Miten hemmetissä toimitte narsistin kanssa?
Kyse ei ole mun omasta elämästä, vaan läheisen ihmisen. Hän on eronnut pitkäaikaisesta suhteesta, jossa myös lapsia. Mm. sen takia on pakko olla tekemisissä tuon tuhoisan ex-puolison kanssa. Miten te, jotka ootte eronneet suhteesta narsistin kanssa, ja kuitenkin joutuneet olemaan tekemisissä asioiden hoidon takia, olette tehneet sen? Miten pidätte narsistin niin kaukana, ettei hänestä ole vahinkoa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman vähän.
Niin tämä läheiseni pyrkii tietty tekemään, mutta kun on asioita hoidettavana, niin ne on pakko hoitaa! Ja ex-puoliso voi tietenkin näillä asioilla kiusata loputtomasti.
Ap
Etävanhemman kanssa ei tarvi olla tekemisissä eron jälkeen. Joka näin väittää niin itse asettaa itsensä kiusattavaksi. Ehkä uteliaisuus tai riippuvuus toisesta saa tapaamaan tai soittamaan, vaikka oikeasti ei tarvi.
Jos ei voi katkaista yhteydenpitoa kokonaan, vastaan kuten edellinen. Olla tekemisissä mahdollisimman vähän. Tunnistaa manipulointiyritykset ja olla reagoimatta niihin. Aloittaa uusi oma elämä ja täyttää se omilla tärkeillä asioilla. Olla uskomatta selityksiin että narsistin kanssa suhde voisi parantua.
Ei minulla ole ollut eron jälkeen exän kanssa mitään asioit hoidettavana. Kolme lasta on.
Vierailija kirjoitti:
Grey rock method.
Kiitos tästä vastauksesta! Termi ei ollut tuttu, mutta googletin ja silmäilin hieman yhtä artikkelia aiheesta. Olen nähnyt viestienvaihtoa tämän entisen parin välillä, ja mielestäni läheiseni onkin vaistomaisesti pyrkinyt toimimaan noin – mutta kun kuitenkin pitää keskustella asioista, niin narsisti sitten myllyttää kaikenlaista sontaa niskaan.
Mutta luulen, että linkitän tämän jutun hänelle, josko hän saisi siitä jotain käytännön niksejä, joista voisi olla apua.
Ap
Valitettavasti narsisti ei uhristaan irti päästä. Helpotusta tuo kun lapset ovat täysi-ikäisiä - siihen saakka piinaa riittää.
Olisi kannattanut taistella yksinhuoltajuus ja katkoa kaikki välitä tähän narsistiin. Ei ole hääppöinen isänmallikaan. Ja lapset koston välineinä... not good, mutta niin tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemman kanssa ei tarvi olla tekemisissä eron jälkeen. Joka näin väittää niin itse asettaa itsensä kiusattavaksi. Ehkä uteliaisuus tai riippuvuus toisesta saa tapaamaan tai soittamaan, vaikka oikeasti ei tarvi.
No tässä ei ole tavattu eikä soiteltu, ainoastaan vaihdettu viestejä. Nuo asiat ovat sellaisia, ettei oikein ole voinut lastenkaan kautta hoitaa.
Ap
Kaikki vuoruvaikutus minimiin ja vain ja ainostaan lasten asioihin liittyen. Keskustelut tekstiviestein ja sähköpostin kautta. Kaikki talteen, mielellään pariinkin paikkaan. Oma käyttäytyminen ja keskustelu täysin asiallista, ei saa provosoitua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei voi katkaista yhteydenpitoa kokonaan, vastaan kuten edellinen. Olla tekemisissä mahdollisimman vähän. Tunnistaa manipulointiyritykset ja olla reagoimatta niihin. Aloittaa uusi oma elämä ja täyttää se omilla tärkeillä asioilla. Olla uskomatta selityksiin että narsistin kanssa suhde voisi parantua.
Joo, läheiseni ei tosiaan usko, että sude voisi parantua. Kaikki mahdolliset kivet on käännetty. He ovat olleet tekemissä vain viestien välityksellä, ei muuten, ja viestit koskevat käytännön asioita. Mutta minulla on kyllä pari ehdotusta, jota ajattelin hänelle vielä sanoa, jotka vähentäisivät kommunikaatiota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole ollut eron jälkeen exän kanssa mitään asioit hoidettavana. Kolme lasta on.
Eikö tapaamisista tai mistään vastaavista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti narsisti ei uhristaan irti päästä. Helpotusta tuo kun lapset ovat täysi-ikäisiä - siihen saakka piinaa riittää.
Olisi kannattanut taistella yksinhuoltajuus ja katkoa kaikki välitä tähän narsistiin. Ei ole hääppöinen isänmallikaan. Ja lapset koston välineinä... not good, mutta niin tavallista.
No tuota minä juuri ajattelen, kun niitä viestejä luen. Ne asioiden hoitamiset ovat osittain vain välineitä pitää kiinni uhrista ja roikuttaa löysässä hirressä, haukkua ja nimitellä.
Tsemppiä sinulle. Tätä on raskasta katsella sivustakin.
Ap
Ensin kuvittelin tavanneeni mukavan naisen ja rakastuin. Siitä se helvetti sitten lähti ja ostimme jopa maalia yhteiseen asuntoon. Tosin tämäkin kaikki oli varmasti kaikkien maailman miesten vika, hulluutta esiintyy naisten määritelmällä vain miehissä. Narsisti ja sairasnarsisti ovat muuten eri käsitteitä, sitten vielä veteen piirretty viiva, psykopaatti. Mukavan oloinen ihminen kyselee "Miten hemmetissä toimitte narsistin kanssa?", miten tuosta tietää että kysyjä ei itse ole sairas?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vuoruvaikutus minimiin ja vain ja ainostaan lasten asioihin liittyen. Keskustelut tekstiviestein ja sähköpostin kautta. Kaikki talteen, mielellään pariinkin paikkaan. Oma käyttäytyminen ja keskustelu täysin asiallista, ei saa provosoitua.
Joo, mielestäni läheiseni onkin aika pitkälti toiminut näin. He tosiaan keskustelevat vain viesteillä. Onneksi nykymaailmassa on tämä.
Olen nyt kyllä nyt saanut tästä ketjusta pari ajatusta, joita voisin läheiselleni ehdottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin kuvittelin tavanneeni mukavan naisen ja rakastuin. Siitä se helvetti sitten lähti ja ostimme jopa maalia yhteiseen asuntoon. Tosin tämäkin kaikki oli varmasti kaikkien maailman miesten vika, hulluutta esiintyy naisten määritelmällä vain miehissä. Narsisti ja sairasnarsisti ovat muuten eri käsitteitä, sitten vielä veteen piirretty viiva, psykopaatti. Mukavan oloinen ihminen kyselee "Miten hemmetissä toimitte narsistin kanssa?", miten tuosta tietää että kysyjä ei itse ole sairas?
No, ette toki voi tietää. Onko mielestäsi tässä joku asia, jonka voin voittaa tai josta voin hyötyä tästä keskustelusta, jos olenkin hullu tai psykopaatti?
Ap
Narsismi on harvinainen vika. Älkää diagnisoiko sitä joka toiselle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tapaamiset hoidetaan tietenkin sovitusti. Ei niistä viestitellä tarvitse. Hyvin harva asia on sellainen, jonka takia on pakko olla exän kanssa yhteydessä. Tulee mieleen lähinnä passin hakeminen ja pankkitilin avaaminen lapselle. Niitä ei voi tehdä ilman molempien huoltajien suostumusta.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Grey rock method.
Joo, kaikkihan sen tuntee. - Ihan oikeasti, jos edes itse tiedät mistä puhut, niin ensikerralla sitten vastaavissa pläjäyksissä panet pienet selitykset.
(Ei. Sinun ei tarvitse selittää minulle. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Huolto-ja tapaamissopimus. Mielellään mahdollisimman tarkka. Itse kannattaa sopimusta noudattaa kirjaimellisesti, sillä pienikin poikkeama voi laukaista kaaoksen.
Ps. Eron jälkeen voi olla noin vuoden ajan vellomista ihan kaikilla. Ero on kriisi ja menee aikansa ennen kuin tilanne tasoittuu ja rauhoittuu.
Mahdollisimman vähän.