Meillä tuli tiistaina riitaa pojan kanssa ja hän ei edelleenkään puhu mulle mitää
Pahalta tuntuu. Eilenkin kun kysyin koulun jälkeen et miten päivä meni niin ei vastannut mitään, mutta heti sen jälkeen meni isältään kysymään lupaa jonnekin ja kuulin kun he vaihtoi kuulumisia. Illalla kävin sanomassa hyvää yötä niin poika ei sanonut mitään. Ja äsken kun lähti kouluun niin lähti sanaakaan sanomatta.
Kestäisin sen, että hän olisi mulle oikeasti vihainen ja raivoaisi, mutta tämä loukkaa kun ignooraa mut täysin.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuulumisen kyselyt vtuttaa vielä tässä lähellä neljää kymppiä. Jotenkin se ei ole vaan oppinut kysymään loukkaamatta ja rennosti. "Onko kaikki hyvin", "Oletko kunnossa", "Miten olet pärjäillyt" ym. alentavia tapoja kysellä.
Mä olen vasta 35, mutta minua ärsyttää myös äitini kommunikointitapa ja viime vuonna päätin täysin hoitaa hänen kanssaan vain pakolliset. Jatkuvasti inhottavaa vttuilua, suuttumista, minun rajojeni yli menemistä. Ensimmäisen kerran pidin hänelle mykkäkoulun/totaalisen välinpitämättömyyden kun olin 9 ja se kesti kaksi viikkoa. Minulla oli isä ja hänen kanssaan pystyin ihan normaalisti keskustelemaan myös äidilleni pitämien mykkäkoulujen aikana. Samanlailla häneltä pystyin lupaa kyselemään asioihini, hän oli täysivaltainen huoltaja. Äidille ei yksinkertaisesti voi sanoa mitään vastaan kun joko huutaa niin, että ottaa kaikki mahdolliset vikasi esiin ja painaa sinut sillä henkisesti alimpaan rakoon tai tekeytyy uhriksi muulla tavalla ja sinä saat pyydellä anteeksi. Yhteisiä pelisääntöjä on sovittu, mutta ne eivät koske häntä kun hän on äiti.
Jos tämä on ensimmäinen kerta kun poikasi tekee tuon niin suosittelen katsomaan peiliin ja miettimään omaa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ap pojaltasi anteeksi. Mä eilen hermostuin ja huusin teinilleni huonoista koenumeroista. Pyysin sitten anteeksi.
Eli on ok jos numerot on huonoja?
Huonoista koenumeroista on ihan turha huutaa. Se on turhaa huutoa. Huutaa voi jos teini juo, polttaa, ei usko mitään, aukoo päätään, lintsaa.
Huono koenumero ei ole syy huutoon.
Huh teidän kanssa. Huudetaan koenumeroista ja ei anneta omaa ovea sulkea. Älkää pilatko välejä lapsiinne naurettavuuksilla. Teinit on herkkiä. Mikä ihmeen sääntö ettei ovea saa sulkea, jo tyttöystävä on kylässä?!?
Hyissssssaaatana sä olet ihan samanlainen kyylä ja mielivaltaisia sääntöjä keksivä kuin mun äitini.
Totta kai teini saa olla omassa huoneessaan ovi kiinni, etenkin kun on kaveri kylässä. Vaikka sitten olisi tyttö.
Mitä väliä on joillakin koulunumeroilla? Ei yhtään mitään paitsi jos on tarkoituksena käydä korkeakoulu.
Ihan oikein olet toiminut äitinä. Kasvatus on rankkaa, mutta lapsi kiittää sitten aikuisena kun olet suojellut häntä. On turha odottaa että lapsi / teini ymmärtäisi juuri nyt miksi toimit kuten toimit.
Opettaja ohjeisti minua tässä asiassa kertoen miten pysyi tiukkana oman teinin kanssa aikoinaan ja miten nykyään taistelujen jälkeen elämässään menestynyt tyttö aina kotiintuleessaan kiittää häntä siitä rajojen asettamisesta ja tiukkuudesta 😊
Omatkin lapseni vihaavat minua kun esimerkiksi rajaan ruutuaikaa, en salli ala koululaisille GTA:ta jne. Mutta ei minun ole tarkoituskaan olla heidän paras ystävänsä vaan äiti ja kasvattaja.
Vanhempien tehtävä on kaikessa raadollisuudessaan tuottaa lapsille pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä on joillakin koulunumeroilla? Ei yhtään mitään paitsi jos on tarkoituksena käydä korkeakoulu.
En haluaisi, että hän syrjäytyy työelämästä kuten minä hänen äitinsä enkä haluaisi, että hän joutuu pienipalkkaiseen ja raskaaseen työhön kuten isänsä.
No voi sentään! Kylläpä on kamala ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulussa koulunumeroilla on väliä jatko-opiskelupaikan takia. Jokainen vanhempi varmaan toivoo, että nuori käyttäisi kaikki mahdollisuutensa ja opiskelisi.
Totta kai teini tarvitsee yksityisyyttä ja erityisesti jos kaveri/tyttö- tai poikaystävä on käymässä. Oven auki pakottaminen tarkoittaa, että et luota. Se on paha loukkaus. Tuolla tavalla ainoastaan ajat hänet kauemmas. Siirtyvät sinun silmiesi alta muualle viettämään aikaansa. Sekö sitten olisi parempi?
Vanhemman kuuluu kasvaa lapsensa mukana. Teiniin ei voi enää suhtautua kuin taaperoon, tai edessä on väistämättä isoja konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi, että hän syrjäytyy työelämästä kuten minä hänen äitinsä enkä haluaisi, että hän joutuu pienipalkkaiseen ja raskaaseen työhön kuten isänsä.
Mutta jos huutamalla yrität häntä motivoida niin voit olla varma, että syrjäytyminen on taattu.
Lapsen ja aikuisen suhteessa sillä VANHEMMALLA on enemmän velvollisuuksia. Älä ainakaan alennu mykkäkouluun vanhempna.
Mun äiti on pitänyt 15 vuotta mykkäkoulua mulle, mutta onkin narsisti. Mykkäkoulu alkoi siitä kun hän erityisen julmasti loukkasi minua ja perhettäni ja kerroin että nyt loukkaannuin ja pahasti. Anteeksi ei narsisti pyydä koskaan joten hänen ratkaisu oli mykkäkoulu. 15 vuotta mennyt ja lapsenlapsia syntynyt (joita ei ole nähnyt koskaan), mutta narsisti yhä jatkaa koska ei voi myöntää tehneensä mitään väärin.
Ap ole sinä viisaampi ja pyydä anteeksi lapselta.
Olen sitä mieltä, että kaikki kasvatus tapahtuu lapsuusaikoina. Teiniä ei enää kasvateta ja entisiä rajojakin aletaan löysyttään, jotta teini oppii elämää.
Teinin ohjaaminen tapahtuu kannustamalla ja palkitsemalla. Ei pidä pilata välejä huutamalla. Eihän muillekaan ihmisille huudeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ap pojaltasi anteeksi. Mä eilen hermostuin ja huusin teinilleni huonoista koenumeroista. Pyysin sitten anteeksi.
Eli on ok jos numerot on huonoja?
Huonoista koenumeroista on ihan turha huutaa. Se on turhaa huutoa. Huutaa voi jos teini juo, polttaa, ei usko mitään, aukoo päätään, lintsaa.
Huono koenumero ei ole syy huutoon.
Tupakointi tai alkoholin kokeilun vuoksi en ikinä huutaisi. En missään nimessä hyväksy ja keskustelisin kerta toisensa jälkeen. Syy toimintaani on se, että nuoren täytyy kaikesta huolimatta USKALTAA tulla kotiin. Miettikää seurauksia, mikäli pelkää. Mihinkään ei huuto auta!
Oon itsekin ollut muutama vuosi sitten neljätoista. Sanompa vaan, että mikäli tavoitteena tuossa ovisäännössä on se, ettei siellä huoneessa seksiä harrastettaisi, se ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö sitä harrastettaisi ollenkaan. Oma äitini oli samanlainen ja mielummin olisin ekan kertani kokenut omassa sängyssä, entä kuin koulussa liikuntasalin pukuhuoneessa. Ennemmin käy lapsesi kanssa keskustelu ehkäisyn tärkeydestä, sen sijaan, että yrittäisit estää häntä tutustumasta itseensä ja kumppaniinsa turvallisessa ympäristössä. Tsemppiä
Mä olen eronnut miehestäni ihan sen harjoittaman mykkäkoulun takia. Se aloitti sen vasta, kun oltiin jo naimisissa, eikä suostunut lopettamaan, vaikka sanoin, että tämä tie ei johda kuin avioeroon.