Huomaako yksinkertaiset ihmiset itse olevansa yksinkertaisia
Oletetaan että ihminen ei ole millään tavalla kehitysvammainen vaan pystyy huolehtimaan itsestään ja toimimaan yhteiskunnassa normaalisti, mutta älykkyysosamäärä on kuitenkin selkeästi alle keskiarvon. Kanssakäymisessä tämän saattaa huomata mutta lähinnä puheesta ja juttujen aiheesta.
Onko tällainen ihminen itse tietoinen siitä että on tyhmä? Oma arvaus on että mahdollisesti, sillä jo esimerkiksi yritysten ulkopuolisten kanssa kun puhuu työasioista saattaa huomata että oma työ ei ole niinkään monimutkaista.
Mitä muut sanoo?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:53"]
Minua kiinnostaa, millaisia ne tyhmän ihmisen puheet ja juttuaiheet teidän mielestänne sitten ovat? Ja miksi ne ovat merkki tyhmyydestä?
[/quote]
Ei se ole niinkään kiinni puheista ja jutunaiheista, vaan niiden laadusta. Kyllä sen vaan huomaa, jos toiselta puuttuu looginen ajattelukyky ja/tai kyky ajatella asioita usealtakin eri kantilta. Usein nämä on niitä "luin yhden otsikon iltalehdestä ja se on nyt Suuri Totuus" -tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:24"]
Mä olen tyhmä ja tiedän sen. Sen lisäksi mun muisti on ihan olematon. Olen oikeasti toivonut, että olisin niin tyhmä etten tajuaisi omaa vajaavaisuuttani. Mun kanssa ei voi jutella politiikasta, en osaa sijoittaa maita kartalle ja mulle joutuu selittämään monesti asioita rautalangasta vääntämällä.
[/quote]
Eiköhän noi ole kaikki asioita mitä voi opetella? Ja jos ei esim. politiikka tai maiden sijainti nyt vaan ole kiinnostava asia, niin ei ole kiinnostava asia. Ei se tee sinusta tyhmää. Oletettavasti olet kiinnostunut jostain muusta ja osaat keskustella siitä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:14"]
Muakin kiinnostasi, mikä tekee ihmisestä tyhmän?
Ei kaikkien tarvitse olla älykkäitä, jokainen menköön omalla osaamisellaan ja minä ainakin kunnioitan ihmisiä sellaisinaan.
Mulla on älykkyys mitattu korkealle, mutta puhun ja käyttäydyn silti välillä miten sattuu (varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena). Musta on mielenkiintoista mennä juttuihin mukaan, välillä vähän provosoida ja jutella asioista eri näkökulmista. On todella kyllästyttävää miettiä vain sitä, minkä kuvan annan itsestäni muille ja onko se kuva just sivistynyt ja älykäs.
[/quote]
Minulle on tärkeää minkä kuvan annan itsestäni muille, koska sillä tavalla minä huomioin itseäni ja saan lähelleni ihmisiä, jotka tukevat hyviä puoliani. Tyhmyys on eräänlaista sokeutta itselle ja muille. Tämä on nyt radikaali esimerkki, mutta esimerkiksi vauvakärryjen parkkeeraaminen ladatun tykin eteen, koska siinä on ainoa tyhjä paikka, on yksi esimerkki jossa vaarannetaan oma ja muiden henki ja on malli esimerkki tietynlaisesta tyhmyydestä. Minä taasen myönnän että en ole penaalin terävin kynä ja elän sen mukaan.
[/quote]
Tästä vauvakärryjen lataamisesta tuli mieleen yksi tosielämän tilanne, onnellinen isä parkkeerasi nukkuvan vauvan vaunut Lintsillä viime kesänä kummitusjunan ainoan uloskäynnin oven eteen oikein reilusti ja itse siirtyi kauemmas:D Meillä oli miehen kanssa kieltämättä vähän hauskaa miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:14"]
Muakin kiinnostasi, mikä tekee ihmisestä tyhmän?
Ei kaikkien tarvitse olla älykkäitä, jokainen menköön omalla osaamisellaan ja minä ainakin kunnioitan ihmisiä sellaisinaan.
Mulla on älykkyys mitattu korkealle, mutta puhun ja käyttäydyn silti välillä miten sattuu (varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena). Musta on mielenkiintoista mennä juttuihin mukaan, välillä vähän provosoida ja jutella asipoista erinäkökulmista. On todella kyllästyttävää miettiä vain sitä, minkä kuvan annan itsestäni muille ja onko se kuva just sivistynyt ja älykäs.
[/quote]
Tällä toinen, jolta löytyy ääripäät. Osaan olla todella hajamielinen hömppä välillä, vaikka sitten taas toisaalta energisenä ja pirteänä tilanne on aivan toinen. Koulutus on korkealla tasolla, eikä älykkyydessä ole ongelmia. En tiedä mistä kiikastaa tämä minun tilannekohtainen tyhmyys. Mutta ainakin pysyy mieli nöyränä kun ei ole täydellinen tai lähelläkään sellaista. :-)
Huomaatko sinä olevasi yksinkertainen? Etkö? No mitenpä ne muutkaan sitten.
Yksinkertainen ihminen ei ole tyhmä "välttämättä". Hän voi olla todella viisas ja lahjakas. Mutta lahjakkuus on suppeampaa. Yleensä sellaiset ihmiset ovat myös paljon muita kiltimpiä toisia kohtaan.
Helposti sanotaan että joku on tyhmä vain siksi että ei osaa tai ymmärrä samoja asioita kuin joku muu. Mutta hän voi olla todella lahjakas jossain erityisosaamisessa. Eli ei ole ollenkaan tyhmä.
Harva kuitenkaan on niin sanottu monilahjakas. Mutta sellaisiakin on. Älykkyysosamäärä (jota oikeasti hyvin harva tietää. Harva ihminen sitä on todella teetättänyt) ei välttämättä anna kuitenkaan koko kuvaa älykkyydestä. Enemmänkin se kertoo sen onko monilahjakas vai ei. Siihen tulokseen vaikuttaa myös koulutus. Sillä osa testieistä vaatii määrätyn koulutuksen jotta niihin osaisi vastata. (nämä netissä tehdyt testit ei ole oikeita testejä)
Pikkuveljeni, 16v, ei ainakaan tiedä, eikä usko olevansa yksinkertainen. Todettu ihan tutkimuksissa. Joutui käymään kolmannen luokan uudelleen, kun ei oppinut asioita tarpeeksi ajoissa, vaan jäi todella pahasti jälkeen. Väitti ja väittää yhä, että "oli niin fiksu, että rehtori tuli henkilökohtaisesti pyytämään pikkuveljeä jäämään kolmannelle luokalle vielä uudelleen, koska oli liian fiksu neljännelle luokalle ja pikkuveli siirrettiin "fiksujen luokalle" vuodeksi"". Just. Tämä "fiksujen luokka" oli erityisluokka oppilaille, jotka jäivät jälkeen muista oppilaista.
Uskoo itse satuihinsa. Välillä säälittää.
Oppimisvaikeiksia ei ole todettu. Pikkusiskolla 13-v on dysfasia ja dyslekisaa epäilty, pärjää niistä huolimatta samalla tasolla muiden ikäistensä kanssa. Pikkuveli sitten on vain yksinkertaisesti yksinkertainen.
Huomaan joskus ajattelevani kanssaihmisten toilailuista: "Anna heille anteeksi, he eivät tiedä mitä tekevät."
Tulikin mieleen että ihmiset, joilla on huono itsetunto, myös tuntuvat tyhmemmiltä kuin ne joilla on hyväitsetunto. Siinä varmaan on just se että jälkimmäiset tietää rajansa, mutta ne jotka kirjaimellisesti eivät tunne itseään, eivät tiedä rajojansakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:27"]Miten "tyhmä" esimerkiksi äo 80 on verrattuna keskimääräiseen äo 100:aan? Huomaako eroa muutkaan arjen tilanteissa?
Entä 120 vs 100?
Oma kokemukseni sanoo, että erot eivät vastaa numeroja ja "tyhmempi" ei huomaa olevansa tyhmä.
[/quote]
Kyllä sen huomaa. Äo erot on helpompi huomata alaspäin, koska äo:t 100 ja 130 tajuavat molemmat normaalit arjen asiat ja keskustelut mutta 70 on jo ihan selvästi hidas. Kävin itse testeissä vuosia sitten ja sain tulokseksi 130 mutta ei kukaan ole koskaan pitänyt minua poikkeuksellisena tai ajattele yhden keskustelun perusteella että minussa on jotain outoa. Sitten jos äo alkaa mennä 140 yli niin ero on selvä. Tämä on ainakin oma kokemukseni: persoonallisuus vaikuttaa eniten siihen, kuka tulkitaan älykkääksi lyhyessä tapaamisessa
Mielestäni minulle ainakin on ihan sama minkä kuvan ihmiset minusta saavat. Yleensä ensivaikutelma on kuitenkin väärä. Kun kohtelee ihmisiä kunnioittaen ja arvostaen sekä käytös on moitteeton. Niin onko sillä mitään väliä mitä muut meistä ajattelevat. Kaikkia ei kuitenkaan voi miellyttää eikä tarvitsekkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:39"]Pikkuveljeni, 16v, ei ainakaan tiedä, eikä usko olevansa yksinkertainen. Todettu ihan tutkimuksissa. Joutui käymään kolmannen luokan uudelleen, kun ei oppinut asioita tarpeeksi ajoissa, vaan jäi todella pahasti jälkeen. Väitti ja väittää yhä, että "oli niin fiksu, että rehtori tuli henkilökohtaisesti pyytämään pikkuveljeä jäämään kolmannelle luokalle vielä uudelleen, koska oli liian fiksu neljännelle luokalle ja pikkuveli siirrettiin "fiksujen luokalle" vuodeksi"". Just. Tämä "fiksujen luokka" oli erityisluokka oppilaille, jotka jäivät jälkeen muista oppilaista.
Uskoo itse satuihinsa. Välillä säälittää.
Oppimisvaikeiksia ei ole todettu. Pikkusiskolla 13-v on dysfasia ja dyslekisaa epäilty, pärjää niistä huolimatta samalla tasolla muiden ikäistensä kanssa. Pikkuveli sitten on vain yksinkertaisesti yksinkertainen.
[/quote]
Niin ja pikkuveli on lihonut kesästä 15-20kg. Eli 4-5kk tullut niin paljon lisää painoa. Pituus vajaa 160cm ja painoa nyt päälle 75-80kg. Selittää sylki roiskuen, miten sille on tullut niin paljon lihasta ja sen takia vaa'assa on niin iso luku. Että ei, ei pikkuveli ole lihava, se kaikki on lihasta. Sai riparilahjaks n.350e ja oli käyttänyt kaikki rahat karkkiin, roskaruokaan yms ihan muutamassa kuukaudessa. Minä pistin omat rahat säästöön, sain saman verran, tein kesätöitä päälle ja ostin läppärin ja älypuhelimen.
Se oikeasti luulee, ettei me nähdä sitä, miten sen vatsa roikkuu housujen päällä ja kesällä löysät lökärit kiristävät nyt oikeastaan joka paikasta.
Selittää myös 10-v pikkuveljelle, miten tästä tulee yhtä iso, kun tällekkin tulee "kasvupyrähdys". Huoh. Muutenvaan herään useamman kerran viikossa yöllä siihen, että pikkuveli kolistelee keittiössä ja syö yöpalaa. Syö ihan koko ajan ja liikuntaa ei harrasta yhtään. Ei siis yhtään. Kouluun, matkaa 2,5km kulkee bussilla, kun me muut sisarukset kävellään ja pyöräillään kouluun vuoden ympäri. Minunkin koulumatka on 10km ja menen bussilla ainoastaan -25'c jälkeen kouluun.
Enkkua ei osaa ollenkaan, matikassa ihan helpoimmatkin laskut on vaikeinta. Elämä koostuu Aku Ankasta, ruuasta, karkista ja ES:ästä. Perus es-jonne.
Täälä sitä taas nostetaan korokkeellee omaa ylivertaisuutta mukamas analyyttisesti :D.
Tunnen monia yliopistossa opiskelevia/sieltä valmistuneita ihmisiä jotka ovat loogis-matemaattisesti lahjakkaita ja älykkäitä - juttujen taso monesti taas sosiaalisessa mielessä vähemmän tasokasta, osalta puuttuu siis sosiaalista älykkyyttä ja tietoa, miten ihmisten kanssa puhellaan.
Sitten osa näistä, joilla ei ole kummoista koulutustasoa eikä oikein usein työpaikkaakaan (ollenkaan), ovat myös sosiaalisesti lahjattomia, mutta heillä ei ole myöskään sitä matemaattisloogista tms muutakaan älykkyyttä joka tulisi ilmi normaalissa keskustelussa. Tunnen yhden henkilön, jota pidän mukavana ja näin, mutta tavatessamme ja jutellessamme monesti jää hiukan hämärän peittoon mitä hän koittaa sanoa - ehkä hänellä on kyse myös jonkinlaisesta jännityksestä tmv. Ja mikäänhän ei sano, ettenkö itsekin olisi jotenkin heikompitasoinen ihminen. Saatetaan jutella vaikkapa tasa-arvoisesta avioliittolaista, ja hänen kommenttinsa ovat tyyliin "nii juu, eikös ne homot oo niinku se tom of finland" tai vaikkapa hänen pääsykokeistaan amk:iin (ei päässyt sisälle) ja hän kommentoi pääsykokeitaan näin "sanoin siin haastattelus et en oikee tykkää hoitotyöstä mut haluun parempaa palkkaa". Okei, todella kärjistettynä näin, henkilöllä ikää 30v.. mutta mutta.
On toki lievempiä tapauksia ja sellaisia, joista helpommin saa vaikutelman, että ollaan joko täysin eri aallonpituuksilla tai toisella henkilöllä on jotenkin erilainen kommunikointitaito/älykkyys. Mutta mielestäni sekin on vain osa elämää, erilaisia ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan. Se on sitten jokaisen ihmisen itse päätettävissä, miten muita kohtelee: Halveksuuko vai kohteleeko vertaisinaan.
Minuakin varmaan pidetään joskus tyhmänä ja yksinkertaisena, koska en esim. ymmärrä kaikkia vitsejä, en osaa lukea rivien välistä, en ymmärrä sarkasmia vaan otan asiat tosi kirjaimellisesti jne. Minulla on vähän tuollaisia aspergerin syndroomaan viittaavia piirteitä vaikka ei kuitenkaan diagnosoitua syndroomaa. Ja toisaalta taas paljon piirteitä, jotka eivät viittaa assiin.
"Yksinkertaisuudestani" huolimatta olen kuitenkin tosi tiedostava ihminen ja kiinnostunut esim. politiikasta, maailman tilasta, ihmisoikeuksista, eläinten oikeuksista, maailman- ja valtiontaloudesta, psykologiasta, filosofiasta jne. Näiden asioiden lisäksi olen todella kiinnostunut esim. terveydestä ja itseni haastamisesta ja kehittämisestä ihmisenä, ongelmien kohtaamisesta pakenemisen sijaan jne. Osaan keskustella noista asioista ja luen jatkuvasti lisää, osaan ja uskallan kyseenalaistaa omat näkemykseni ja tekoni.
Vieraan ihmisen silmään ehkä annan itsestäni tyhmän kuvan olemalla melko huumorintajuton ja vitsejä, sarkasmia ja vittuilua ymmärtämätön, mutta siinähän annan sitten. Tiedän itse oman arvoni ja ei minua haittaa, jos joku muu pitää minua tyhmänä.
Numeron 29 viestistä tuli lähinnä huono ja paha mieli pikkuveljesi takia. Kuulostaa siltä, että hän ei uskalla ja halua myöntää olevansa "huonompi" koska kokee sen alentavaksi asiaksi, kokee ettei kelpaa itselleen ja muille sellaisena kuin on. Aina kyse ei ole siitä, etteikö ihminen tajuaisi olevansa tyhmempi/hitaampi kuin muut, vaan siitä ettei sitä halua itselleen/muille myöntää, koska sen myöntäminen aiheuttaa pahan olon. Kelpaamattoman ja huonon, riittämättömän. Tämä taas tulee yleensä ympäristön paineista. Se, ettei ole hyvä ja fiksu jossain lukuaineessa, ei tarkoita etteikö voisi olla tosi hyvä jossain muussa -ehkäpä sellaisessa jota meidän yhteiskunnassa ei arvosteta.
Minusta ainaki on iha helppo huoamta , että olevani normaalia paljo älykkäänpi. Se todistaa se , että olen iha sika hyvä ajaan autoa ( mulla on ralli auto) !!! Ja sisvistän itteeni lukemalla 7-päivää lehteä !!!Mulla on mitattu ÄÖ 125 netis. Repikää siitä !!! Ja kyllä mä ainaki tajuun ihmisestä jos se on tyhmä.
Millä te osaatte sivusta verrata kahden keskustelevan keskustelua tyyliin toi jolla on äo 100 ja toi jolla on äo 119. Näettekö sen jostain vai vaaditteko ko. tiedon kaikilta kanssaihmisiltänne vai miten?
Äoni on mitattu 100, joka kertoo että olen ns normi älyltäni.
Useissa asioissa koen kuitenkin itseni tyhmäksi, yksinkertaiseksi jne.. En välttämättä ymmärrä kaikkea mitä mulle sanotaan vaan usein mulle pitää selittää asiat mahd yksinkertaisesti ja hitaasti. Olen oppinut elämään asian kanssa.
Yleensä jokaisella on omat vahvat ja heikot alueensa. Eli jos älykkyysosamääräsi on vaikka 100, niin se on eri osa-alueiden keskiarvo. Kielellinen lahjakkuutesi voi siten olla keskitasoa parempaa ja loogis-matemaattinen heikompaa. Jos henkilön ÄÖ on 80, niin hän voi olla ihan "normaali" monilla osa-alueilla ja kärsiä esim. oppimisvaikeuksista jollain kapealla alueella, ja tämä sitten vetää keskiarvoa alaspäin.
Kehitysvammaisilla tilanne on yleensä se, että heidän kykynsä ovat kaikilla osa-alueilla keskimääräistä heikompia, MUTTA heilläkin on omat vahvat alueensa. Tiedän kehitysvammaisia, jotka ovat esim. kielellisesti tai musikaalisesti jopa lahjakkaita.
Ottakaa myös huomioon, että ÄÖ-testeillä mitataan vain joitakin älykkyyden osa-alueita (lähinnä kielellisiä kykyjä ja loogista päättelyä). Musikaalisuus, kinesteettinen lahjakkuus (liikunta, käsityö- ja taiteellisuus) tai sosiaaliset taidot eivät tule näissä testeissä esiin. Monet neroina pidetyt henkilöt ovat olleet erittäin lahjakkaita vain jollain tietyllä alueella. Toki monilahjakkuuksiakin on, mutta väittäisin että aika harvassa.