Viikonloppuna risteily ja kovaa tuulta luvattu, tuntuuko ruotsinlaivoilla?
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
Kommentit (70)
Meillä keinui aika pahasti su-ma yönä, lapsikin heräsi ja alkoi pelkäämään. Tuulta oli n 16m/s
joo matkapahoinvointilaaketta matkaan.
Kyllä se vaan tuntuu :D Me oltiin risteilyllä myös noin vuosi sitten myrskyn aikaan. Keinutti ja asteltiin kävellessä koko ajan harhaan. Puolella porukasta meni buffet täysin ohi mm. oksennus lensi, kun ei pystynyt syömään siinä laivan keinuessa. Matkapahoinvointilääkkeet taisi jollekin tepsiä. Ja alakansille vaan, niin siellä ei niin paljon keinu.
Mukavaa matkaa pienestä keinuttelusta huolimatta :)
Ei toki. Ruotsinlaivat uivat niin syvällä, ettei niitä 10,5 metriset aallot paljoa keinuttele.
Kyllä pelottaisi lähteä. Olimme myös viime syksynä myrskyllä laivalla.
Olen ollut laivalla töissä. Kyllä tuntuu ja keikuttaa. Kilinää ja kolinaa tiedossa.
Helsingistä päin vähän rauhallisempaa, Ahvenanmaan tienoilla tuuli puhaltaa kovempaa, mutta tämä puolen yön jälkeen Helsingistä päin. Takastulomatkalla tuuli tuntuu kunnolla heti alkumatkasta Tukholman saariston jälkeen ja helpottaa vasta myöhemmin yöllä, kun avomereltä päästään Turun saaristoon. Paluumatka pahempi siis.
Mutta tuntuu kyllä koko matkan.
Älä huoli kuitenkaan, Suomessa on maailman parhaat merikapteenit. Joskus laiva oli tuuliajolla joitain tunteja kovassa myrskyssä. Kapteeni sanoi jälkikäteen, että välillä keula näytti Puolaan ja välillä Saksaan, mutta lopulta tilanne oli taas hallinnassa eikä laiva myöhästynyt kuin vajaan tunnin.
Miksiköhän Suomessa ilmoitetaan tuulen nopeus metrinä sekunnissa eikä kilometrinä tunnissa, kuten täällä Keski-Euroopassa?
Meitä ei ketään pelottanut, eikä pelottaisi nytkään lähteä.
5
Mä oon myös menossa laivalle lauantaina. Tallinnaan tosin ja laivana Baltic Queen. Onkohan sillä reitillä millasta menoa tiedossa? Suoraan sanottuna tekisi mieli perua koko reissu. En voi fyysisesti huonosti merenkäynnissä, mutta psyykkisesti kyllä.
Matkapahoinvointilääkkeitä kyllä löytyy. Suoraan sanottuna vaan ärsyttää, kun tän piti olla vähän niinkuin pikkujouluristeily ja lääkkeiden kanssa alkoholi on poissuljettu vaihtoehto :D mutta joo, ei mua tuo myrsky sinänsä pelota, ketuttaa vaan jos tulee tylsä reissu pahoinvoinnin takia. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:33"]Mä oon myös menossa laivalle lauantaina. Tallinnaan tosin ja laivana Baltic Queen. Onkohan sillä reitillä millasta menoa tiedossa? Suoraan sanottuna tekisi mieli perua koko reissu. En voi fyysisesti huonosti merenkäynnissä, mutta psyykkisesti kyllä.
[/quote]
Siellä nähdään ;)
Kyllä keikuttaa ja kunnolla. Puuskissa on tämän hetkisten tietojen mukaan luvassa jopa 26 m/s ja jos tuulee vielä suoraan etelästä eli vastatuuleen, niin höykkyytys on kuin vanhalla Ladalla perunapellolla ajelisi. : ) T. Laivatyöntekijä
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:18"]
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
[/quote]
Siellä oksennetaan oikein huolella kun päästään avomerelle.
Huhuh, tällä hetkellä sää näyttää vielä siedettävältä kun noi hurjimmat ennusteet on vähän rauhoittuneet :D pahin tuuli näkyis olevan alle 20 m/s pe-la aamuyöllä, jolloin oon toivottavasti jo nukkumassa.
Elämme jänniä aikoja. -ap
Riippuu tosiaan kuinka helposti tulee merisairaaksi. Itse ole mennyt niillä pinemmillä eckerö-linjan laivoilla Ruotsista Ahvenanmaalle sellaisella kelillä että laivassa jaettiin oksennuspusseja ja jengi makasi lattioilla pitkin poikin käytäviä. Itse en voinut ollenkaan pahoin, vaikka helposti tulee huono olo esim keinussa kovassa vauhdissa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:30"]
Voi perse, toivottavasti tuuli laantuis vähän viikonlopuksi :D en tiedä pitäskö vaan uhmata säätä ja vetää hirveä känni päälle ennen avomerelle pääsyä, keikkuis sitten kivasti laivan mukana. -ap
[/quote]
Minä kärsin matkapahoinvoinnista (jopa autossa), mutta kerran vetäisin hiprakat jo ennen laivan lähtöä, eikä laivan keinuminen tuntunut missään. Tämä oli siis paluumatka, menomatkan makasin hytissä pahoinvoivana ja suunnittelin tulevani lentokoneella takaisin. Ja silloin oli siis aika kova myräkkä. Eli kannattaa ehkä yrittää. :)
Hki-Tallinna väli on niin lyhyt ettei keinutus varmaan matkaa pilaa. Laivahan seisoo yön satamassa!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:29"]Hki-Tallinna väli on niin lyhyt ettei keinutus varmaan matkaa pilaa. Laivahan seisoo yön satamassa!
[/quote]
Se onkin pelastus, ettei tarvitse koko yötä pelätä laivan uppoamista. Ja tosiaan, matkahan kestää suuntaansa vain nelisen tuntia, sen nyt ehkä kestää (vaikka ehtiihän se laiva siinäkin ajassa upota)....
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:30"]
Voi perse, toivottavasti tuuli laantuis vähän viikonlopuksi :D en tiedä pitäskö vaan uhmata säätä ja vetää hirveä känni päälle ennen avomerelle pääsyä, keikkuis sitten kivasti laivan mukana. -ap
[/quote]
Minä kärsin matkapahoinvoinnista (jopa autossa), mutta kerran vetäisin hiprakat jo ennen laivan lähtöä, eikä laivan keinuminen tuntunut missään. Tämä oli siis paluumatka, menomatkan makasin hytissä pahoinvoivana ja suunnittelin tulevani lentokoneella takaisin. Ja silloin oli siis aika kova myräkkä. Eli kannattaa ehkä yrittää. :)
[/quote]
Hahah joo näin olen kuullut :D eli suojakännitaktiikalla, jos ei toimi niin paluumatka sitten pahoinvointilääkkeillä! Paitsi tällä hetkellä tuo la-su yö näyttää kyllä tosi kesyltä, eli sillon ei välttämättä ees keinuta. -ap
Keinuu ne, kyllä sen tuntee.