Miksi jotkut käyttävät puolisostaan nimitystä "åiti" tai "isä"?
Minulla on omat vanhemmat, joita kutsun noin tai sitten etunimellä. Lapseni kutsuvat minua äidiksi, puolisoani isäksi. Toisiamme puhuttelemme mieheni kanssa etunimillä tai joillakin hellittelynimillä keskenämme. En tosiaankaan ole miehelleni äiti. Lapsille voin sanoa, että kysykää iskältä, mutta koskaan en puhuttele miestäni isänä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:27"]
En tiedä miksi, mutta vielä pahemmin korvaan särähtää mamma. Yhdellä työkaverilla mies puhuttelee sitä aina "meidän mammana" ja molemmille myös kaikki muut äidit tai mahdolliset äidit ovat mammoja. "Näin kaupassa kun joku mamma osti chilisuklaata, ja mäki aattelin kokeilla"-tyyliin...
[/quote]
Entäs emäntä ja isäntä puolison nimityksinä? Oudoin tietämäni on kuitenkin "meirä". Se on vanhaa Turun murretta ja tarkoittaa aviomiestä. Kirjakielen lause "mieheni pilkkoi puita" on "meirä teki klapei". Meirä on ilmeisesti lyhenne ilmaisusta "meidän isä".
[/quote]
Tästä tulee mieleen kaakkoismurteen miu ukko vs. mei ukko. Ensiksi mainittu on puoliso, toiseksi mainittu isä. Antsku kuulemma käytti tätä väärin, tiesi natiivi kertoa.
Meillä on teinipojalle muodostunut ongelma sanasta "isi", joksi hän on pienestä asti kutsunut isäänsä. Nyt se kuulostaa liian lapselliselta, mutta kun hänestä on luonnotonta vaihtaa "isäksi" tai "iskäksi". Nimeltäkään ei osaa kutsua. Kiertoilmaisuista tulee usein koomisia... :D Ehkäpä poitsu tuosta vielä kasvettuaan keksii itselleen sopivan ilmaisun.
Herttainen tapa, jonka soisi yleistyvän. Nykyään puoliso on monellekkin kilpakumppani, joka on kukistettava, joten tuollainen hellittelynimi ei tule kuuloonkaan. Päinvastoin, se on loukkaavaa!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:39"]Siskollani on kolme pientä lasta. Kun he miehensä kanssa kutsuivat toisiaan etunimillä, niin 2- ja 3-vuotiaat alkoivat myöskin kutsumaan isäänsä nimeltä (ehkä äitiäänkin, mutta en ole varma). Vaihtoivat sitten "isittelyyn ja äidittelyyn" lasten läsnäollessa. Eli riippuu lasten iästä, näköjään pienille lapsille voi etunimen käyttö tarttua, ja siitä syystä isitellään ja äiditellään pikkulapsivaiheessa.
Veljeni lapset (6 ja 8v) kutsuvat isäänsä etunimellä, mutta kai välillä myös isäksi. Kutsuivat myös mummoa (eli äitiäni) etunimellä, mistä mummo ei oikein tykännyt, ja sanoikin lapsille että "Mä oon teidän mummo!" :)
Yhden vloggarin videossa isä oikaisi etunimeä käyttänyttä pientä lastaan: "My name is Daddy!" :)
Yksi serkkuni myös käyttää isästään aina etunimeä. Jännä kyllä, että harvemmin käy niin että lapset käyttäisivät äidistään etunimeä.
[/quote]
Hei meillä kävi ihan samoin! Äiti ja isä käyttivät toisistaan lapsuudessani etunimiä, ja sitten alettiin siskoni kanssa myös puhua "äidistä ja Veikosta". Eipä siinä mitään muuta ollut, mutta äiti on jälkeenpäin sanonut, että hänestä se kuulosti siltä kuin hän olisi ottanut isästämme eron, ja mennyt jonkun Veikon kanssa naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:48"]
Herttainen tapa, jonka soisi yleistyvän. Nykyään puoliso on monellekkin kilpakumppani, joka on kukistettava, joten tuollainen hellittelynimi ei tule kuuloonkaan. Päinvastoin, se on loukkaavaa!
[/quote]
Hellittelynimi? Äiti=vanhempi, joka on tai on ollut huoltajasi. On joko synnyttänyt sinut tai kasvattanut vaikkei biologinen vanhempi olisikaan. Isä= vanhempi, joka on tai on ollut huoltajasi. On joko siittänyt sinut tai kasvattanut vaikkei biologinen vanhempi olisikaan. Kumpikaan noista ei erityisemmin täytä mitään hellittelynimeä.
Meillä kutsumme toisiamme mieheni kanssa vaikka millä hellittelynimillä ja saatetaan "kullitellakin", mutta ei tulis mieleenkään kutsua häntä isäkseni, koska sitä hän ei millään mittarilla ole. En ole isäni kanssa mennyt naimisiin, eikä hän liioin äitinsä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:39"]Siskollani on kolme pientä lasta. Kun he miehensä kanssa kutsuivat toisiaan etunimillä, niin 2- ja 3-vuotiaat alkoivat myöskin kutsumaan isäänsä nimeltä (ehkä äitiäänkin, mutta en ole varma). Vaihtoivat sitten "isittelyyn ja äidittelyyn" lasten läsnäollessa. Eli riippuu lasten iästä, näköjään pienille lapsille voi etunimen käyttö tarttua, ja siitä syystä isitellään ja äiditellään pikkulapsivaiheessa. Veljeni lapset (6 ja 8v) kutsuvat isäänsä etunimellä, mutta kai välillä myös isäksi. Kutsuivat myös mummoa (eli äitiäni) etunimellä, mistä mummo ei oikein tykännyt, ja sanoikin lapsille että "Mä oon teidän mummo!" :)
Yhden vloggarin videossa isä oikaisi etunimeä käyttänyttä pientä lastaan: "My name is Daddy!" :)
Yksi serkkuni myös käyttää isästään aina etunimeä. Jännä kyllä, että harvemmin käy niin että lapset käyttäisivät äidistään etunimeä. [/quote] Hei meillä kävi ihan samoin! Äiti ja isä käyttivät toisistaan lapsuudessani etunimiä, ja sitten alettiin siskoni kanssa myös puhua "äidistä ja Veikosta". Eipä siinä mitään muuta ollut, mutta äiti on jälkeenpäin sanonut, että hänestä se kuulosti siltä kuin hän olisi ottanut isästämme eron, ja mennyt jonkun Veikon kanssa naimisiin.
[/quote]
Meidän esikoinen kutsuu miestäni vuorotellen isiksi ja etunimeltä. Kuulostaa just siltä, niin kuin mieheni olisi isäpuoli... mutta aivan sama miltä kuulostaa, lapsi kutsukoon isää miten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:24"]
Mua kans aina naurattaa ja samalla kauhistuttaa kun kuulen vastaavalla nimityksellä puolisoaan kutsuttavan. Heti mietin että onkohan noilla enää mitään intiimiä kanssakäymistä.
Meillä tulee ihan vaistomaisesti lapsillekin puhuttaessa että "Kysy isältäS, sano äidilleS.." jne..
Varmaan tinttaisin miestäni nenään, jos mua joskus erehtyis äidikseen kutsuun!
[/quote]
Meillä kotona oli toi S kans isällä käytössä. Ja niinpä mun pikkuveljeni puhui äidistä jossain vaiheessa "äitees" :D
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:39"]Siskollani on kolme pientä lasta. Kun he miehensä kanssa kutsuivat toisiaan etunimillä, niin 2- ja 3-vuotiaat alkoivat myöskin kutsumaan isäänsä nimeltä (ehkä äitiäänkin, mutta en ole varma). Vaihtoivat sitten "isittelyyn ja äidittelyyn" lasten läsnäollessa. Eli riippuu lasten iästä, näköjään pienille lapsille voi etunimen käyttö tarttua, ja siitä syystä isitellään ja äiditellään pikkulapsivaiheessa. Veljeni lapset (6 ja 8v) kutsuvat isäänsä etunimellä, mutta kai välillä myös isäksi. Kutsuivat myös mummoa (eli äitiäni) etunimellä, mistä mummo ei oikein tykännyt, ja sanoikin lapsille että "Mä oon teidän mummo!" :)
Yksi serkkuni myös käyttää isästään aina etunimeä. Jännä kyllä, että harvemmin käy niin että lapset käyttäisivät äidistään etunimeä. [/quote] Hei meillä kävi ihan samoin! Äiti ja isä käyttivät toisistaan lapsuudessani etunimiä, ja sitten alettiin siskoni kanssa myös puhua "äidistä ja Veikosta". Eipä siinä mitään muuta ollut, mutta äiti on jälkeenpäin sanonut, että hänestä se kuulosti siltä kuin hän olisi ottanut isästämme eron, ja mennyt jonkun Veikon kanssa naimisiin.
[/quote]
Muistan, että se oli lapsena tosi hämmentävää, kun jotkut kaverit puhuivat vanhemmistaan etunimellä.
Meilläkin puhutaan toistamme äitinä ja isänä vain jos lapselle sanotaan jotain toisesta tyyliin "käytkö pyytämässä isän autotallista syömään." Meidän vanhemmat on lapsien kanssa ollessa mummu ja pappa. Omien sisarusten ja vanhempien kesken äiti ja isä. Valikoituu siis tilanteen ja roolin mukaan. Tädit ja sedät on sit kaikille tätejä ja setiä ihan sama onko ne kenen tätejä ja setiä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:48"]
[/quote]
Hellittelynimi? Äiti=vanhempi, joka on tai on ollut huoltajasi. On joko synnyttänyt sinut tai kasvattanut vaikkei biologinen vanhempi olisikaan. Isä= vanhempi, joka on tai on ollut huoltajasi. On joko siittänyt sinut tai kasvattanut vaikkei biologinen vanhempi olisikaan. Kumpikaan noista ei erityisemmin täytä mitään hellittelynimeä.
Meillä kutsumme toisiamme mieheni kanssa vaikka millä hellittelynimillä ja saatetaan "kullitellakin", mutta ei tulis mieleenkään kutsua häntä isäkseni, koska sitä hän ei millään mittarilla ole. En ole isäni kanssa mennyt naimisiin, eikä hän liioin äitinsä.
[/quote]
KTS edell. Loukkaavaa jne. Termit ovat määrittelykysymys: äiskä, iskä jne. Mielipiteensä kullakin. Ei ehkä modernia citykieltä.
Meillä on esikoinen alle 2v ja vauhdilla oppii jatkuvasti uusia sanoja ja oppi esim isi sanan kun aloin itse kotona miestäni sillä nimellä kutsumaan lapsen kuullen. Kahden kesken en käytä isi nimitystä vaan lempinimeä tai kulta tms...