Miksi et rajoita teini-ikäisen lapsesi ruutuaikaa?
Puhelinta tuijotetaan sen kahdeksan tuntia vuorokaudessa, mutta harvat vanhemmat tekevät yhtään mitään asialle. Miksi näin?
Kommentit (45)
Ei tarvitse, toinen ei millään edes haluaisi koko puhelinta pitää, toinen ei ehdi kun käy töissä ja koulussa ja aktiivi harrastuksissa.
Koska ruutuaika itsessään ei ole haitallista. Haitta tulee siitä, mitä jättää ruudun tuijottamisen vuoksi tekemättä ja myös mitä ruudulla tekee.
Kun koulu, kaverit ja harrastukset sujuvat ja nukkumaan mennään ajoissa, en näe mitään tarvetta rajoittaa ruutuaikaa.
Vanhemmat itse läpräävät puhelinta kaiken aikaa, joten saavathan lapsetkin. Nykyään vanhemmat ovat kovin etäisiä lastensa kanssa. Ei ihme, jos Suomen kansaa vaivaa mielenterveysongelmat.
1, no jos ei lasta opeta tuollaiseen eikä anna itse mallia niin aika vähiin jää se ruutuaika. Ei kaikki toljota ruutua.
Vierailija kirjoitti:
1, no jos ei lasta opeta tuollaiseen eikä anna itse mallia niin aika vähiin jää se ruutuaika. Ei kaikki toljota ruutua.
Käy joskus yläkoulussa tekemässä havaintoja. Suuri osa oppilasta on koko ajan puhelin kädessä. Oli välitunti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus yläkoulussa tekemässä havaintoja. Suuri osa oppilasta on koko ajan puhelin kädessä. Oli välitunti tai ei.
Kysymys siis kuuluukin: Miksi opettajat eivät tee mitään? Meillä lapsi ei ole kotona ruutujen ääressä, mutta valittaa, ettei koulussa ole kavereita välkällä kun kaikki vain pelaa. Koulun henkilökunta laatii koulun säännöt. Monet koulut ovat jo kieltäneet kännyköiden jatkuvan käytön kouluaikana mm välitunneilla. Laki ei estä kieltämistä, vaikka niin kuulee väitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat itse läpräävät puhelinta kaiken aikaa, joten saavathan lapsetkin. Nykyään vanhemmat ovat kovin etäisiä lastensa kanssa. Ei ihme, jos Suomen kansaa vaivaa mielenterveysongelmat.
Iät Helsinki on päiväkotien ulko-ovet laputettu jo 19 vuotta: Kun tuota lapsen hoitoon ja haet lapsen hoidosta: ÄLÄ PUHU PUHELIN !Keroo mitä vanhemmat edellä sitä jälkipolvi 100% perässä.Sen enempää aikuiset,lapset kuin nuoret eivät osaa kohdata oikeaa ihmistä edessään tai keskustella livenä.Kaikki pyörii älypuhelimien ympärillä kontaktit,pika viesteineen, kuvineen ja olet kun toisen luokan kansalinen,jos haluat nähdä oikeasti ihmisen.Viellä sanot ei älypuhelinta, ei en ole F.B. en insta.Miksi pitäisi olla? Elämähän on tavata oikeita ihmisiä ,puhua oikeista asiosta,Eikä teeskenellä netti maailma,muokatujen kuvien kanssa foorumit.Kaiken tuon lapset opii kasvussa aikuiseksi lähikasvatajilta,mitä voi silloin vaatia nyky nuorilta , aikuisilta tai keski ikäisiltä?
Koska itse olen myös senkin ajan mitä teini on koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Koska itse olen myös senkin ajan mitä teini on koulussa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys siis kuuluukin: Miksi opettajat eivät tee mitään? Meillä lapsi ei ole kotona ruutujen ääressä, mutta valittaa, ettei koulussa ole kavereita välkällä kun kaikki vain pelaa. Koulun henkilökunta laatii koulun säännöt. Monet koulut ovat jo kieltäneet kännyköiden jatkuvan käytön kouluaikana mm välitunneilla. Laki ei estä kieltämistä, vaikka niin kuulee väitettävän.
Vanhempien tehtävänä on kasvattaa jälkikasvunsa. Opettajan tehtävänä on opettaa oppilaitansa. Opettajat eivät kaikkeen pysty, sillä kiirettä riittää tavallistenkin tehtävien kanssa, kuten kokeiden tarkastamisen kanssa.
Mun 16-vee opiskelee päivät lukiossa ja iltaisin tekee muutakin kuin katsoo ruutua. Lukee ja urheilee esimerkiksi. Ei ole tarvetta rajoittaa mitään.
Ja sulta tämä on pois miten? Hoidat vaan ihan omat asiasi, jätä teinien vanhemmat hoitamaan omat asiansa. T: vela
Se on nykypäivää että kännykässä on sosiaalinen elämä. Se täytyy vain hyväksyä. Nykyvanhempien lapsuudessa heidän vanhempansa paheksuivat sitä että lapset eivät viihdy kotona, kun taas nykyvanhemmat toivoisivat omien lastensa käyttäytyvän samoin kuin he itse teineinä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sulta tämä on pois miten? Hoidat vaan ihan omat asiasi, jätä teinien vanhemmat hoitamaan omat asiansa. T: vela
Ongelma tässä nimenomaan on, että vanhemmat eivät hoida omia (=lastensa) asioita ollenkaan. Jos edes yksi ihminen tajuaa puuttua lapsensa ruutuaikaan, on sekin jo pieni voitto.
Nykymaailma on somehullujen valtakausi. Ikävä totuus se on.
Yksi ratkaistu sudoku, ristikko ym. -> 1 euro
Se voisi motivoida rahatonta teiniä.
Opetelkaa käskemään lasta. Ei kysellä mielipiteitä, vaan ankarasti sanotaan asia, jonka mukaan mennään.
Minulla ei ole lapsia, mutta minusta jokaisen vanhemman perusvelvollisuuksiin kuuluu ruutuajan asettaminen. Jos se on liian vaikea tehtävä, ei lapsia kannata hankkia.