Typerin kommentti työttömälle
"mene töihin" kai menisin mutta kun ei ole mihin mennä!
Kommentit (42)
"Kyllä töitä tekevälle löytyy". Niinhän se tais olla vielä 70-luvulla...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:49"]
Mene kouluun ja kouluttaudu, niin työmahdollisuutesi kasvaa.
[/quote]
Miksi tätä alapeukutetaan. Onko täällä opiskeleminenkin negatiivinen asia?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:49"]Mene kouluun ja kouluttaudu, niin työmahdollisuutesi kasvaa.
[/quote]i rest my case..
Minä olen aina saanut töitä kaupan kassoilta, kiertävää ja keikkahommaahan se alkuun on. Raskasta, mutta jostain on aloitettava.
Nuo ovat pahoja, mutta tämäkin kommentti on kamala, kuulin kun pihatalkoissa joku sanoi niin naapurin ahdistuneelle yh-äidille, joka oli just saanut potkut yt-neuvotteluissa: "kateeks käy, ois ihana maata kotona ja nostaa ansiosidonnaista, sais ainakin valmistella joulua rauhassa!"
Just joo, siinähän valmistelet, ja nautit olostasi, kun elämä oli jo ennen potkuja ollut tällä äidillä yhtä penninvenytystä ja elannonetsimistaistelua!
Se, kun on ehdotettu yleisesti, että työttömät vois mennä katuja ja puistoja siivoomaan ilman palkkaa. Sopii kyllä, jos työssäkäyvät osallistuvat talkoisiin laskemalla omaa palkkaansa. Työstä palkka kaikille, eikö? Ja työtönhän on koko ajan valmiina ottamaan palkkatyötä vastaan korvausta saaden. Jollainhan se elettävä on.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]
[/quote]
[/quote]
Et ole kuullutkaan akateemisesta työttömyydestä, joka lisääntyy tällä hetkellä nopeammin kuin ei-akateeminen? Tai tullut ajatelleeksi, että kouluttautuminen kestää vuosia, ja jollain pitäisi sen ajan elää? Pikakursseista kun ei tässä taloustilanteessa kamalasti ole apua....
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:54"]Minä olen aina saanut töitä kaupan kassoilta, kiertävää ja keikkahommaahan se alkuun on. Raskasta, mutta jostain on aloitettava.
[/quote] 25v metallialan töissä, lähdempä tästä kaupan kassalle!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:56"]
[/quote]
[/quote]
Et ole kuullutkaan akateemisesta työttömyydestä, joka lisääntyy tällä hetkellä nopeammin kuin ei-akateeminen?
[/quote]
Olen, mutta täällä ei ole yhtään akateemista työtöntä paikailla. Palkkiä amis-wt-lorttoja koko heladide täynnä. Tosin minun ruokatunti loppuu, joten en ehdi nyt jatkamaan..moi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:56"]
[/quote]
[/quote]
Et ole kuullutkaan akateemisesta työttömyydestä, joka lisääntyy tällä hetkellä nopeammin kuin ei-akateeminen?
[/quote]
Olen, mutta täällä ei ole yhtään akateemista työtöntä paikailla. Palkkiä amis-wt-lorttoja koko heladide täynnä. Tosin minun ruokatunti loppuu, joten en ehdi nyt jatkamaan..moi.
[/quote]eli olet itsekin amis et lortto ja lisäksi vielä hieman yksinkertainen?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:54"]Minä olen aina saanut töitä kaupan kassoilta, kiertävää ja keikkahommaahan se alkuun on. Raskasta, mutta jostain on aloitettava. [/quote] 25v metallialan töissä, lähdempä tästä kaupan kassalle!
[/quote]
Miksi ei?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:54"]
Minä olen aina saanut töitä kaupan kassoilta, kiertävää ja keikkahommaahan se alkuun on. Raskasta, mutta jostain on aloitettava.
[/quote]
Kivat sulle, mutta et ole selvästikään seurannut uutisia ainakaan vuoteen. A) kaupan ala karsii työvoimaa kovasti, nettikauppa lisääntyy rajusti ja karsii perinteisen kaupan kannattavuutta. Mm. Anttila on irtisanonut paljon väkeä ja sulkee myymälöitään. B) lama karsii myös kaupan kannattavuutta. Työpaikkoja tai edes keikkaa ei ole tarjolla tai jos on, keikat menevät omille myyjille, joista iso osa on vajaatyöllistettyjä, joten lisätyötunneille on ottajia omissakin työntekijöissä. Viime vuonna jo myyjistä 38% oli osa-aikaisia eli vajaatunneilla, nyt luku on varmasti jo huimasti isompikin.
http://www.tem.fi/files/35709/TEMjul_6_2013_web.pdf
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:55"]
Se, kun on ehdotettu yleisesti, että työttömät vois mennä katuja ja puistoja siivoomaan ilman palkkaa. Sopii kyllä, jos työssäkäyvät osallistuvat talkoisiin laskemalla omaa palkkaansa. Työstä palkka kaikille, eikö? Ja työtönhän on koko ajan valmiina ottamaan palkkatyötä vastaan korvausta saaden. Jollainhan se elettävä on.
[/quote]
Miten tämä käy yksiin sen valituksen kanssa, että töitä ei vain ole ja voivoi sentään, kun vuodet kuluvat eikä voi mihinkään muuttaakaan eikä tule oman alan työtä vastaan ja jos tuleekin, hakijoita on 2500?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinkö meinaat... Terveisin työtön YTM.
ps. Ruokatunti ennen yhtätoista? No, et sinä ainakaan sitten mikään akateeminen taida olla noilla työajoilla.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:54"]Minä olen aina saanut töitä kaupan kassoilta, kiertävää ja keikkahommaahan se alkuun on. Raskasta, mutta jostain on aloitettava. [/quote] 25v metallialan töissä, lähdempä tästä kaupan kassalle!
[/quote]
Miksi ei?
[/quote]mietipä sitä
[/quote]
[/quote]
Et ole kuullutkaan akateemisesta työttömyydestä, joka lisääntyy tällä hetkellä nopeammin kuin ei-akateeminen? Tai tullut ajatelleeksi, että kouluttautuminen kestää vuosia, ja jollain pitäisi sen ajan elää? Pikakursseista kun ei tässä taloustilanteessa kamalasti ole apua....
[/quote]
Jatkan tästä - suurin osa työttömistä on ollut työttömänä kuitenkin vain vähän aikaa - jos saan tänään potkut, en voi huomenna vain ilmoittautua lääkkikseen.
Aktiivinen työnhaku vaatii työtä, seruaavaan tutkinnon jälkeen olet taas, daa työtön - saako sitten hakea työtä vai jatkaa seuraavaan tutkintoon?
Totta kai jokaisen kannattaa arvioida oma tilanteensa ja sen mukaan harkita, miten jatkaa eteenpäin. Jos oma koulutus on alalta, jolta töitä ei todennäköisesti löydy, niin uudelleen kouluttautuminen on järkevä vaihtoehto.
Jos omalla alalla periaatteessa on töitä, mutta oma työnhaku on kestänyt jo pitkään, voi opikselu olla järkevä vaihtoehto. Opiskelun suosittelijoiden kuitenkin kannattaa muista, että työvoimahallinto rajoittaa järkevää opiskelua tehokkaasti, eikä opintoje voi jatkaa työttömyyskorvauksella ja perheellisen varsinkin on elettävä jollakin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jatkan tästä - suurin osa työttömistä on ollut työttömänä kuitenkin vain vähän aikaa - jos saan tänään potkut, en voi huomenna vain ilmoittautua lääkkikseen.
Aktiivinen työnhaku vaatii työtä, seruaavaan tutkinnon jälkeen olet taas, daa työtön - saako sitten hakea työtä vai jatkaa seuraavaan tutkintoon?
Totta kai jokaisen kannattaa arvioida oma tilanteensa ja sen mukaan harkita, miten jatkaa eteenpäin. Jos oma koulutus on alalta, jolta töitä ei todennäköisesti löydy, niin uudelleen kouluttautuminen on järkevä vaihtoehto.
Jos omalla alalla periaatteessa on töitä, mutta oma työnhaku on kestänyt jo pitkään, voi opikselu olla järkevä vaihtoehto. Opiskelun suosittelijoiden kuitenkin kannattaa muista, että työvoimahallinto rajoittaa järkevää opiskelua tehokkaasti, eikä opintoje voi jatkaa työttömyyskorvauksella ja perheellisen varsinkin on elettävä jollakin.
[/quote]
Mä jatkan taas tuosta. Iso osa työttömistä on jo ns. kypsässä iässä. Minäkin jo pari vuotta vaille viisikymppinen. Jos alkaisin opiskella uutta alaa, valmistuisin sille yli viisikymppisenä ja olisin työmarkkinoilla ihan untuvikko, ilman työkokemusta. Mitäpä luulet, mitkä olisivat työllistymismahdollisuuteni sen ikäisenä vastavalmistuneena...?
Kouluttautuminen käy tosiaan varmasti kaikilla mielessä yhtenä vaihtoehtona, ilman että kukaan bw sitä sivulta ehdottelee. Mutta harvoin siitä on ainakaan akuutisti apua toimeentulo-ongelmiin.