Olisin valmis perheen perustamiseen, mutta mies ei vielä. Neuvoja??!
Olen 28-vuotias nainen ja ollaan oltu mieheni (29v) kanssa yhdessä 1,5vuotta. Asuttu reilu puoli vuotta yhdessä. Parisuhteemme on alusta alkaen ollut toimiva ja hyvä. Emme juurikaan riitele. Ongelmana on, että minä haluan perheen. Olen halunnu jo muutaman vuoden ja tässä suhteessa olen kyllä tuonut asian hyvin vahvasti ja usein esille. Olen miehelleni ensimmäinen vakava parisuhde ja hän on onnellinen kyllä kanssani. Hän on omaan elämään siis tyytyväinen parisuhteen osalta. Hän on kunnianhimoinen ja haluaa menestyä työssä. Hän ei lämpene vielä lapsen tekoon. Syitä ovat huono taloustilanne Suomessa, mitkä jonkinverran voi vaikuttaa hänen työnäkymiin tällähetkellä. Hänellä ei ole vielä vauvakuumetta, joka sais hänet innostumaan tästä. Asia on hyvin hankala, koska mä mietin asiaa jokapäivä. Tuntuu, ettei kiinnosta oikeen muut asiat, kun että sais olla vaan raskaana. Olen ehdottanut, että oisko kesällä tai syksyllä hyvä aika laittaa lapsi alulle. Mies sanoo, että ei voi tarkkaa aikaa sanoa, ettei sellaista voi suunnitella. Hän sanoo, että joskus kyllä. Pyrkii kyllä siihen, että asiat etenee.
Mua se ei lohduta, koska itse tosiaan ei tiedä yhtään milloin se toinen haluaa. Tuntuu, että elämästä vaan puuttuu se suurin, eli oma lapsi. Tää tunne on niin vahva, että alkaa olemaan jo aika turhautunut fiilis. En haluais hyvästä parisuhteestakaan luopua, koska tiedän että miehestäni tulee hyvä isä, kun hän on siihen valmis. Hän on hyväsydäminen ja kunnioittaa mua todella paljon. Hänen kavereistakaan ei ole kuin yksi perheellinen. Loput lapsettomia, joten sekin voi olla osa syy tähän.
Olisin todella valmis odottelemaan jonkinaikaa, mutta haluaisin tulevana vuotena alkaa yrittää lasta jossainvaiheessa.
Onko muilla samoja kokemuksia? Mitä tekisitte minun tilanteessani?
Niin, hankala tilanne sinulla. On väärin pakottaa toinen vanhemmaksi, jos hän ei koe olevansa siihen vielä valmis. Sinuna malttaisin ja odottelisin vielä. Olette eläneet aika suhteellisen vähän aikaa yhdessä, jos vielä tekisitte kaksin kivoja asioita ja matkustelisitte, mies voi tehdä sitä haluamaansa uraa.
Keskustelette yhdessä siitä milloin kummatkin olisitte valmiit perheen perustamiseen. Laatikaa joku molempia miellyttävä 2-5 vuoden suunnitelma, ja sinä aikana miehen pitää saada päätös aikaiseksi. Loputtomiin ei kannata sinun kuitenkaan jäädä odottelemaan, ettet kymmenen vuoden päästä huomaa olevasi edelleen lapseton miehen jahkaillessa.