Mikä on suomalainen vastine Karenille?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen Seija jostakin syystä.
Sama täällä! En tunne yhtäkään Seijaa, joka ei olisi tavalla tai toisella vittumainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Karen-jutuista on tullut misogynian ilmentymä. Tämä on jo yleisesti tajuttu englanninkielisessä naisasialiikkeessä, mutta silti Suomeen jotkut woke-henkiset haluaa ajaa tätä. Vastaa suunnilleen samaa, jos naiset haluaa huorittelun ja bimbottelun käyttöön ja vielä kannustaa siihen.
Karen-haukkumasanan tarkoitus on hiljentää vanhenevat naiset, koska kulttuurissamme ei ole sijaa naisille, jotka ei kelpaa miehisen katseen kohteeksi. Olisivat siis edes hiljaa.
Taidat olla itse juuri tällainen minäminäminä-ihminen, eli Karen, kun noin pahasti loukkaannuit aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! En tunne yhtäkään Seijaa, joka ei olisi tavalla tai toisella vittumainen ihminen.
Kylläpä on mieltä ylentävää lukea tekstiä, jossa naiset on toistensa kimpussa. Mihin tarvitaan enää sovinisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karen-jutuista on tullut misogynian ilmentymä. Tämä on jo yleisesti tajuttu englanninkielisessä naisasialiikkeessä, mutta silti Suomeen jotkut woke-henkiset haluaa ajaa tätä. Vastaa suunnilleen samaa, jos naiset haluaa huorittelun ja bimbottelun käyttöön ja vielä kannustaa siihen.
Karen-haukkumasanan tarkoitus on hiljentää vanhenevat naiset, koska kulttuurissamme ei ole sijaa naisille, jotka ei kelpaa miehisen katseen kohteeksi. Olisivat siis edes hiljaa.
Taidat olla itse juuri tällainen minäminäminä-ihminen, eli Karen, kun noin pahasti loukkaannuit aiheesta.
Ihminen? Unohtuiko tarkentava termi eli ei mikä tahansa ihminen vaan nainen? Karen on naisvihamielinen haukkumasana.
Tässäpä hyvä analyysi koko roskasta. Kannattaa miettiä toisenkin kerran, haluaako lähteä mukaan seksistiseen puheeseen, ja kertoa niin hauskan hassuja Karen-juttuja.
https://www.theguardian.com/fashion/2020/apr/13/the-karen-meme-is-every…
Eikö tuo Karen-juttu ole ollut pois muodista jo kaksi vuotta?
Miten suomalaiset taas näin jälkijunassa?
Vierailija kirjoitti:
Sanna
Ei.
ne on "anna panna".
En itse hyväksy termiä. Huonokäytöksisiä ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä ja molemmissa sukupuolissa. Huonon käytöksen saa kyllä tuomita, mutta tuolla pilailulla lipsahdetaan helposti siihen, että vanheneva nainen on pilkan kohteena heti, jos uskaltaa esim. asiakaspalvelutilanteessa valittaa huonosta palvelusta. Ongelmallista on myös se, että ihmiset käyttäytyvät, kuin tuollaista käytöstä tavattaisiin vain naisilla, miesten törkeilyt eivät aiheuta sitä, että heitä pilkattaisiin. Eli tässä huonosti käyttäytyvän ihmisen huonon käytöksen syyksi tunnutaan laittavan se, että hän on vanheneva ja nainen.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen persuista poispotkittu Terhi Kiemunki eli olisko Karen näitä nykypäivän "Terhejä"?
Kaikki tuntemani valittajat on Terhejä! 4 kpl! :D
Karen-meemit lähti siitä kun se kuvaillaan valkoihoiseksi vaativaksi itsekkääksi lähiömammaksi joka menee aina lähimpään mestaan valittamaan ja jos ei saa haluamaansa niin aloittaa aina "aion jutella sun pomolles" länkytyksen.
https://i.pinimg.com/736x/56/cd/23/56cd239218a43afc7859b0f12aee5860.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on mieltä ylentävää lukea tekstiä, jossa naiset on toistensa kimpussa. Mihin tarvitaan enää sovinisteja?
Naiset ovat olleet aina puheissaan toisiaan kohtaan pahempia kuin miehet.
Tässä on ne kolme stereotyyppiä, jos siis haluatte päästä asian ytimeen!
https://i.redd.it/elabis8udmw41.jpg
Susan vetää viiniä ja juoruilee .
Karen kutsuu aina pomoa paikalle.
Brenda luulee olevansa lääketieteen asiantuntija koska katselee telkkarista Greyn Anatomiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen persuista poispotkittu Terhi Kiemunki eli olisko Karen näitä nykypäivän "Terhejä"?
Kaikki tuntemani valittajat on Terhejä! 4 kpl! :D
Karen-meemit lähti siitä kun se kuvaillaan valkoihoiseksi vaativaksi itsekkääksi lähiömammaksi joka menee aina lähimpään mestaan valittamaan ja jos ei saa haluamaansa niin aloittaa aina "aion jutella sun pomolles" länkytyksen.
https://i.pinimg.com/736x/56/cd/23/56cd239218a43afc7859b0f12aee5860.jpg
Todellisuudessa Karen-meemillä viitataan alkujaan ylemmän keskiluokan naisedustajaan, mutta tämä on jo kauan sitten unohtunut naisvihamielisen länkytyksen alle.
Vierailija kirjoitti:
En itse hyväksy termiä. Huonokäytöksisiä ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä ja molemmissa sukupuolissa. Huonon käytöksen saa kyllä tuomita, mutta tuolla pilailulla lipsahdetaan helposti siihen, että vanheneva nainen on pilkan kohteena heti, jos uskaltaa esim. asiakaspalvelutilanteessa valittaa huonosta palvelusta. Ongelmallista on myös se, että ihmiset käyttäytyvät, kuin tuollaista käytöstä tavattaisiin vain naisilla, miesten törkeilyt eivät aiheuta sitä, että heitä pilkattaisiin. Eli tässä huonosti käyttäytyvän ihmisen huonon käytöksen syyksi tunnutaan laittavan se, että hän on vanheneva ja nainen.
Kaikkein surullisinta tässä on se, että mukamas kiusaamista vastustavat, tiedostavina itseään pitävät on lähteneet naisia halventavaan kielenkäyttöön.
Skippaan kaikki Karen-jutut/ vitsit esim. TikTokissa. Ihan vain siksi, että en pidä kenenkään nimittelystä.
Sanna