Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suomalaisten auttamishalusta...

Vierailija
10.12.2014 |

joka on tunnetusti hyvin suurta. Tosin motiivit ovat aika perseestä. Suomalainen auttaa, kun haluaa kokea olevansa jonkun yläpuolella. Auttaminen on jees, jos ei autettava saa antajaa enempää. Autettavan pitää olla nöyrä ja arvostaa antajaa.
Olin aikoinaan työn takia ulkomailla ja eräälke häädön saaneelle perheelle kerättiin tonneilla joululahjoja ja lapset sai tietokoneista lähtien ihania lahjoja. Perhe esitti jälkikäteen kiitoksen, lahjoittavat taputtivat ja olivat myötäiloisia. Ei onnistuis suomalaisilta... " ei mullakaan oo, miks sulla pitäis olla..."

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yhteiskunnassa jokainen auttaisi parhaiten auttamalla itse itseään. Yrittää ilman ulkopuolista lisätukea kustantaa lapsensa, aktiivisesti työttömänä etsii töitä, suhtautuu harkiten siihen minne oikeasti veroeuromme menevät, ei roskaa julkisia tiloja tai aiheuta muita vastaavia lisäkustannuksia yhteiskunnalle. En koe että näin korkean verotuksen maassa tehtäväni on auttaa muita koska opiskelijana ja työttömänä ollessa olen pärjännyt minimillä itsekin. Elämä täynnä valintoja. 

Vierailija
2/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:47"]

Sitä naureskeli muutama vuosi sitten Itämerellä seilanneen brittialuksen miehistökin. Keräsivät satamissa pysähtyessään paikallisilta lahjoja venäläisiin orpokoteihin vietäväksi. Muualta tuli uusia leluja, kirjoja ja vaatteita. Suomalaiset ronttasivat vanhoja rikkinäisiä rojujaan. Noloa.

[/quote]

Jospa kunkin maan kansalaiset auttoivat ostovoimaansa mukaillen...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:05"]

[/quote]

Niin, Suomihan on maailman paskin kehitysmaa.

Vierailija
4/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomalaisilla ei tainnut käydä mielessäkään, että tuollaiseen keräykseen voisi viedä uutta tavaraa.

Vierailija
5/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Suomalaisilla ei tainnut käydä mielessäkään, että tuollaiseen keräykseen voisi viedä uutta tavaraa.

[/quote]

Onko termi "ostovoima" tuttu? Jos minulla ei ole varaa ostaa omillekaan lapsilleni leluja ja vaatetteita uutena kaupasta, miten sitten venäläisille orpolapsille? Voisin tietenkin olla ulkokultainen ja ostaa vaan (vaikka velaksi), mutta en ole.

Vierailija
6/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:08"]

[/quote]

Niin, Suomihan on maailman paskin kehitysmaa.

[/quote]

Entäs Venäjä sitten? Mittaamattoman rikas maa, miksei itse huolehdi omistaan?

Vierailija
7/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan ihan ilosta. Annan sen 30 e lahjakortin ja tiedän, että se ilostuttaa. Myös osaan sanoa ei, jos minulta vaaditaan liikaa. Oikeasti haluan antaa lahjan joka ilahduttaa, myös tuliasiksi yms. En anna vain antamisen vuoksi. Myönnän, että Suomessa auttaminen ja avun pyytäminen ei kuulu kulttuuriin. Ja jos joku pyytää apua, se katsotaan jotenkin ala-arvoiseksi. Älä tuputa/sekaannu, älä pyydä.

Vierailija
8/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:27"]

kyllä mä haluaisin auttaa ihan ilman mitään ylemmyydentunnetta, ja  haluaisin tehdä sen nimenomaan nimettömänä ettei kukaan jää mihinkään kiitollisuudenvelkaan. Mutta auttaminen on niin vaikeata. Lahjat on vääriä, liian halpoja ja rahaakin on liian vähän. Miten voin auttaa kun ei ole sitä 100-200 euroa? Olen auttanut muutamia yh-äitejä ihan konkreettisesti tarjoamalla lastenhoitoapua tai muuta palvelusta. Mutta kun siinäkään ei mikään riitä! Koko ajan pitäisi auttaa enemmän, ottaa lapsi hoitooon useammin, tehdä kaikkia sellaisia palveluksia, joista ei ole edes sovittu. Tuossa on joutunut vain hyväksikäytetyksi joten nuokin on pitänyt lopettaa koska ihmeisiin ei pysty. 

[/quote]

Minä ja anoppini olemme laittaneet eri keräyksiin useampana jouluna viime vuosina juuri tuon 100-200 euroa per nuppi. Olemme itse kohtalaisesti toimeentulevia, vaikkakin av:n kriteerien mukaan todennäköisesti pienituloisia. Tänäjouluna jäävät paketit kuitenkin laittamatta, on vaan niin mennyt maku koko touhusta eri foorumeilla tapahtuvan jatkuvan lahjojen ruotimisen ja repostelun takia.

Vierailija
9/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei Suomessakin voitaisi kerätä rahaa jonkun vuokriin.

Vierailija
10/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä naureskeli muutama vuosi sitten Itämerellä seilanneen brittialuksen miehistökin. Keräsivät satamissa pysähtyessään paikallisilta lahjoja venäläisiin orpokoteihin vietäväksi. Muualta tuli uusia leluja, kirjoja ja vaatteita. Suomalaiset ronttasivat vanhoja rikkinäisiä rojujaan. Noloa.

Vierailija
11/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, me kaikki suomalaiset olemme juuri tuollaisia. Ihme vimma joillakin täällä palstalla haukkua omaa maataan ja kansalaisiaan.

Vierailija
12/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin autettu, parempi siis olla auttamatta kokonaan. Verojen kauttahan tässä joutuu pakkoauttamaan kuitenkin, halusi tai ei.

Vierailija
13/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:07"]

Väärin autettu, parempi siis olla auttamatta kokonaan. Verojen kauttahan tässä joutuu pakkoauttamaan kuitenkin, halusi tai ei.

[/quote]

Tuli tässä mieleen että nuo verot nousee melkein joka paikassa kokoajan esille. Suomalaisilla on jokin pakkomielle veroihin liittyviä asioita kohtaan. Melkeinpä ainoa kahvipöytäkeskustelu joka nostaa kiivaita tunteita.

Vierailija
14/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähtökohta on, että yhteiskunta tukee vähävaraisia niin paljon, ettei kukaan lapsi jää täysin ilman lahjoja. Siihen liittyy nuo korkeat veromme. Monesti suomalaiset eivät osta enää omille lapsilleenkaan röykkiöittäin lahjoja vaan vain muutaman paketin (ei haluta materialistista joulua), mutta nämä vähävaraisten perheiden lapset saavat eri yhdistyksiltä,Facebookin ryhmiltä ja muista keräyksistä useita lahjoja. Suomalaiset tosiaan auttavat mielellään sellaista, jolla on vähemmän, mutta eivät sellaista, jolla on enemmän. Mä voisin kyllä ostaa Nalle Wahlroosille joululahjan ihan vain ilahduttaakseni ja tietenkin kalliin lahjan, koska eihän Nalle mitään halpaa lahjaa tarvisisikaan. 

Vierailija
15/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:07"]

[/quote]

Tuli tässä mieleen että nuo verot nousee melkein joka paikassa kokoajan esille. Suomalaisilla on jokin pakkomielle veroihin liittyviä asioita kohtaan. Melkeinpä ainoa kahvipöytäkeskustelu joka nostaa kiivaita tunteita.

[/quote]

Johtuisikohan siitä, että ne ovat (lähes) maailman korkeimmat? Ne, jotka veroja kunnolla maksavat, alkavat nyt tosissaan nääntyä sen taakan alle. Keskiluokka kamppailee paitsi oman toimeentulonsa kanssa, saa myös haukut niskaan kuinka ei auta tarpeeksi (ja joulunaikaan juuri oikeanlaisilla täsmälahjoilla) vielä köyhempiä.

Vierailija
16/16 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä haluaisin auttaa ihan ilman mitään ylemmyydentunnetta, ja  haluaisin tehdä sen nimenomaan nimettömänä ettei kukaan jää mihinkään kiitollisuudenvelkaan. Mutta auttaminen on niin vaikeata. Lahjat on vääriä, liian halpoja ja rahaakin on liian vähän. Miten voin auttaa kun ei ole sitä 100-200 euroa? Olen auttanut muutamia yh-äitejä ihan konkreettisesti tarjoamalla lastenhoitoapua tai muuta palvelusta. Mutta kun siinäkään ei mikään riitä! Koko ajan pitäisi auttaa enemmän, ottaa lapsi hoitooon useammin, tehdä kaikkia sellaisia palveluksia, joista ei ole edes sovittu. Tuossa on joutunut vain hyväksikäytetyksi joten nuokin on pitänyt lopettaa koska ihmeisiin ei pysty.