Miten saa itseäni niskasta kiinni ja laihdutettua?
Olen 40v 165cm ja 104kg. Voin pahoin ja pelkään sairauksia. Miksi en saa laihdutettua? Millä saan aivopestyä itseni laihtumaan?
Kommentit (5)
Motivaatio puuttuu?
Pelko, itseinho ja muut negatiiviset tunteet eivät ruoki motivaatiotasi?
Laihduta niin hitaasti ja rauhallisesti, että et tarvitse valtavaa itsekuria. Minä tein näin. Eli ei siis mitään nälkää aiheuttavaa tiukkaa kuuria tai kovia liikuntaohjelmia - niissä pysymiseen todellakin tarvitset paljon itsekuria. Mutta jos vaan vähän vähennät kaloreita sieltä täältä, niin alat hitaasti laihtua, etkä tarvitse minkäänlaista itsekuria, muutokosia ei juuri edes huomaa, kun ei kieltäydy mistään täysin.
Mä luulen että kaikkein tärkeintä on aloittaa ruokavalion muutoksesta. Älä siis käytä mitään pikadieettejä, joissa on vaan nälkä ja vituttaa 24-7, vaan opettele laittamaan terveellistä ruokaa, jota saa syödä niin paljon kuin haluaa, ilman näläntunnetta. Korvaa kaikki höttöhiilari täysjyvätuotteilla, ja rukkaa annoskokoja; desilitra kypsää riisiä/makaronia kerran päivässä per ateria, puolet lautasesta vihanneksia. Lihaa/kalaa max. 150g per päivä. Jätä kaikki einesruuat pois, pyri tekemään kaikki itse alusta asti.
Samalla sun täytyy opetella syömään 5 kertaa päivässä; aamiainen, välipala, lounas, välipala, illallinen. Ja aloittaa (kevyt) liikunta; kävely (30 min päivässä) tai uinti (tunti 3 x viikossa). Juo 2 litraa vettä päivässä, se edistää aineenvaihduntaa ja pitää mahdollista nälän tunnetta loitolla
Erittäin hyvä apuväline terveelliseen painonhallintaan on Kiloklubi. Suosittelen! Sen avulla pystyt laskemaan sinulle sopivan laihdutustahdin, ja kuinka monta kaloria saat syödä päivässä, kuitenkin siten, että saat tarpeeksi kuituja ja vihanneksia.
Itsellä aloituspaino 103 kg, painan nyt vähän yli vuoden jälkeen 79 - ja ihan näillä eväillä on menty. Ei siis mitään personal trainereja tai veren maku suussa salil eka salil vika. Ja - olen ihan koko projektin ajan tilannut kerran viikossa noutoruokaa! (Herkuttelupäivä.) Leipää en syö viikolla (ma-pe) ollenkaan, korvaan jogurtilla (ja myslillä), salaateilla ja sosekeitoilla (joissa saa olla perunaa ja kermaakin, annoskoko 2 dl). Viikonloppuisin herkuttelen sitten uunituoreella leivällä!
Tsemppiä!
Hyvän painon ystävät-niminen laihdutusporukka on mun keino. Painonvartijoissa kävin joskus, mutta tuo hpv on fiksumpi homma. Opetellaan terveelliset ruokatavat, hyvää ja rehtiä ruokaa syömällä laihtuu. Meillä on myös hauskaa tapaamisissa kerran viikossa. Etsi ryhmä netistä ja päätät lähteä. Kannattaa!
Sun pitää perustella asia itsellesi, sairauksien pelko on hyvä motivaattori.