En pärjää enää työelämässä kun en kestä enää pienintäkään stressiä
Olin ennen ihan hyvä stressinsietokyvyltäni mutta sain työuupumuksen ja muutama läheinen kuoli yllättäen, niin stressinsietokykyni katosi totaalisesti. Eikä ole palautunut yhtään vaikka noista tapahtumista on vuosia aikaa ja psykologilla tullut rampattua. En pärjää enää työelämässä koska en kestä pienintäkään stressiä, joku tiukka aikataulu tms suistaa minut ihan toimintakyvyttömäksi vaikka haluaisin kestää ja pystyä työhön. En kuitenkaan ole masentunut joten en saa mitään diagnoosia jolla olla pidempään pois. Nyt kituutan työttömänä kun en kykene työhön vaikka haluaisin ja ammatistanikin tykkään. Mistä ihmeestä saisin apua?
Kommentit (47)
Mä menin postiin vakitöihin ja jätin hakematta kokonaan alani besserwisser valt kand hommia ja keskeytin opiskelut.
Mulle tuli tuo strssiyliherkkyys jo päälle 25v, käsillä tekeminen on minun juttuni. Ja päässä pysyy stressitön ilmatila.
Joku tuossa sanoi huono kunto….
Se on yksi osatekijä. Entä ravinto ja uni?
Toinen voi olla sen stressin käsittely ja suhtautuminen asioihin. Osaavan psykologin opastuksesta on apua. Jos yrität pakottaa stressiä pois, niin se vaan pukkaa pahempana päälle. Niin käy niille ”pitäisi” ja ”on pakko” tunteille muutenkin.
Jos tuo työ on sinulle sopimaton, niin olisiko mahdollista jokin muu?
Kuulostat tyypiltä, jolla kyllä on resursseja oppia uudelleen stressin käsittely… sinulla on nyt urautuneita toimintatapoja ja reagointitaooja. Toimit tottumallasi lailla.
Uutta oppimaan. Uudelleen aivojen opettamista…. Se on se ydinjuttu.
Lue tietoa:: aivot oppii ja uskoo, mitä niille syötetään.
Niitä voi kouluttaa ja omaa oloa sitä kautta helpottaa.
Siihen tarvitset osaavan avun. Etsi.
En heittäisi toivoani sinun tapauksessasi. Sinussa on potentiaalia. Löydät kyllä, kun annat itsellesi mahdollisuuden. Osaavia on olemassa.
.
Taustalla trauma, kun menee suoraan kehoon ja tunteisiin?
Olisiko sulla mahdollista tehdä alanvaihto, edes väliaikaisesti? Sanotaanko vaikka kauppapuutarhaan töihin pistämään kädet multaan. Se rentouttaa kun ajatustyön tilalle tulee kädellä tekemistä
Vierailija kirjoitti:
No, mitä se "luhistuminen" sitten tarkoittaa? Sitä nurkassa hapen haukkomista? Kuulostaa paniikkihäiriöltä mihin on kyllä lääkkeitä.
Kyse on hermostosta. Hermosto ja keho menee taistele ja pakene -tilaan aluksi trauman vuoksi, ja jos trauma jää päälle, myös taistele ja pakene -tila jää päälle. Elimistö syöksee stressihormoneja. Olo on hirveä. Mieti jos olet joskus säikähtänyt jotain, miten adrenaliini kohisee kehossa, sydän hakkaa, päässä sumenee. Traumailijalla on koko ajan tämä tila päällä. Siinä väsyy henkisesti ja fyysisesti.
Minulla ollut 10 vuotta. Ennen vanhaan pystyin myös pakottamaan itseni työhön valtavasta stressistä huolimatta. Nykyisin uuvun jos käyn pari tuntia asioilla ja makaan 2 päivää sängyssä. Toki minulla on taustalla myös fyysisiä sairauksia jotka myös aiheuttavat uupumusta.
Olisi ihana jaksaa tehdä asioita ja työtä. Teen omia projekteja voinnin mukaan. Liikuntaa harrastan myös niin paljon kuin vain ikinä pystyn, eli treenaan tavoitteellisesti, mutta myöskin voinnin mukaan.
Vähän samankaltainen tilanne mulla. Tosin on jo diagnosoitu masennus ja unihäiriö ja on lääkkeet niihin, ja toisaalta vielä roikun työsuhteessa. Mutta tuskin on muuta ratkaisua kuin jättäytyä pois ja toivoa että pää alkaa kestää muutaman vuoden kuluttua ja että silloin vielä joihinkin hommiin pääsee. Tai en kyllä tiedä haluanko enää edes yrittää.