Kummilasten joulupaketit -ensimmäistä kertaa ärsyttää
Mulla on muutama kummilapsi joille olen laittanut noin kolme kertaa vuodessa pakettia (joulu-synttäri-koulujen alku). Kyselin aikoinaan olisiko heillä tiliä mihin laittaa rahaa vaikka noina merkkipäivinä, olis ollu mulle helpompaa (asun ulkomailla). En saanu mitään vastausta joten olen jatkanut pakettien laittelua.
Lapset on jo yli kymmenen, mutta nyt on ensimmäinen kerta kun mua on alkanut harmittamaan.. En ole saanut keltään heistä vissiin ikinä esim. koulukuvaa tai kirjettä, kesäisin nähdään kun tulemme Suomeen mutta muuten ei ees tekstarit kulje (heistä vaan yksi käyttää esim. FBia) Kaikkien lasten äidit on ollu aikoinaan tosi hyviä kavereita ja kyllä ymmärrän senkin että ulkomaille muutto saattaa tuhota ystävyyden.. On meillä edelleen tosi kivaa kun nähdään ja koen että ollaan ystäviä ja läheisiä. Mutta ois kiva joku huomionosoitus joskus saada niiltä kummilapsilta. Tai että kuulis edes onko vaatteet tms ollu sopivia, onko paketti tullu perillekään.. Mutta ei.
Tää on mulle jotenkin henk. koht. kriisi kun oon tosi jouluihminen ja musta on ollu ihana ajatella et jos paketit ilahduttaa. Mietin jossain vaiheessa että lähetän lahjoja kunnes lapset on 18-vuotiaita. Mutta nyt vaan tuntuu että en jaksa.. No, tämmönen avautuminen vaan :) mukavaa joulua kaikille jotka jakso lukee ja arvostakaa kummejanne! ;)
Kommentit (25)
Ei munkaan mielestä yhteydenpito kummiin pitäisi pienen lapsen harteilla olla, kyllähän se riippuu ihan lapsen vanhemmista. Sitten kun se lapsi kasvaa, se on jo omaksunut oman perheensä tavat ja käytännöt. Ja perheet on tietty erilaisia, kuka millaisiinkin tapoihin on tottunut. Ja jotkut vaan on tottuneet käyttäytymään tyyliin "kaikki mulle ja mieluiten heti". Ei siinä auta vaikka kummi ottaisi yhteyttä ja kyselisi kuulumisia muutoinkin kun lahjalähetysten yhteydessä.
Mutta tuo ajan lahjoittaminen on todella hyvä idea, olisinpa itse keksinyt aikanaan!
t. 13
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:07"]Vinkki: jos haluat yhä muistaa kummilapsia, mutta lahjakoneena toimiminen ärsyttää, niin ala antamaan yhteistä aikaa. Minä tein muutaman kummilapsen kohdalla niin, että aloin antamaan joululahjaksi "lahjakortteja" kummitädin kanssa leffaan. Tai kummitädin kanssa kylpylään. En siis ostanut mitään muuta joulupakettiin kuin sen kortin ja kirjoitin siihen tuon tekstin. Saatoin tulostaa jonkun kuvan kylpylästä esim. Tämän tein siksi, että yhteydenpito kummilapseen olisi pakollista mikäli mielisi saada lahjansa. Mikäli vanhemmista ei kuulunut koskaan mitään, niin lahja jäi lunastamatta. Tällöin ei tullut heitettyä rahaakaan hukkaan koko ajan.
Niin siinä kävi, että toinen kummilapsi jäi kyydistä pois kokonaan. Hänen vanhempansa eivät vaivautuneet sopimaan noita lahjojen toteuttamisia kanssani koskaan. En sitten muutaman vuoden päästä lähettänyt enää turhaa niitä korttejakaan. Toisen kummilapsen kanssa taas tuli lähennyttyä tosi paljon. Teimme toistuvasti yhdessä asioita mitä "lahjakorteissa" lupasin ja lapsesta tuli minulle todella paljon läheisempi. Nykyään on jo niin iso, että pitää itse yhteyttä.
[/quote]
Todella hieno kaytanto! Ap:n ei ole tata niin helppo toteuttaa koska asuu kauempana, mutta mukava vinkki esimerkiksi kesan reissuja varten.
Ap, et viela kommentoinut oletko puhunut asiasta suoraan kummilastesi vanhempien kanssa? Toisinaan tuntuu etta moni (taalla palstallakin pohdituista asioista) olisi ratkaistavissa puhumalla.. Kunhan vaan itse osaa ottaa asian esille kivalla tavalla.
Olisiko sinun mahdollista skypettaa lasten kanssa? Tietyin valiajoin sopia skype-treffit ja vaihtaa kuulumisia.
Joka tapauksessa, ala lopeta lahjojen lahettamista! Lapsi arvostaa niita varmasti, ja parin vuoden paasta voit ehka jo suoraan laittaa viestia lasten kanssa esim. Facebookin kautta
Tulin sanomaan vielä kiitokset ja kertomaan että sain täältä tsemppiä alkaa etsimään taas iloisin mielin joulupaketteja noille kummilapsille :) mukavampi tunne näin, kuin ns. katkeroituneena ämmänä lähteä tuonne kaupoille. :) ehkä koitan alkaa tuota ajan antamista kokeilemaan esim. ensi kesänä! Oispa kivakin mennä yhdessä esim. kalaan tai leffan tms. Oikein hauskaa joulunodotusta kaikille palstalaisille! -ap
Ai, niin, en ole kyllä asiaa ottanut esille itse vanhempiensa kanssa. Yksi äideistä valittaa että ei saa aikaan mitään esim. korttien lähettämistä eli on se hänellä ehkä käyny joskus mielessä. Toiset kertoilevat kuulumisia sitten kun nähdään. Vaan yhdeltä heistä voin edes odottaa saavani joulukortin tms. Kai oon ajatellut että ihmiset on vaan niin kiireisiä tms ja ei ne pahalla oo pitämättä yhteyttä mut on vaa jääny. Ehkä arastelen ottaa sitä puheeksi kun ite kerta asun täällä enkä voi kummilapsia arjessa nähdä ja tukea muuten elämänvaiheissa, tunnen siitä jonkunlaista syyllisyyttä niin ei oo oikein tullu ns. vaadittua yhteydenpitoja heiltä. -ap
Tässä mietin itse samoja asioita. Olen veljeni lapsen kummi. Koskaan ei lahjoista ole kiitetty,eikä kerrottu ovatko olleet sopivia tai mieluisia. Nykyään kun on FB, tektiviestit, olisi helppo laittaa kiitosviesti. Nyt en taida pakettia enää laittaa,ehkä vähän rahaa.Yhteyden pito kyllä kuuluu vanhemmille, lapsi ei siihen oikein kykene.