Huomaako yksinkertaiset ihmiset itse olevansa yksinkertaisia
Oletetaan että ihminen ei ole millään tavalla kehitysvammainen vaan pystyy huolehtimaan itsestään ja toimimaan yhteiskunnassa normaalisti, mutta älykkyysosamäärä on kuitenkin selkeästi alle keskiarvon. Kanssakäymisessä tämän saattaa huomata mutta lähinnä puheesta ja juttujen aiheesta.
Onko tällainen ihminen itse tietoinen siitä että on tyhmä? Oma arvaus on että mahdollisesti, sillä jo esimerkiksi yritysten ulkopuolisten kanssa kun puhuu työasioista saattaa huomata että oma työ ei ole niinkään monimutkaista.
Mitä muut sanoo?
Kommentit (42)
Miten "tyhmä" esimerkiksi äo 80 on verrattuna keskimääräiseen äo 100:aan? Huomaako eroa muutkaan arjen tilanteissa?
Entä 120 vs 100?
Oma kokemukseni sanoo, että erot eivät vastaa numeroja ja "tyhmempi" ei huomaa olevansa tyhmä.
Jos on tarpeeksi tyhmä, ei ymmärrä olevansa tyhmä. Nämä ei vaan älyä mitä omasta päästä puuttuu, eli ei edes ymmärrä ettei ymmärrä. Jos on ns. tavallisen tai semifiksu, alkaa jo hoksata missä omat rajat menee ja ymmärtää, ettei ymmärrä ihan niin paljon kuin älykkäämmät.
Jotkut eivät valitettavasti huomaa tyhmyyttään, mutta me muut kyllä:) Luulevat tekevänsä jotakin kovinkin älykästä, mutta jäävät sitten kiinni neronleimauksistaan.
Minua kiinnostaa, millaisia ne tyhmän ihmisen puheet ja juttuaiheet teidän mielestänne sitten ovat? Ja miksi ne ovat merkki tyhmyydestä?
Sanoisin, että jutut ovat aika pitkälle alapääosastoa ja haistattelua varsinkin, jos maailma ei pyöri oman navan ympäri:) Ei ole normaalia kanssakäymistä.
Tyhmä ja sivistymätön ovat sitten kaksi eri asiaa, jos on kotona lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia, vaikka toinen olisi miten älykäs.
Valitettavasti jotkut ovat noita molempia aika usein vielä:)
Joo mää olen tyhmä ja välillä yksinkertainen.
Lisäksi tiedän olevani huono ihminen.
Tarvitsen tilaa,rauhallisuutta,liikuntaa,terveellistä ruokaa ja lepoa.
Jos saan levättyä ja huolehdittua itsestäni
huomaan olevani ihan fiksu ja rento.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:02"]
Joo mää olen tyhmä ja välillä yksinkertainen. Lisäksi tiedän olevani huono ihminen. Tarvitsen tilaa,rauhallisuutta,liikuntaa,terveellistä ruokaa ja lepoa. Jos saan levättyä ja huolehdittua itsestäni huomaan olevani ihan fiksu ja rento.
[/quote]
Tuossa ei ole kyse tyhmyydestä vaan stressistä. Minäkin teen huonoja valintoja stressaantuneena.
Omasta tyhmyydestään ei voi olla tietoinen, koska tietoisuus tyhmyydestä ei ole tyhmyyttä, vaan lisätietoa. Tyhmän ihmisen tunnistaa usein siitä, että hän toimii tietämättään vastoin omaa etuaan.
-Matthijs van Boxsel-
Ymmärtääkseen sen, että on tyhmä, vaatii jo riittävän korkeaa älyä, että tietää tämän. Aidosti tyhmä ei tiedosta tätä.
Muakin kiinnostasi, mikä tekee ihmisestä tyhmän?
Ei kaikkien tarvitse olla älykkäitä, jokainen menköön omalla osaamisellaan ja minä ainakin kunnioitan ihmisiä sellaisinaan.
Mulla on älykkyys mitattu korkealle, mutta puhun ja käyttäydyn silti välillä miten sattuu (varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena). Musta on mielenkiintoista mennä juttuihin mukaan, välillä vähän provosoida ja jutella asioista eri näkökulmista. On todella kyllästyttävää miettiä vain sitä, minkä kuvan annan itsestäni muille ja onko se kuva just sivistynyt ja älykäs.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:53"]Minua kiinnostaa, millaisia ne tyhmän ihmisen puheet ja juttuaiheet teidän mielestänne sitten ovat? Ja miksi ne ovat merkki tyhmyydestä?
[/quote]
Kyselevät yleensä paljon.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:56"]Tyhmä ja sivistymätön ovat sitten kaksi eri asiaa, jos on kotona lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia, vaikka toinen olisi miten älykäs.
[/quote]
Ääh, yläpeukku meni alapeukuksi! Tämä peukutussysteemi on kyllä toivoton käyttää puhelimella!!
Minusta saa tyhmän kuvan, jos minua vähääkin jännittää, tai olen jossain uudessa tilenteessa. Sanat häviävät päästä, puhun hitaasti, kun melkein joka sanaa pitää miettiä, että mikäs se nyt olikaan. En sitten tiedä onko tuo tyhmyyttä. Sosiaalisesti olen ainakin vähän kömpelö. Siltin olen asiakaspalvelu työssä, ja asiakkaiden edessä en yleensä töpeksi, koska se on jo niin rutiinia. Joku yllättävä tilanne voi kyllä saada häkeltymään.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:53"]Minua kiinnostaa, millaisia ne tyhmän ihmisen puheet ja juttuaiheet teidän mielestänne sitten ovat? Ja miksi ne ovat merkki tyhmyydestä? [/quote] Kyselevät yleensä paljon.
[/quote]
Heh heh :).
Mielestäni fiksuimmat juuri kyselevät eniten; se on merkki siitä, että haluaa tietää ja oppia lisää, haluaa kuulla muiden näkemyksiä ja saada uutta heijastuspintaa omille ajatuksille. Ja samalla myös kyseenalaistaa omia näkemyksiään.
Mä olen tyhmä ja tiedän sen. Sen lisäksi mun muisti on ihan olematon. Olen oikeasti toivonut, että olisin niin tyhmä etten tajuaisi omaa vajaavaisuuttani.
Mun kanssa ei voi jutella politiikasta, en osaa sijoittaa maita kartalle ja mulle joutuu selittämään monesti asioita rautalangasta vääntämällä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:14"]
Muakin kiinnostasi, mikä tekee ihmisestä tyhmän?
Ei kaikkien tarvitse olla älykkäitä, jokainen menköön omalla osaamisellaan ja minä ainakin kunnioitan ihmisiä sellaisinaan.
Mulla on älykkyys mitattu korkealle, mutta puhun ja käyttäydyn silti välillä miten sattuu (varsinkin väsyneenä ja stressaantuneena). Musta on mielenkiintoista mennä juttuihin mukaan, välillä vähän provosoida ja jutella asioista eri näkökulmista. On todella kyllästyttävää miettiä vain sitä, minkä kuvan annan itsestäni muille ja onko se kuva just sivistynyt ja älykäs.
[/quote]
Minulle on tärkeää minkä kuvan annan itsestäni muille, koska sillä tavalla minä huomioin itseäni ja saan lähelleni ihmisiä, jotka tukevat hyviä puoliani. Tyhmyys on eräänlaista sokeutta itselle ja muille. Tämä on nyt radikaali esimerkki, mutta esimerkiksi vauvakärryjen parkkeeraaminen ladatun tykin eteen, koska siinä on ainoa tyhjä paikka, on yksi esimerkki jossa vaarannetaan oma ja muiden henki ja on malli esimerkki tietynlaisesta tyhmyydestä. Minä taasen myönnän että en ole penaalin terävin kynä ja elän sen mukaan.
Ei. Oma kokemukseni muutamasta pösilöstä on, että pitävät itseään muita älykkäämpinä ja muutenkin parempina ihmisinä. Elävät ilmeisesti omassa kuplassaan, kun vanhemmat ja muu lähipiiri ovat siloitelleet tietä ja kehuneet kaikesta koko iän välttääkseen aiheuttamasta pikku dorkalle pettymyksiä. Näistä ihmisistä tulee sitten mahtavia työkavereita: eivät osaa eivätkä opi mitään, mutta pitävät itseään jumalasta (tai pomosta) seuraavana.
Normaaliälyiset ihmiset puolestaan tuntevat älynsä rajat liiankin hyvin ja suhtautuvat osaamiseensa välillä liian kriittisesti.