Meillä viini kuuluu joulipöytään, ollaan lapsiperhe.
Mielestäni ei ole mitään pahaa juoda kaksi lasia viiniä ruoan kanssa. Oppii lapsetkin, että viini ei ole perseiden vetämistä varten. En ymmärrä kun jotkut vouhkaa ettei alkoholia saisi jouluna ottaa tippaakaan.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:57"]
Alkoholistin tytär vastaa: Kun vanhempani olivat yhdessä, kotona käytettiin alkoholia. Isä käytti sitä aina kohtuudella, siitä ei mitään haittaa ollut. Isä oli silloin ehkä puheliaampi ja nauroi enemmän, muttei hänessä ollut mitään pelottavaa. Äiti taas veti perseet olalle ja hänestä tuli loppuiltana viimeistään sekava, itkuinen, ärsyttävä känniääliö, jonka pieni lapsikin huomas.
Itse olen ottanut saman ohjenuoran omassa perheessäni mieheni kanssa. Alkoholia voidaan ottaa lasten läsnäollessa, kunhan ei mene kännin puolelle. Niin vaikealta kuin se monesta tuntuukin, kyllä meitä suomalaisiakin on, jotka osaa ottaa ihan kohtuudella ja tajuaa lopettaa ajoissa.
[/quote]
Tämä on totta! Milloin on suurin vaara tulla alkoholistiksi? Vastaus: Juomalla alkoholia.
J-P
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:14"]Ehkä et ole kokenut itse, miltä tuntuu kun vanhempi ryyppää. Ja kyllä, aikuisen käytös on lapsen silmissä erilaista, vaikka olisi juonut "vain" pari lasia viiniä. [/quote]
Pitääkö ryypätä talo tai henki, ennen kuin se lasketaan? Jos tuurijuoppous riittää, niin väitän kokeneeni - ainakin se tuntui ikävältä. Tiedän myös, että alkoholiongelmaisella vanhemmallani oli erittäin kielteisesti alkoholiin suhteutuva kotikasvatus. Itse ajattelin kokeilla, voisiko terveen alkoholinkäytön mallin antamalla saavuttaa parempia tuloksia. Ihmisellä on taipumus mennä äärimmäisyydestä toiseen.
Eivät lapset ainakaan kysyttäessä koe kohtuullista alkoholinkäyttöä ruuan kanssa pahana. Juuri sellaista, että tuttu huomaa sen pienen eron, mutta selvää humaltumista ei tapahdu. Ehkä sekään ei ole niin paha, kun lapset tietävät mistä se johtuu ja siihen ei liity sitä, että sitten rypätään kaksi viikkoa aamusta iltaan.
Niin meilläkin maistui aikoinaan ja nyt aikuinen lapsi muistelee..ei ole kivaa kuultavaa.
Onko suomalaiset oikeasti tosi juoppoja? Kun mä oon niin kultalusikka suussa syntynyt, että koko suku ja tuttavapiiri käyttää kohtuudella. Js tunnen kuitenkin paljon ihmisiä. Toi alkoholiongelmien maailma on mulle ihan vieras, mut ilmeisesti sitä on aika paljon näistä vastauksista ja asentrista pöötellen