Pojat tarhassa lyövät. Apua!
Heippa!
Miten teillä muilla noi teidän pojat tarhassa käyttäytyvät? Oma poikani on aika ujo eikä mikään riehupetteri. Ja ikää siis neljä vuotta. Mutta melkein joka päivä kun haen hoidosta näen miten siellä lyödään toisia ja viimeksi eilen poikani sanoi että häntä oli potkittu selkään. Tuntuu todella pahalta. Ja tarhatätien asenne on vähän että no pojat on poikia. Kertaakaan en ole tyttöjen siellä nähnyt toisiaan lyövän enkä ole kuullut että löisivätkään.
Sata vuotta sitten kun itse olin tarhassa niin heti jos joku löi niin joutui häpeänurkkaan. Toivottavasti joku osaa auttaa tai edes kertoa omia kokemuksia. Help :/
Kommentit (12)
Meillä vähän sama ongelma. Poika on itsekin nyt alkanut lyömään. Ihme kasvatusta nykyään. Meillä kotona aina kerrotaan ja näytetään esimerkkiä siitä miten kuuluu käyttäytyä ja että ikinä ei saa toiselle tehdä pahaa.
Puutu siihen mitä näet. Toisia ei lyödä. Jos näet päiväkodin pihalla lapsia lyömässä ja potkimassa mene väliin. Sitten sanot siitä hoitajille. Jos vain naureskelevat niin sitten johtajalle.
Sinun täytyy puuttua ihan jo oman lapsesi takia. Että hän näkee sinun olevan aikuinen joka puolustaa eikä hyväksy kaikkea. Jos mun muksuista joku päiväkodissa toisia lyö niin haluaisin ehdottomasti kuulla siitä. Olisin myös todella tyytyväinen jos siihen puututaan heti.
Meidän pojat ottivat parit paini matsit tosissaan kun olivat päiväkodissa. Ne selvitettiin ja ne loppuivat.. Tytön kanssa sai vääntää enempi koska hän puri "ratkaisuksi" jos tuli erimielisyyksiä. Sekin vaihe meni nopeasti ohi koska siihen puututtiin niin kotona kuin hoidossakin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:07"]Puutu siihen mitä näet. Toisia ei lyödä. Jos näet päiväkodin pihalla lapsia lyömässä ja potkimassa mene väliin. Sitten sanot siitä hoitajille. Jos vain naureskelevat niin sitten johtajalle.
Sinun täytyy puuttua ihan jo oman lapsesi takia. Että hän näkee sinun olevan aikuinen joka puolustaa eikä hyväksy kaikkea. Jos mun muksuista joku päiväkodissa toisia lyö niin haluaisin ehdottomasti kuulla siitä. Olisin myös todella tyytyväinen jos siihen puututaan heti.
Meidän pojat ottivat parit paini matsit tosissaan kun olivat päiväkodissa. Ne selvitettiin ja ne loppuivat.. Tytön kanssa sai vääntää enempi koska hän puri "ratkaisuksi" jos tuli erimielisyyksiä. Sekin vaihe meni nopeasti ohi koska siihen puututtiin niin kotona kuin hoidossakin.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Viimeksi tällä viikolla yksi poika veti toista kovaa nyrkillä selkään ja tarhatäti vaan huusi kovaa että ei saa lyödä. Ja se keskustelu oli sitten siinä. Uskomatonta.
Ap
Ei kuulosta normaalilta. Onko päiväkodin maine yleisestikin huono? Vai onko sattunut vaan huonot kasvattajat poikasi ryhmään. Sano lapsesi ryhmän aikuisille. Valita johtajalle ja ennen kaikkea johtajan johtajalle. Kasvattajat ovat töissä ja nimenomaan siitä kasvattamisesta heille maksetaan. Kuka vaan voidaan palkata kiljumaan pihalle, mutta päiväkodissa pitäisi olla koulutettua henkilökuntaa.
Itse olin 70-80 luvulla tarhassa niin tytöt ja pojat laskivat isoa jäämäkeä alas joka nykyisin ei tulisi kuulonkaan.
Nykyään ei saa kiipeillä, ei heittellä ja kaikki poikien normaali aktiviteetti on kielletty.
Lapsilla voi olla tekemisen puutetta.
M40
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:00"]Itse olin 70-80 luvulla tarhassa niin tytöt ja pojat laskivat isoa jäämäkeä alas joka nykyisin ei tulisi kuulonkaan.
Nykyään ei saa kiipeillä, ei heittellä ja kaikki poikien normaali aktiviteetti on kielletty.
Lapsilla voi olla tekemisen puutetta.
M40
[/quote]Myös pelien väkivalta näkyy, koska osa vanhemmista ei välitä mitä pienet pelaa.
M40
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:00"]
Itse olin 70-80 luvulla tarhassa niin tytöt ja pojat laskivat isoa jäämäkeä alas joka nykyisin ei tulisi kuulonkaan. Nykyään ei saa kiipeillä, ei heittellä ja kaikki poikien normaali aktiviteetti on kielletty. Lapsilla voi olla tekemisen puutetta. M40
[/quote]
Totta, onneksi nyt uusimmissa päiväkodeissa on tehty taas mäkisiä, kallioisia ja metsäisiä pihoja. Etteivät ole sitä pelkkää asfalttia ja hiekkalaatikkoa.
Tähän asti ei varmaan Suomessa päästä, mitä linkissä on, mutta tykkään.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:00"]
Itse olin 70-80 luvulla tarhassa niin tytöt ja pojat laskivat isoa jäämäkeä alas joka nykyisin ei tulisi kuulonkaan. Nykyään ei saa kiipeillä, ei heittellä ja kaikki poikien normaali aktiviteetti on kielletty. Lapsilla voi olla tekemisen puutetta. M40
[/quote]
Toisaalta, silloin ennen kun esimerkiksi koulut oli suunnattu pojille, ja siellä oli vain miesopettajia, ei mitään pelleilyä ja riehumista sallittu. Poikien piti istua hiljaa ja malttaa keskittyä, ja näin he tekivät. Ei kenellekään tullut mieleen alkaa sääliä poikaparkoja siksi että piti oppia käyttäytymään. Tämä on tullut muotiin vasta kun opettajakunta on naisistunut ja naisille kerrottu, ettie poikareppanoilta vaan voi vaatia samaa mitä samanikäiseltä tytöltä, kun ei ne siihen kykene.
Minulla on kaksi poikaa, lyömisiä ei ole koskaan sallittu. Hyvin ovat oppineet ilmentämään tunteitaan muutenkin. On totta, että pojat vaativat sitä fyysisen energian purkamista, mutta se on ihan eri asia kuin se, että sallitaan aggressiivinen käytös, koska ei näillä kahdella ole mitään tekemistä keskenään. Se käytös vahvistuu, joka saa vahvistua, ja energiaa voi purkaa muutenkin.
tarhassa ei uskalleta puuttua.
mun poika itki eilen juuri tarhassa kun hain sitä. pihalla oli ollut joku leikki missä kaksi poikaa (veljekset) pitivät toisia kiinni jollain painiotteella tms.. vaikka oli sovittu että sellaista leikkiä ei leikitä.
kun tulin paikalle niin täti puheli kauniisti näille kiinnipitäjille ettei tuollaista saa tehdä.
pojat EIVÄT USKO tuollaista kaunista lepertelyä eikä se ole minkäänlainen rangaistus asiasta. NAISET eivät tajua kuinka poikia pitää komentaa. se mikä olisi rangaistus kiltille tytölle on pojalle sama kuin pääsisi veräjästä.
poikia pitää ottaa kunnolla kiinni kädestä ja fyysisesti pysäyttää toiminta ja sanoa oikein kovalla äänellä niin uskovat.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:01"]
Miksi alapeukku aloitukselle? Ap
[/quote]
Ok. Tykätään sitten, että päiväkodissa saa potkia yms.
Kuulostaa kamalalta. Ei saa tyttöjä ja poikia noin eri tavalla kohdella. Sinuna puhuisin tätien kanssa ja sanoisin että olet huolestunut ja miten moinen lyöminen hyväksytään.