Hoitajaksi ilman influenssarokotusta? Kukaan?
Kuinka kauan nykyään pystyy työskentelemään ilman kausiinfluenssarokotusta? Muut vaadittavat rokotukset, myös koronarokotukset, ovat kunnossa.
Rokotuspakko on syy miksi poistuin alalta, mutta kun hoitajista on pulaa, tarkastelen tilannetta. Tahdottaisiinko minut takaisin alalle? Minulla ei ole halua joustaa rokotusasiassa milliäkään tai muuten saan alkaa joustamaan joka vuosi. Olen sairastanut influenssan monta kertaa ja en pidä sitä henkilökohtaisena terveysriskinä.
Kun työskentelen hyvin tarkasti, en koe, että asiakkaille/potilaille, niissä tehtävissä joissa toimisin, koituisi edes samansuuruista riskiä kuin influenssarokotteen ottaneesta, mutta oireisena töihin tulevasta hoitajasta. Ja näitä oireisia hoitajia riitti ainakin silloin, kun minä toimin hoitajana!
Kokemuksia rokotuspakon toimeenpanosta?
Kommentit (22)
Milloin aikaisintaan voisin hakea hoitajan töitä? Huhti-toukokuussako? Mihin asti voisin olla töissä syksystä? Loka-marraskuuhunko?
Tunnetko hoitajia, jotka työskentelevät vain flunssakauden ulkopuolella?
ap
Ilman influenssarokotetta työskentelee monikin hoitaja vuoden ympäri...
En ole koskaan ottanut influenssarokotetta. Sairaanhoitajana 15 vuotta. Ei voi pakottaa ottamaan.
Olen ollut lähihoitajana vanhuspuolella 8 vuotta ja kerran olen tuon rokotuksen ottanut. Viime vuonna en ottanut.
Olen työskennellyt pian 20 vuotta hoitajana ilman ensimmäistäkään influenssarokotetta. Ei kuuluu asioihin, joihin työnantaja voi velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla töissä.esim syöpäpotilaiden kanssa. Olet poissa töistä flunssakauden.
Höpö höpö. Rokote ei ole pakollinen eikä työnantajalle kuulut pätkääkään työntekijän yksityisasiat. Rokote ei vaikuta työssä suoriutumiseen ja iso osa hoitajista jättää rokotteen ottamatta.
tartuntatautilain mukainen rokotesuoja. Koronarokote ei edes kuulu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa ei ole pakollinen.
Missään ei ole pakollinen. Suomi on (ainakin vielä) sen verran vapaa maa, että jokainen saa itse valita ottaako rokotteita vai ei eikä työnantaja saa valita työntekijöitä rokotetietojen perusteella.
Kuitenkin työpaikkailmoituksissa on aina sama ukaasi, että rokotukset täytyisi olla. Joutuuko valehtelemaan, että on ottanut? Läpäiseekö työhöntulotarkastuksen, jos ei ota?
Miten tuo tartuntatautilaki, eikö siinä ole pakkona juuri vuosittaiset kausiinfluenssarokotukset ja joitain muita, mutta vielä ei koronaa?
En haluaisi, että minua hoitaisi rokotevastainen ihminen. Ties vaikka vaihtaisi lääkkeet johonkin vitamiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin työpaikkailmoituksissa on aina sama ukaasi, että rokotukset täytyisi olla. Joutuuko valehtelemaan, että on ottanut? Läpäiseekö työhöntulotarkastuksen, jos ei ota?
Luuletko vakavissasi, että alalla, jolla on huutava pula tekijöistä, ruvetaan vääntämään jotain rokotteista?
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi, että minua hoitaisi rokotevastainen ihminen. Ties vaikka vaihtaisi lääkkeet johonkin vitamiineihin.
Sitten sinun pitää hoitaa itse itsesi. Kun et ikinä tule tietämään, onko sairaanhoitajalla tai lääkärillä rokotteita vai ei ja mitä mieltä he niistä ovat.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt hoitajanpaikan ilmoitusta, jossa puhuttaisiin jotain rokotteista. Ja olen työskennellyt alalla eri toimipisteissä pian 10 vuotta. Enkä ole ottanut influenssarokotetta koskaan. Ei ole kukaan siitä kysynytkään.
Minulta ei koskaan missään työpaikassa ole kysytty rokotustodistusta. On vain suullisesti kysytty ja olen vastannut, että olen ottanut kaikki rokotukset. Tiedän muutaman työkaverin valehdelleen työnantajalle, mutta en ole käräyttänyt, koska minua ei kiinnosta toisten rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa ei ole pakollinen.
Missään ei ole pakollinen. Suomi on (ainakin vielä) sen verran vapaa maa, että jokainen saa itse valita ottaako rokotteita vai ei eikä työnantaja saa valita työntekijöitä rokotetietojen perusteella.
Tietenkin saa valita. Rokotus voi olla palkkaamisen ehto siinä kuin ajokorttikin. Ja nykyään monesti onkin. Esim prosessiteollisuudessa yksi rokottamaton voi tartuttaa kokonaisen tehtaan.
Et voi olla töissä.esim syöpäpotilaiden kanssa. Olet poissa töistä flunssakauden.