Meillä viini kuuluu joulipöytään, ollaan lapsiperhe.
Mielestäni ei ole mitään pahaa juoda kaksi lasia viiniä ruoan kanssa. Oppii lapsetkin, että viini ei ole perseiden vetämistä varten. En ymmärrä kun jotkut vouhkaa ettei alkoholia saisi jouluna ottaa tippaakaan.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:14"] Ehkä et ole kokenut itse, miltä tuntuu kun vanhempi ryyppää. Ja kyllä, aikuisen käytös on lapsen silmissä erilaista, vaikka olisi juonut "vain" pari lasia viiniä. Pitkään inhosin jouluja, sillä joka toinen vuosi ne tarkoittivat ryyppyjuhlaa. [/quote] Pari lasia viiniä ruoan kanssa ei ole ryyppäämistä. [/quote] En niin sanonutkaan? Sanoin, että käytös kyllä muuttuu parista lasista viiniä ja lapi kyllä huomaa sen.
[/quote]
No ei sitä kyllä huomaa ainakaan siten, että se jotenkin häiritsisi. Alkoholisteilla ja usein myös heidän lapsillaan on täysin sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin. Myös absolutisti on alkoholiongelmainen.
[/quote]
Usein, kun otetaan edea vähän, unohtuu ne lapset siinä sivussa, kun itsellä on hauskaa. Ei tule edes ajatelleeksi. Absolutismi ei ole ole viittaus alkoholiongelmaan, kaikki vaan eit halua juoda saatika olla humalassa. Typerää väittää muita. Ja ei, en ole absolutisti.
[/quote]
No toi nyt hirveetä soopaa! Ei ne lapset mihinkään unohdu. Meillä ovat mukana juhlimssa ja pitämässä hauskaa. Jeesus mitä juntteja!
Se, että viiniä, tai olutta, tai mitään alkoholipitoista ei voi nauttia lasten läsnäollessa kertoo vain ja ainoastaan siitä, että perheessä on vakava ongelma alkoholin kanssa jollakulla, tai sitten juurikin vakavasta traumasta omassa lapsuudessa, yleensä juuri alkoholistiperheen lapsille voi käydä näin.
Normaali ihminen ei muutu oudoksi yhdestä, kahdesta, kolmesta eikä neljästäkään lasista viiniä. Tai pullollisesta. Riippuu vähän jokaisen omasta toleranssista ja käytöstavoista. Minua ei koskaan lapsuudessa härinnyt se, että perheen juhlissa (joulu tai mikä muu vaan) aikuiset olivat nauttineet viiniä ja olutta, olivat hilpeitä ja nauroivat. Päinvastoin.
Omat lapseni ovat tottuneet juuri siihen samaan, ja olen siitä iloinen. Lapsillemme on täysin normaalia nähdä että vanhempi juo olutta tai viiniä. Tia joskus jopa viskin tai calvadoksen. Mutta kännissä emme heilu eikä juomisen itsetarkoitus ole humala. Pieni hiprakka jees, känni nou.
Mutta ymmärrän hyvin, että jos on ongelma, niin parempi olla kokonaan ilman.
Itse alkoholistiäidin lapsena en voi sietää känniörveltämistä lasten kanssa. Silti meillä kuuluu viini ruokapöytään kun syömme hienommin, oli sitten joulu tai vaikka vappu. Mä taas haluan että lapset meillä oppii näkemään juuri sen kohtuullisen käytön, itse en sellaista nähnyt omassa lapsuudessani, se oli aina äidillä känni päälle meininki kun pulloon tarttui.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:36"]Ei lapset traumatisoidu normaalista alkoholinkäytöstä. On tää taas niin takapajuinen keskustelu. Kannattais joskus käydä Kuopiota pidemmällä, niin saisitte vähän perspektiiviä asioihin.
[/quote]
Itse asiassa olen asunut etelä-euroopassa eikä suhtautumiseni muuttunut. Alkoholi on alkoholi joka maassa
[/quote]
Ois kannattanut tavata siellä ihmisiäkin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:14"] Ehkä et ole kokenut itse, miltä tuntuu kun vanhempi ryyppää. Ja kyllä, aikuisen käytös on lapsen silmissä erilaista, vaikka olisi juonut "vain" pari lasia viiniä. Pitkään inhosin jouluja, sillä joka toinen vuosi ne tarkoittivat ryyppyjuhlaa. [/quote] Pari lasia viiniä ruoan kanssa ei ole ryyppäämistä. [/quote] En niin sanonutkaan? Sanoin, että käytös kyllä muuttuu parista lasista viiniä ja lapi kyllä huomaa sen.
[/quote]
No ei sitä kyllä huomaa ainakaan siten, että se jotenkin häiritsisi. Alkoholisteilla ja usein myös heidän lapsillaan on täysin sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin. Myös absolutisti on alkoholiongelmainen.
[/quote]
Usein, kun otetaan edea vähän, unohtuu ne lapset siinä sivussa, kun itsellä on hauskaa. Ei tule edes ajatelleeksi. Absolutismi ei ole ole viittaus alkoholiongelmaan, kaikki vaan eit halua juoda saatika olla humalassa. Typerää väittää muita. Ja ei, en ole absolutisti.
[/quote]
No toi nyt hirveetä soopaa! Ei ne lapset mihinkään unohdu. Meillä ovat mukana juhlimssa ja pitämässä hauskaa. Jeesus mitä juntteja!
[/quote]
Eli on junttia miettiä muitakin kuin omaa viinin saantiaan? Kannattaa jonkun joskus niiltä lapsiltakin kysästä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:39"]Se, että viiniä, tai olutta, tai mitään alkoholipitoista ei voi nauttia lasten läsnäollessa kertoo vain ja ainoastaan siitä, että perheessä on vakava ongelma alkoholin kanssa jollakulla, tai sitten juurikin vakavasta traumasta omassa lapsuudessa, yleensä juuri alkoholistiperheen lapsille voi käydä näin.
Normaali ihminen ei muutu oudoksi yhdestä, kahdesta, kolmesta eikä neljästäkään lasista viiniä. Tai pullollisesta. Riippuu vähän jokaisen omasta toleranssista ja käytöstavoista. Minua ei koskaan lapsuudessa härinnyt se, että perheen juhlissa (joulu tai mikä muu vaan) aikuiset olivat nauttineet viiniä ja olutta, olivat hilpeitä ja nauroivat. Päinvastoin.
Omat lapseni ovat tottuneet juuri siihen samaan, ja olen siitä iloinen. Lapsillemme on täysin normaalia nähdä että vanhempi juo olutta tai viiniä. Tia joskus jopa viskin tai calvadoksen. Mutta kännissä emme heilu eikä juomisen itsetarkoitus ole humala. Pieni hiprakka jees, känni nou.
Mutta ymmärrän hyvin, että jos on ongelma, niin parempi olla kokonaan ilman.
[/quote]
Amen. Just näin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli on junttia miettiä muitakin kuin omaa viinin saantiaan? Kannattaa jonkun joskus niiltä lapsiltakin kysästä.
[/quote]
Junttia on toi asenne.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:36"]Ei lapset traumatisoidu normaalista alkoholinkäytöstä. On tää taas niin takapajuinen keskustelu. Kannattais joskus käydä Kuopiota pidemmällä, niin saisitte vähän perspektiiviä asioihin.
[/quote]
Itse asiassa olen asunut etelä-euroopassa eikä suhtautumiseni muuttunut. Alkoholi on alkoholi joka maassa
[/quote]
[/quote]
Voi kuule, tapasin paljonkin. Osa joi kuten meille täällä suomessa toitotetaan eli sivistyneesti. Useat joivt ihan yhtä humalahakusesti kuin suomessakin. Se siitä.
Kyllä monen lapsen toive on, että edes joulu olisi perheessä alkoholista vapaa. Edes se pieni hetki vuodesta, mutta valitettavasti monen toive jää toteutumatta ja joulu onkin se pahin aika vuodesta.
J-P
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Junttia on toi asenne.
[/quote]
Voit niinkin itselles uskotella.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:07"]OOOHHH olettepa erikoisia ihmisiä. Mikä tämänkin aloituksen pointti oli? [/quote]Pointti oli siinä, että jotkut vaahtoavat joulun alla, että alkoholia ei saa ottaa jos lapsia. -ap
[/quote]
Me ei oteta alkoholia vaikka ei oo lapsiakaan :O Pisaraakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:36"]Ei lapset traumatisoidu normaalista alkoholinkäytöstä. On tää taas niin takapajuinen keskustelu. Kannattais joskus käydä Kuopiota pidemmällä, niin saisitte vähän perspektiiviä asioihin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi kuule, tapasin paljonkin. Osa joi kuten meille täällä suomessa toitotetaan eli sivistyneesti. Useat joivt ihan yhtä humalahakusesti kuin suomessakin. Se siitä.
[/quote]
No ylläripylläri! Just näinhän se menee. Olet siis saanut perspektiiviä asioihin.
Todella monilla suomalaisilla on alkoholiongelmia ja nämä sivistyneesti viiniä juovat joilla on mukava hiprakka ovat kyllä monesti aika ajattelemattomia hehkutellessaan sitä ihanaa viininjuomisen hienoutta ja onnea. Sellainen käyttö on todella vaikeaa monille. Kyllä maistuisi minullekin, mutta en voi läheisteni takia. Lapsena muuten ihan kiva ja kunnollinen äiti pilasi monet joulut kännissä, kun hyvät juhlajuomat ovat kihahtaneet päähän ja sitten hän rupesi laukomaan totuuksia suvulle ja itkeskelemään ja kaatuilemaan. Nyt sitten mies on sellainen että kaikki näkyvä alkoholi katoaa saman tien ja riita alkaa. En usko että olemme mitenkään harvinaisuus. Mutta tästä syystä meidän lapset eivät tule näkemään meillä mitään sivistynättä alkoholinkäyttöä. Meillä ei ole alkoholia ollenkaan kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:45"]Kyllä monen lapsen toive on, että edes joulu olisi perheessä alkoholista vapaa. Edes se pieni hetki vuodesta, mutta valitettavasti monen toive jää toteutumatta ja joulu onkin se pahin aika vuodesta.
J-P
[/quote]
Mun korvaan särähtää pahasti tää ilman alkoholia edes jouluna. Ihan turha jeesustells muutamasta päivästä. Se yksi päivä ei ongelmaperheen tilannetta paranna, jos kaikki loput 364 kiskotaan senkin edestä. Ja ne perheet, joissa ei ongelmaa ole, voivat surutta sitö viiniä siemailla sen pari lasia. Ei näiden perheiden lapset siitä traumatisoidu.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:48"]
Todella monilla suomalaisilla on alkoholiongelmia ja nämä sivistyneesti viiniä juovat joilla on mukava hiprakka ovat kyllä monesti aika ajattelemattomia hehkutellessaan sitä ihanaa viininjuomisen hienoutta ja onnea. Sellainen käyttö on todella vaikeaa monille. Kyllä maistuisi minullekin, mutta en voi läheisteni takia. Lapsena muuten ihan kiva ja kunnollinen äiti pilasi monet joulut kännissä, kun hyvät juhlajuomat ovat kihahtaneet päähän ja sitten hän rupesi laukomaan totuuksia suvulle ja itkeskelemään ja kaatuilemaan. Nyt sitten mies on sellainen että kaikki näkyvä alkoholi katoaa saman tien ja riita alkaa. En usko että olemme mitenkään harvinaisuus. Mutta tästä syystä meidän lapset eivät tule näkemään meillä mitään sivistynättä alkoholinkäyttöä. Meillä ei ole alkoholia ollenkaan kotona.
[/quote]
olisko niin että omalla käytökselläsi teet miehestäsi kaappijuopon jonka pitää kiskoa kaikki salaa jos edes joskus saisi?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:48"]Todella monilla suomalaisilla on alkoholiongelmia ja nämä sivistyneesti viiniä juovat joilla on mukava hiprakka ovat kyllä monesti aika ajattelemattomia hehkutellessaan sitä ihanaa viininjuomisen hienoutta ja onnea. Sellainen käyttö on todella vaikeaa monille. Kyllä maistuisi minullekin, mutta en voi läheisteni takia. Lapsena muuten ihan kiva ja kunnollinen äiti pilasi monet joulut kännissä, kun hyvät juhlajuomat ovat kihahtaneet päähän ja sitten hän rupesi laukomaan totuuksia suvulle ja itkeskelemään ja kaatuilemaan. Nyt sitten mies on sellainen että kaikki näkyvä alkoholi katoaa saman tien ja riita alkaa. En usko että olemme mitenkään harvinaisuus. Mutta tästä syystä meidän lapset eivät tule näkemään meillä mitään sivistynättä alkoholinkäyttöä. Meillä ei ole alkoholia ollenkaan kotona.
[/quote]
Tällaisella taustalla se onkin ymmärrettävää. Meillä taas on monen sukupolven ajalta tervettä alkoholinkäyttöä. Enpä ole muita kuin isäni nähnyt humalassa ikinä. Ja hänetkin pari kertaa lievässö hiprakassa ja iloisena. Ei sois traumoja kellään ja terve suhtautuminen alkoholiin periytyy edelleen. :-)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:45"]Kyllä monen lapsen toive on, että edes joulu olisi perheessä alkoholista vapaa. Edes se pieni hetki vuodesta, mutta valitettavasti monen toive jää toteutumatta ja joulu onkin se pahin aika vuodesta. J-P [/quote] Mun korvaan särähtää pahasti tää ilman alkoholia edes jouluna. Ihan turha jeesustells muutamasta päivästä. Se yksi päivä ei ongelmaperheen tilannetta paranna, jos kaikki loput 364 kiskotaan senkin edestä. Ja ne perheet, joissa ei ongelmaa ole, voivat surutta sitö viiniä siemailla sen pari lasia. Ei näiden perheiden lapset siitä traumatisoidu.
[/quote]
Hyvä, että särähtää korvaan, se on ihan tervettä. Huono juttu on, jos ei olis mitään vaikutusta.
J-P
Alkoholistin tytär vastaa: Kun vanhempani olivat yhdessä, kotona käytettiin alkoholia. Isä käytti sitä aina kohtuudella, siitä ei mitään haittaa ollut. Isä oli silloin ehkä puheliaampi ja nauroi enemmän, muttei hänessä ollut mitään pelottavaa. Äiti taas veti perseet olalle ja hänestä tuli loppuiltana viimeistään sekava, itkuinen, ärsyttävä känniääliö, jonka pieni lapsikin huomas.
Itse olen ottanut saman ohjenuoran omassa perheessäni mieheni kanssa. Alkoholia voidaan ottaa lasten läsnäollessa, kunhan ei mene kännin puolelle. Niin vaikealta kuin se monesta tuntuukin, kyllä meitä suomalaisiakin on, jotka osaa ottaa ihan kohtuudella ja tajuaa lopettaa ajoissa.
OOOOH! Ja tietäkääpä sekin, että tutkimusten perusteella suomalaisten suosikkijuoma joulupöydässä on viini. Sopii kaikille muille paitsi alkoholistiperheille.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:36"]Ei lapset traumatisoidu normaalista alkoholinkäytöstä. On tää taas niin takapajuinen keskustelu. Kannattais joskus käydä Kuopiota pidemmällä, niin saisitte vähän perspektiiviä asioihin.
[/quote]