin raskauksissa. ap
Ihan normaali oireilta kuulostaa :)
Noin pieni verenpaineen nousu ei oireile. Päänsärky sinänsä tekee kurjan olon ja voi nostaa vähän verenpainetta yksittäisessä mittauksessa. Verenpainetta seurataan joka käynnillä ja siihen kyllä puututaan jos aihetta on.
En koe kummemmin jännitystä tai stressiä. Tietysti arki tavallansa raskasta kun huono-oloisena ja väsyneenä oltava töissä. Mutta miksi vaan alapaine koholla eikä yläpaine, mihin se viittaa? Mulle se 80 on tosiaan aika korkea kun normaali on niin matala. Toivottavasti ei kuitenkaan meinaisi mitään. ap
Mä en luottaisi niihin automaattimittareihin niinku jumalaan. Pyydä mittaamaan seuraavaksi elohopeamittarilla, saatat yllättyä...
Ei niihin tartte kuin jumalaan luottaa. Nykyaikaiset automaattimittarit on tosi luotettavia jos ei ole rytmihäiriöitä.
Nuo on kaikki ihan normaaleja alkuraskauden oireita. Ja 80 alapaine ei ole korkea, raskausaikana yli 90 alapaineen raja jossa asiasta aletaan huolestua. Kannattaa käydä mittauttamassa silti, ettet turhaa stressaa. En kyllä tiedä miksi ne tuossa vaiheessa raskautta nousua, yleensä loppuraskauden onegelma liittyen raskaus.yrkyttkseen.
Kiva kun vastailette, helpottaa omia mietteitä. Mietin jo, miten vaikea raskaus edessä ja mahdolliset myrkytykset tms.. ;) Eli teistä normaalia tämä jatkuva vilutus ja päänsärky (pieni kuumeiluolo) ja tietysti väsymys ja huono olo? ap
Älä nyt rupea sitä liikaa miettimään. Kyseessä yksittäinen mittaus. Päänsärky ja pahoinvointi sinänsä on stressi ja samoin monille mittaustilanne ihan tiedostamatta. Hoida päänsärky panadolilla, ulkoilulla ja unella pois. Jätä suola js lakritsi vähemmälle jos käytät niitä paljon.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:53"]Kiva kun vastailette, helpottaa omia mietteitä. Mietin jo, miten vaikea raskaus edessä ja mahdolliset myrkytykset tms.. ;) Eli teistä normaalia tämä jatkuva vilutus ja päänsärky (pieni kuumeiluolo) ja tietysti väsymys ja huono olo? ap
[/quote]
On, lämpö pysyy korkeammalla alkuraskaudessa ihan normaalistikin.
Lopeta nussiminen tiineenä olon aikana! Mulkku on käydessään kuin mäntä ja muodostaa ilmaa pumpatessaan ulos kohtuun lukkiutuvan matalapaineen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:53"]Kiva kun vastailette, helpottaa omia mietteitä. Mietin jo, miten vaikea raskaus edessä ja mahdolliset myrkytykset tms.. ;) Eli teistä normaalia tämä jatkuva vilutus ja päänsärky (pieni kuumeiluolo) ja tietysti väsymys ja huono olo? ap
[/quote]
Ihan normaaleja raskausoireuta.
Mulla on paineet koholla, mutta en kauheasti ihmettele kun monta viikkoa ollut huonovointinen. Nyt on siis rv11.
Mulla on aina neuvolassa paineet koholla, toisin kuin kotona kun sain kuukaudeksi mittarin mukaani. Pyydä ensi kerralla mittari kotiisi ja pidä paineita silmällä?
[/quote]
Nuo ovat ihan normaaleja raskausoireita. Mulla myrkytys ollut kahdessa raskaudessa ja nekin tuli selville vasta loppubraskaudessa. Silloin se verenpaine oli oikeasti korkea,niin ala kuin yläpainekin ja lisäksi tietysti muut raskausmyrkytykseen liittyvät jutut oli myös. Pelkkä korkea verenpaine ei ole raskausmyrkytys,tarvittaessa saa raskausaikana verenpaine lääkityksen mutta sulloinkin paineiden on oltava jatkuvasti pilvissä. Sinulla ne ei ole sielä päinkään vaan ihan normaalin rajoissa.
Korkeat verenpaineet voi aiheuttaa päänsärkyä. Ootko mitannut verenpaineita kotona? Mutta jos on huono olo niin hakeudu nyt ihmeessä neuvolaan.