Edunvalvojaa palstalla? Miten maksatte laskut?
Jos oma tili on eri pankissa kuin edunvalvottavan, onko teillä pankkitunnukset siihen toiseen pankkiin?
Kommentit (9)
Meillä on niin, että edunvalvottavalla on oma käyttötili, jolle menee automaattisesti " käyttöraha" viikottaine. Edunvalvojalla on edunvalvottavan varsinaiseen tiliin pankkitunnukset ja käyttöoikeus ja sieltä maksaa laskut. Näistä sitten tietysti toimittaa maistraattiin tiedot.
Tottakai on tunnukset valvottavan tilille, miltä maksetaan hänen laskunsa, jopa pankkikorttikin, millä voi ostella hänen tarvitsemiaan vaatteita yms. Pankissa pitää esittää se paperi, mistä selviää, että on edunvalvoja. Pankin kanssa on paljon selkeämpi asioida kuin vaikka sähkölaitoksen, siellä on kopiot tuosta paperista ja pitää asioida joko paikan päällä tai soitella, netin kautta ei voi hoitaa. Sijoituksiakin voi tehdä edunvalvottavan puolesta, mutta niiden pitää olla matalan riskin sijoituksia. Rahastoihin siirrettiin suurin osa lähes korottomalta säästötililtä. Jos valvottava pystyy käyttämään rahaa itse, niin silloin pitää olla häntä varten erikseen tili käyttövaroille, jolle on vain hänellä oikeudet. Meidän tapauksessa toimitetaan vain käteistä hoitolaitokseen käyttövaroiksi.
Tosin käyttöoikeudet ja pankkitunnukset tilille oli jo ennen edunvalvontaa, kun ei itse osannut maksuja maksaa, suurin osa oli ja on yhä suoraveloituksessa.
En ole edunvalvoja, mutta maksan omalta tililtäni, jolle tulevat valvottavan tulot, kaikki e-laskut ja josta maksan kaiken ja pidän tarkkaa kirjanpitoa. Tili ei ole muussa käytössä. Valtakirjat kaikille mahdollisille laskuttajille olemassa
Edunvalvoja ainakin pankissa tehty se voi siirtää hoidettavan rahoja jos hän niitä käyttöönsä tarvitsee esim.omalle tililleen ja viedä sitten mitä hoidettava tarvitsee rahaa, ruokaa jne.
Minulla äitini edunvalvojana on tietysti käyttöoikeus tilille. Edunvalvottava on holhousrekisterissä, eikä tili ole hänen vallinnassaan, eli edunvalvottava ei itse edes voi tililtä nostaa rahaa.
Käyttöraha voidaan antaa käteisenä, tai edunvalvottavalla voi olla toinen tili, joka on hänen vallinnassaan, ja sille siirretään käyttöraha.
Kannattaa tosiaan olla myös pankkikortti (electron) edunvalvottavan tilille. Muuten käteisen nosto on työlästä esimerkiksi käyttörahaa varten. Nordeassa ei yleensä tiedetä mitä edunvalvoja tarkoittaa, ja olen valitettavasti monesti käynyt pitkiä keskusteluja siellä miksi edunvalvottavani ei pääse paikalle (koska on pyörätuolissa oleva dementikko) ja miksi hän ei edes voi itse nostaa tililtä rahaa tai tallettaa sinne rahaa. Aina asiat on puhumalla selvinneet, mutta vaikeaa on välillä ollut. Esimerkiksi kun myin edunvalvottavani auton, rahojen (noin 1000e) tallettaminen päämiehen tilille (johon minulla käyttöoikeus) ei meinannut millään onnistua ilman päämiehen läsnäoloa (menin vartavasten Itäkeskuksen Nordeaan, joka käsittelee käteistä rahaa) ja kopio auton kauppakirjastakaan ei millään meinannut riittää (vaadittiin alkuperäistä). Sekin käynti onnistui selittämällä riittävän yksinkertaisesti pankkihenkilölle mitä edunvalvoja tarkoittaa.
Jokaisesta tilitapahtumasta pitää tietysti olla kuitti, joka merkitään kirjanpitoon, ja kuitit toimitetaan aina vuoden alussa edellisen vuoden vuositilin mukana maistraattiin tarkastettavaksi. Kyse nimenomaan edunvalvojasta, eikä edunvalvontavaltuutetusta.
Hassuna yksityiskohtana vielä, että päämieheni ainoa henkkari on hänen ajokorttinsa! Ihminen on dementikko, jonka lähimuisti noin 10 sekuntia, joka nostetaan pyörätuolin ja sängyn välillä nosturilla. Ajokorttia tai ajo-oikeutta ei ole kukaan ottanut pois. :)
Toimin omaiseni edunvalvojana. Päämiehelläni oli jo valmiiksi tili samassa pankissa kuin minulla, joten edunvalvonnan alkaessa päämieheni tili lisättiin minun verkkopankkiini. Näin laskujen maksu ym. on helppoa. Lisäksi päämiehelläni on omassa käytössään toinen tili, jonne hänellä on Visa Electron -kortti. Sinne siirrän kuukausittain sovitun määrän käyttövaroja.
Toisin kuin toisella vastaajalla, minulla ei ole koskaan ollut Nordeassa ongelmia edunvalvonta-asioissa. Kohdalleni sattunut pankkivirkailija on aina heti tiennyt, mitä edunvalvonta tarkoittaa, ja olen pystynyt hoitamaan päämieheni raha-asioita sujuvasti. Jonkin rahastosijoituksen kohdalla virkailijan piti tarkistaa, onko rahasto sallittujen (tarpeeksi pieniriskisten) joukossa.
Julkiset edunvalvojat siirtelevät päämiesten tilit mieleiseensä pankkiin, mutta minun mielestäni pitäisi olla omat tunnuksen sen toisen pankin tilille.