Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitatko oikein, kun muutkaan eivät välitä oikeinkirjoitussäännöistä?

Vierailija
10.12.2014 |

Huomaan itsestäni, että tämän palstan lukemisen myötä, en itsekään enää niin tunnollisesti käytä pilkkuja, isoja kirjaimia yms. muita oikeinkirjoituksen sääntöjä, vaikka ne osaan. Yhdyssanat kyllä pyrin kirjoittaa aina oikein, koska ne ärsyttää luettuna ihan mielettömästi. Huomaan myös sen, että alan epäilemään jonkun asian oikeinkirjoitusta välillä, kun täältä lukee niin moneen eri tyyliin kirjoitettuja asioita. Kun lukee kunnon kirjaa, niin saa taas varmuuden tiettyjen oikeinkirjoitusjuttujen osalta. Esimerkkinä vaikkapa 5-vuotias. Se kirjoitetaan "5-vuotias". Ei millään muulla tapaa. Toki voi kirjoittaa " 5 vuotta". Mut tohon vuotias-sanaan tulee aina toi väliviiva.

Palstan myötä olen vähän höllännyt pipoa oikeinkirjoituksen myötä, kun ette te muutkaan priimaa kirjoita. Ei mulla muuta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä ja minne kirjoitan. Tänne kirjoitan rennommin eikä pilkuilla ole niin väliä. Mutta itseäni kyllä häiritsisi kirjoittaa 5 vuotias, tuollaiset asiat ovat kuitenkin niin selkäytimessä että pitäisi oikein keskittyä kirjoittamaan se väärin.

Vierailija
2/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on tekstissäsi todella paljon kielioppivirheitä. Toivon mukaan oletkin provo.

Minä en oikolue pois typoja, enkä muutenkaan stressaa tällaisella some-tekstillä. Pääasia on, että viestiasä on jotain sisältöä kulloiseenkin keskusteluun, ja teksti on ymmärrettävää. Ylimääräiset pilkut, väärät verbimuodot ym. ovat sivuseikka. Työssäni kirjoitan suomea kumminkin oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne puhelimella kirjoittaessa heitän piutpaut oikeinkirjoitukselle. En vaan jaksa puhelimella korjata virheitä tai laittaa välimerkkejä tai isoja alkukirjaimia keskelle lausetta. Lauseen alkuun ne tulee puhelimella automaattisesti. Koneella kirjoittaessa panostan vähän paremmin.

Vierailija
4/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan jättäväni pilkutusta pois, enkä aina viitsi korjata lyöntivirheitäkään. "Aian" saa jäädä, kun en viitsi palata tekstiin. Muiden huolimattomuus tai järkyttävä kielioppisääntöjen raiskaaminen vie tosiaan mukanaan, mutta silti yritän periaatteessa vaalia hyvää kieliasua. Kun on oikein tylsää, saatan ruveta kielipoliisiksi.

Saa lisätä pilkun.

Vierailija
5/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

e

Vierailija
6/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaa kirjoittaa suomea, on helpompi kirjoittaa oikein kuin väärin.

Vierailija
7/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin lähinnä, miten kirjoitatte tälle palstalle. t. ap

Vierailija
8/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:22"]

Ap, sinulla on tekstissäsi todella paljon kielioppivirheitä. Toivon mukaan oletkin provo.

Minä en oikolue pois typoja, enkä muutenkaan stressaa tällaisella some-tekstillä. Pääasia on, että viestiasä on jotain sisältöä kulloiseenkin keskusteluun, ja teksti on ymmärrettävää. Ylimääräiset pilkut, väärät verbimuodot ym. ovat sivuseikka. Työssäni kirjoitan suomea kumminkin oikein.

[/quote]

Lainaa alkuperäinen teksti ja alleviivaa virheet, kuitenkaan kertomatta, mikä siinä on väärin. Kiitos!

Vierailija
9/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:42"]

Tarkoitin lähinnä, miten kirjoitatte tälle palstalle. t. ap

[/quote]

Varmaan melkein yhtä huonosti kuin sinä itse, ap. Varsinkin, kun sun tekstissäsi on virheitä, joita ei voi selitellä typoiksi.

Vierailija
10/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pyrin kirjottamaan oikein, en kirjakieltä vaan ihan puhekiletä jota itsekkin puhun. Virheitä sattuu kyllä, en aina esim muista mihin se pilkku kuuluikaan, mutta yritän. En tykkää itsekkään lukea tekstiä, josta puuttuu niin pilkut kuin pisteetkin. Isot alkukirjaimet laitan myös. Ja välillä huimaamatta tulee padilla virheitä kirjoittaessani.

Vierailija
11/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään. AAAAAAAAAAAAAAARGH!

Vierailija
12/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]

Yhdyssanat kyllä pyrin kirjoittaa aina oikein, koska ne ärsyttää luettuna ihan mielettömästi.

Toki voi kirjoittaa " 5 vuotta". Mut tohon vuotias-sanaan tulee aina toi väliviiva.

[/quote]

pyrin kirjoittamaan

viisivuotias (ei viivaa)

Kyllä minä yritän aina kirjoittaa oikein. Mistä ne huonokieliset muuten näkisivät oikean kielen mallin, kun pyörivät kuitenkin lähinnä tämmöisillä palstoilla ja lukevat vain paskaa somekieltä.

Vierailija
13/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:22"]

[/quote]

Lainaa alkuperäinen teksti ja alleviivaa virheet, kuitenkaan kertomatta, mikä siinä on väärin. Kiitos!

[/quote]

En viitsi, koska olet provo. Ilmeisesti sen eilisen ketjun inttäjä, jonka mielestä kukaan ei tee yhdyssanavirheitä vahingossa ja kiireessä.

Vierailija
14/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]Huomaan itsestäni, että tämän palstan lukemisen myötä, en itsekään enää niin tunnollisesti käytä pilkkuja, isoja kirjaimia yms. muita oikeinkirjoituksen sääntöjä, vaikka ne osaan. Yhdyssanat kyllä pyrin kirjoittaa aina oikein, koska ne ärsyttää luettuna ihan mielettömästi. Huomaan myös sen, että alan epäilemään jonkun asian oikeinkirjoitusta välillä, kun täältä lukee niin moneen eri tyyliin kirjoitettuja asioita. Kun lukee kunnon kirjaa, niin saa taas varmuuden tiettyjen oikeinkirjoitusjuttujen osalta. Esimerkkinä vaikkapa 5-vuotias. Se kirjoitetaan "5-vuotias". Ei millään muulla tapaa. Toki voi kirjoittaa " 5 vuotta". Mut tohon vuotias-sanaan tulee aina toi väliviiva.

Palstan myötä olen vähän höllännyt pipoa oikeinkirjoituksen myötä, kun ette te muutkaan priimaa kirjoita. Ei mulla muuta.
[/quote]

Virheitä:
- "lukemisen myötä" jälkeen ei kuulu pilkkua
- "yms. muita": en jaksa edes selittää, mutta ilmaus on täysin väärin
- " pyrin kirjoittaa" pitäisi olla "pyrin kirjoittamaan"
- "ne ärsyttää" pitäisi olla "ne ärsyttävät"
jne.

Vierailija
15/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]Huomaan itsestäni, että tämän palstan lukemisen myötä, en itsekään enää niin tunnollisesti käytä pilkkuja, isoja kirjaimia yms. muita oikeinkirjoituksen sääntöjä, vaikka ne osaan. Yhdyssanat kyllä pyrin kirjoittaa aina oikein, koska ne ärsyttää luettuna ihan mielettömästi. Huomaan myös sen, että alan epäilemään jonkun asian oikeinkirjoitusta välillä, kun täältä lukee niin moneen eri tyyliin kirjoitettuja asioita. Kun lukee kunnon kirjaa, niin saa taas varmuuden tiettyjen oikeinkirjoitusjuttujen osalta. Esimerkkinä vaikkapa 5-vuotias. Se kirjoitetaan "5-vuotias". Ei millään muulla tapaa. Toki voi kirjoittaa " 5 vuotta". Mut tohon vuotias-sanaan tulee aina toi väliviiva.   Palstan myötä olen vähän höllännyt pipoa oikeinkirjoituksen myötä, kun ette te muutkaan priimaa kirjoita. Ei mulla muuta. [/quote] Virheitä: - "lukemisen myötä" jälkeen ei kuulu pilkkua - "yms. muita": en jaksa edes selittää, mutta ilmaus on täysin väärin - " pyrin kirjoittaa" pitäisi olla "pyrin kirjoittamaan" - "ne ärsyttää" pitäisi olla "ne ärsyttävät" jne.

[/quote]

Koko ap:n teksti vaikuttaa kyllä yläasteikäisen yritykseltä tuottaa ns. kirjakieltä. Lopputulos on äärimmäisen kankea ja vilisee niin alkeellisia virheitä, että avaus on varmasti trolli.

Vierailija
16/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]

Huomaan itsestäni, että tämän palstan lukemisen myötä, en itsekään enää niin tunnollisesti käytä pilkkuja, isoja kirjaimia yms. muita oikeinkirjoituksen sääntöjä, vaikka ne osaan. Yhdyssanat pyrin kirjoittaa kyllä aina oikein, koska ne ärsyttää luettuna ihan mielettömästi. Huomaan myös sen, että alan epäilemään  jonkun asian oikeinkirjoitusta välillä, kun täältä lukee niin moneen eri tyyliin kirjoitettuja asioita. Kun lukee kunnon kirjaa, niin saa taas varmuuden tiettyjen oikeinkirjoitusjuttujen osalta. Esimerkkinä vaikkapa 5-vuotias. Se kirjoitetaan "5-vuotias". Ei millään muulla tapaa. Toki voi kirjoittaa " 5 vuotta". Mut tohon vuotias-sanaan tulee aina toi väliviiva.

[/quote]