Hyi olkoon! Monet tekevät piparkakkutalon, mutta eivät
suojaa sitä mitenkään. :O sitten kun se talo on muutaman viikon lojunut pöydällä tai hyllyllä pölyä keräämässä niin syödään pois. Mites teillä?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:57"]
suojaa sitä mitenkään. :O sitten kun se talo on muutaman viikon lojunut pöydällä tai hyllyllä pölyä keräämässä niin syödään pois. Mites teillä?
[/quote]
Mä olen ainakin tehnyt aina piparkakkutalon ihan koristeeksi,mutta kai se joku voi haluta viikkokausia vanhana ja pölyisenä syödäkin :D
Joulun jälkeen meillä viedään piparkakkutalo saunaan. Ensin kunnon löylyt ja sitten saippuapesu. Ihan hyvällä omalla tunnolla ollaan sen jälkeen sitä syöty.
Lapset on ihan intopinkeinä kun saavat joulun jälkeen hajottaa ja syödä kuukauden koristeena olleen pölyisen piparitalon:) Tämän saavat tehdä ihan luvallisesti ja terveinä ovat pysyneet tähän asti tästäkin huolimatta. Varmaan muuten mukavan näköinen koriste semmoinen elmukelmuun kääritty piparkakkutalo!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 06:20"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:57"]suojaa sitä mitenkään. :O sitten kun se talo on muutaman viikon lojunut pöydällä tai hyllyllä pölyä keräämässä niin syödään pois. Mites teillä?
[/quote]
Nyt oikeesti..mitä helvettiä, avuttomat ihmiset?! Piparkakkutalo KUULUU SUOJATA huoneoölyltä kelmulla. Silloin se ei myöskään pääse kuivumaan kelmun ansiosta. Miten voi olla noin avuttomia ihmisiä......
t. Leipuri
[/quote]
Juuri näin. Lapsille selitän, että piparitalossa on tapahtunut rikos ja sen takia poliisi on suojannut rikospaikan, siis piparitalon, kelmulla.
[/quote]
Näin myös meillä! Tarinaa vahvistaakseni olen lisännyt talon pihalle pipariukkoja, joita puuttuu esim jalka tai käsi. Näin tulee kivasti hyötykäyttöön myös ne paistamisessa rikkimenneet piparkakku-ukkelit!
Kookosöljy tappaa tehokkaasti hiivan! Eli ensin kannattaa pestä kunnolla saippualla ja kostuttaa kookoksella. Eipähän pölyty, pysyy pipari puhtaana ja kosteana :).
Herranjestas, meillä on säilytetty myös salmiakkia, tomaatteja ja sipulia pöydällä! Kuolenkohan nyt ruokamyrkytykseen? :-o
Meillä ainakin lasikuvun alla, mutta ei sitä kyllä viikkojen jälkeen viitsi kovuuttaan silti syödä. Kuvat otetaan täällä kans, ja heti sitten saa ruveta syömään jos halajaa.
Alapeukuttakaa vaan, mutta minä pesen piparkakkutalon wc-harjalla, joka muuten jäi edelliseltä asukkaalta kun muutettiin. Toki ensin käytän harjan astianpesukoneessa, että on hygieeninen.
Olen aina tehnyt taikinan kananmunattomana, tiedä sitten miten se muna vaikuttaa säilyvyyteen.
Meillä on viimeiset 25 vuotta tehty piparitalo itsenäisyyspäivänä ja syöty joulun jälkeen. Ei ole kemuja eikä suojia. Ilmankos meidän lapset eivät ole juuri koskaan kipeitä.
Ettekö te sitten siivoa kotona ollenkaa jos piparkakkutalokin on käyttökelvoton parin viikon jälkeen pöydällä ollessaan?
Meillä piparitalo säilytetään akvaariossa. Kaloillakin on joulu :) ja ei pölyty, saadaan spirulinat yms samalla kasvatettua ja paljon vitamiineja ja hivenaineita kun nostetaan marinoitunut talo ylös ja syödään.
Eihän siitä tule mitään tuoksua jos se talo on jotenkin pakattu. Nyt ihan jouluinen tuoksu kun piparkakkutalo sellaisenaan keittiössä. Se on ehkä kaks viikkoa esillä, sit syödään. Ei siinä ajassa sitä pölyä nyt mitenkään älyttömösti kerry.
Itse säilytän piparkakkutalon ihan vaan tavallisessa pahvilaatikossa. Eihän se mitenkään erityisen sievä ole tuossa pöydällä, mutta eipähän ainakaan kerää pölyä. Olen kyllä kirjoittanut laatikon reunaan tussilla, että sisällä on ihan hieno piparkakkutalo. Tämä vähän niin kuin vieraita varten. Muutamana jouluna kun on ollut kiire, niin olen nostanut pelkän tyhjän laatikon koristeeksi ja ihan täydestä on mennyt. :D
Mä en syö sitä. Se on niin kauan pölyttymässä että ei tee mieli.. Karkitkin kovettuneet...
Meillä tehdään piparkakkutalo, otetaan siitä kuvat ja syödään se samantien. Talo, ei kuvaa.
Meillä lapsuuden kodissa säilytettiin kakkukuvussa! Mutta ei sitä silti kukaan oikein halunnut syödä kun menee niin kovaksi ajan kuluessa
Meillä piparkakkutalo pestään joulun jälkeen astianpesukoneessa ennen syömistä.