Lahjotteko yläasteen opettajia?
Täällä meidän kylillä on tapana viedä ala-asteen opettajille - siis omalle opelle - jotain pientä joulujuttua, mutta miten on yläasteella? Meillä on eka joulujuhla yläasteelaisen kanssa eikä siis mitään hajua köytöstavoista :D
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:03"]Kyllä se vähän arvosanoja nostaa, mutta ei enää niin paljon kuin ala-asteella. Itselläni äitini (yksinhuoltaja, isä ei kuvioissa mukana) ei koskaan lahjonut opettajia, ei ollut korkean sosiaalisen statuksen omaava eikä ollut edes minkäänlaisessa yhteydessä opettajiin lukuunottamatta vanhempainiltoja. 6. luokalla keskiarvoni oli 8,2; yläasteen päättötodistuksessa jo 9,2 ja lukiossa 9,5. Monilla opettajien lapsilla jne. arvosanat noudattivat juuri päinvastaista kehityssuuntaa, eli ala-asteen 9,5 keskiarvosta tiputtiin kasiin lukioon mentäessä. En suosittele lahjontaa, koska ainakin itse voin kokemukseni pohjalta sanoa, että se on ainoastaan hyödyttänyt minua, että olen joutunut tekemään enemmän työtä hyvien arvosanojen eteen. Se opettaa nöyryyttä, jota tarvitaan etenkin myöhemmän vaiheen opinnoissa, joissa lahjonta ei enää toimi.
[/quote]
Voi sua, luuletko että opettajat on lahjottavissa jollain helvetin tuoksukynttilällä?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:03"]Kyllä se vähän arvosanoja nostaa, mutta ei enää niin paljon kuin ala-asteella. Itselläni äitini (yksinhuoltaja, isä ei kuvioissa mukana) ei koskaan lahjonut opettajia, ei ollut korkean sosiaalisen statuksen omaava eikä ollut edes minkäänlaisessa yhteydessä opettajiin lukuunottamatta vanhempainiltoja. 6. luokalla keskiarvoni oli 8,2; yläasteen päättötodistuksessa jo 9,2 ja lukiossa 9,5. Monilla opettajien lapsilla jne. arvosanat noudattivat juuri päinvastaista kehityssuuntaa, eli ala-asteen 9,5 keskiarvosta tiputtiin kasiin lukioon mentäessä. En suosittele lahjontaa, koska ainakin itse voin kokemukseni pohjalta sanoa, että se on ainoastaan hyödyttänyt minua, että olen joutunut tekemään enemmän työtä hyvien arvosanojen eteen. Se opettaa nöyryyttä, jota tarvitaan etenkin myöhemmän vaiheen opinnoissa, joissa lahjonta ei enää toimi.
[/quote]
Voi sua, luuletko että opettajat on lahjottavissa jollain helvetin tuoksukynttilällä?
[/quote]
En luule, mutta et mielestäni tainnut mainita tuoksukynttilää aloitusviestissäsi. Ja käytät myös itse lahjoa-verbiä, joten niin käytin minäkin, jos sinua asia risoo. Mutta en edelleenkään suosi lahjojen antamista kesken yläasteen. Paras hetki antaa lahja olisi vaikka 9. luokan todistustenjaossa, jolloin sillä ei olisi vaikutusta mihinkään arvosanoihin.
Tuota - menipäs aloitukseni jatko mielenkiintoiseksi :o Hmm, ehkä on viisaampaa soittaa luokkakaverien vanhemmille ja kysyä miten he aikovat. Minusta tuo ensimmäinen vastaus oli kyllä sinällään ihan hyvä :)
Eli en aloittajana ole kommentoinut tähän ketjuun ennen tätä - enkä kommentoi tämän viestin jälkeenkään. Harmi, että jäi mahdollisia asiallisia vastauksia saamatta.
ap
Kyllä se vähän arvosanoja nostaa, mutta ei enää niin paljon kuin ala-asteella. Itselläni äitini (yksinhuoltaja, isä ei kuvioissa mukana) ei koskaan lahjonut opettajia, ei ollut korkean sosiaalisen statuksen omaava eikä ollut edes minkäänlaisessa yhteydessä opettajiin lukuunottamatta vanhempainiltoja. 6. luokalla keskiarvoni oli 8,2; yläasteen päättötodistuksessa jo 9,2 ja lukiossa 9,5. Monilla opettajien lapsilla jne. arvosanat noudattivat juuri päinvastaista kehityssuuntaa, eli ala-asteen 9,5 keskiarvosta tiputtiin kasiin lukioon mentäessä. En suosittele lahjontaa, koska ainakin itse voin kokemukseni pohjalta sanoa, että se on ainoastaan hyödyttänyt minua, että olen joutunut tekemään enemmän työtä hyvien arvosanojen eteen. Se opettaa nöyryyttä, jota tarvitaan etenkin myöhemmän vaiheen opinnoissa, joissa lahjonta ei enää toimi.