Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla pysyvää haittaa, jos on syönyt koko lapsuuden ajan epäterveellisesti?

Vierailija
12.12.2014 |

Meillä ei ollut kasviksia juuri ollekaan. Syötiin paljon eineksiä ja paljon turhia hiilareita. Lihaakin oli vähän. Ravinnossa oli liian vähän vitamiineja, pehmeitä rasvoja, proteiinia yms. Yhteen aikaan syötiin tosi usein vaikka nuudeleita ja tonnikalaa. Herkkuja oli suuria määriä monta kertaa viikossa. Laitoin itse ruokavalioni kuntoon teininä. Nykyään syönkin hyvin terveellisesti, ja vatsa kiittää. Lapsena saattoi olla kahdenkin viikon ummetus. Voiko lapsuuden elämäntavoistani jäädä jotain pysyviä haittavaikutuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, kun on vain yksi 9 miljardista? Terveisin kyynikko.

Vierailija
2/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisena lihavana lapsena haluaisin itsekin tähän vastauksen. AP:n ruokavalio kuulostaa hyvin samalta kuin oman perheeni malli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa ennemminkin, että lapsuuden ruokavaliosi on ollut aika normaali. Siis ei ravitsemusterapeuttien ihanteiden mukainen, mutta sellainen tavallinen, niin kuin monilla ihmisillä. Tietysti äärimmäisen huono ruokavalio vaikuttaa terveyteen, ja varsinkin kehittyvällä lapsella, mutta silloin puhutaan nälkiintymisestä, luuston kehityshäiriöistä ym, ei mistään "huonoista hiilareista". 

Dieetit vaihtoon -sarjassa oli jokin aika sitten mies, joka eli makealla teellä ja ehkä yhdellä voileivällä päivässä. Hänen energiansaannistaan 80% oli sokeria. Elossa mies oli silti ja näytti ihan terveeltä, oli vain laiha ja voimaton.

Enemmänkin minua mietityttää, kuinka oikeaoppinen ruokavaliosi on nyt, oletko ehkä sairastumassa ortoreksiaan? Mietitkö paljon ruoka-asioita tai kannatko kaunaa "huonosta" lapsuuden ruokavaliosta?

Vierailija
4/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsuuteni täyttä höttöä syöneenä olen miettinyt samaa. Osan ongelmista huomaa tosin vasta myöhemmin (esim. osteoporoosi). Itse epäilen että PCO-tyyppiset munasarjani ja vaikeudet raskautua saattavat jollakin tasolla liittyä lapsuuden ruokavalioon. Muita ongelmia ei ainakaan vielä ole tullut esille.

Vierailija
5/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt, että myöhemmän elämän kannalta sikiöaika ja ekat kaksi vuotta olis kaikkein kriittisintä aikaa.

Vierailija
6/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtimotauti eli kolesteroliplakkien kerääntyminen suonten seinämiin alkaa jo lapsena jos ruokavalio on kehno. Mutta tauti kehittyy yleensä kymmenien vuosien aikana ja usein vaatii myös geneettisen alttiuden kehittyäkseen merkittäväksi. Myös luustoon voi jäädä merkkejä jos ravinnossa ei ole ollut D-vitamiinia (riisitauti). Mutta jos olet nyt perusterve ei kannata asiaa liikaa vatvoa. Elä nyt sillä tavoin kuin haluat, liiku, syö paljon kasviksia ja hedelmiä ja kuituja. Käy esim työterveydessä mittauttamassa sokerit ja kolesteroliarvot. Pidä itsesi normaalipainossa ja huolehdi D-vitamiinin saannista.

Vierailija
7/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan ihan yleisellä tasolla, niin tuo sinun lapsuutesi ruokavalio kuulostaa ihan normaalilta ja se ei jätä mitään pysyviä jälkiä. Tietenkin jos suurennuslasilla katsotaan niin silloin kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta et pysty mitenkään myöhemmin osoittamaan, että esim. lapsena syöty makea olisi syy johonkin viisikymppisenä puhjenneeseen tautiin. Se toki vaikuttaa, jos olet ollut lapsena tosi yli- tai alipainoinen tms. ja noista on tullut kehitykseen ongelmia. Sen sijaan jos nyt mietit liikaa syömistä ja elät liian tiukan taulukon mukaan, voi olla haitallista nyt ja myöhemmin.

Vierailija
8/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:32"]Mä olen ymmärtänyt, että myöhemmän elämän kannalta sikiöaika ja ekat kaksi vuotta olis kaikkein kriittisintä aikaa.
[/quote]
Pitää paikkansa, tämän suuntaisia tutkimuksia on ollut jo kymmenen vuoden ajan. Ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että omaan terveyteen kannattaa panostaa heti kun sen arvokkuudesta jotain ymmärtää. Ja muistaa opettaa lapsille myös terveet ruokailutottumukset ( kasviksia ja marjoja ilolla, ei väkisin). Hyvä, että oot itse ymmärtänyt

Vierailija
9/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllähän se jllakin tavalla tietysti vaikuttaa. Olet kai kuullut pullavariksista? Eli sellaiset varikset, jotka elivät lähes pelkällä ihmisten tuomalla vaalealla pullahötöllä. Parin sukupolven jälkeen ne eivät enää pystyneet lentämään. Eli vaikutukset näkyivät tulevissa sukupolvissa.

Mutta hienoa, että olet itse tehnyt muutoksen.

Vierailija
10/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mammat ovat sitä mieltä, että ravinto ei vaikuta terveyteen??

Vierailija
11/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ylipainoinen vaan alipainoinen. Joinain päivinä söin melkein yhtä paljon kuin aikuinen mies. Toisina päivinä söin aamulla vanukkaan ja illalla sitten sen nuudeliannoksen ja vaikka jäätelöä. Ei mulla mitään pakkomiellettä sentään ruokavaliosta ole nyt. En voikaan edes panostaa niin paljon kuin haluaisin, koska elän opintotuella. -ap

Vierailija
12/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:27"]

Minusta kuulostaa ennemminkin, että lapsuuden ruokavaliosi on ollut aika normaali. Siis ei ravitsemusterapeuttien ihanteiden mukainen, mutta sellainen tavallinen, niin kuin monilla ihmisillä. Tietysti äärimmäisen huono ruokavalio vaikuttaa terveyteen, ja varsinkin kehittyvällä lapsella, mutta silloin puhutaan nälkiintymisestä, luuston kehityshäiriöistä ym, ei mistään "huonoista hiilareista". 

Dieetit vaihtoon -sarjassa oli jokin aika sitten mies, joka eli makealla teellä ja ehkä yhdellä voileivällä päivässä. Hänen energiansaannistaan 80% oli sokeria. Elossa mies oli silti ja näytti ihan terveeltä, oli vain laiha ja voimaton.

Enemmänkin minua mietityttää, kuinka oikeaoppinen ruokavaliosi on nyt, oletko ehkä sairastumassa ortoreksiaan? Mietitkö paljon ruoka-asioita tai kannatko kaunaa "huonosta" lapsuuden ruokavaliosta?

[/quote]

Laiha ja voimaton ja silti terve???

Vierailija
13/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja veriarvot katottiin keväällä. Kaikki oli ideaalia paitsi verensokeri alhainen kuten aina ja rasva-arvot vähän huonot, mikä ei yllätä. Parin viime vuoden hyvä ravinto on kuitenkin tuottanut tulosta. :) No, turhaan kai murehdin menneitä. -ap

Vierailija
14/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt lähinnä eineksiä koko lapsuuteni ja pitkälti nuoruuteni ja huomaan nyt aikuisena (25v), että suolistoni on tosi huonossa kunnossa. Jatkuva ripuli ja vatsakivut vaivaa. Olen koittanut hoitaa asiaa panostamalla ruokavaliooni, mutta pelkään että vaiva jää enemmän tai vähemmän pysyväksi.

Vierailija
15/15 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:37"]

Itse olen syönyt lähinnä eineksiä koko lapsuuteni ja pitkälti nuoruuteni ja huomaan nyt aikuisena (25v), että suolistoni on tosi huonossa kunnossa. Jatkuva ripuli ja vatsakivut vaivaa. Olen koittanut hoitaa asiaa panostamalla ruokavaliooni, mutta pelkään että vaiva jää enemmän tai vähemmän pysyväksi.

[/quote]

Miten olet panostanut ruokavalioon, siis mitä syöt?