Kotimaasta ei löydy riittävästi väkeä rakennuksille – kouluista valmistuvat eivät ole päteviä töihin
RAKENNUSALALLE on nyt helppo työllistyä. Randell arvioi, että koulutetuille työtä on tarjolla ja varmaan kaikki Suomessa olevat työhaluiset ja -kykyiset voivat saada töitä. Jos he eivät työllisty, kyse lienee hänestä kohtaanto-ongelmista, joita pitää realistisesti analysoida.
Koulutusta on lisätty, mutta yksi ongelma on, että valmistuvat eivät ole päteviä.
– Saamme säännönmukaisesti palautetta siitä, että sekä toimihenkilö- että työntekijäpuolella ei olla ihan valmiita töihin.
Nuoret eivät välttämättä edes kiinnostu alasta. Syynä voi olla, että se on heille vieras. Randell totesi, että alaikäisiä suojellaan jo niin paljon, että heille ei edes anneta vasaraa käteen, joten ennen koulutukseen menoa he eivät välttämättä ole juuri olleet tekemisissä rakentamisen kanssa.
Kommentit (19)
Ongelma on ihan muualla. Aiemmin raksalla maksettiin kunnon palkat. Nykyään maksetaan tessin mukaista pas... palkkaa. Ei suomalainen mene töihin niillä palkoilla itseään rikkomaan. Joissain paikoissa maksetaan, mutta yhä enenevissä määrin puolalaiset, virolaiset sun muut täällä tekevät täysin pätemättöminä täysin ala-arvoista jälkeä. Tulevaisuudessa ja jo nyt tästä valinnasta maksetaan ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ihan muualla. Aiemmin raksalla maksettiin kunnon palkat. Nykyään maksetaan tessin mukaista pas... palkkaa. Ei suomalainen mene töihin niillä palkoilla itseään rikkomaan. Joissain paikoissa maksetaan, mutta yhä enenevissä määrin puolalaiset, virolaiset sun muut täällä tekevät täysin pätemättöminä täysin ala-arvoista jälkeä. Tulevaisuudessa ja jo nyt tästä valinnasta maksetaan ja paljon.
Todellakin arvostan vaikka taitavaa puuseppää. Rakennusalan ihmisille pitää maksaa paremmin ja nuoria ohjata alalle. Tämäkin ala automatisoituu ja robotoituu nopeasti, ei kaikki rakennusalan työ ole jotain lankkujen raahaamista.
Sama koskee muutakin fyysistä työtä: maatalous, metsä-ala, siivous, hitsaus, seuraavana hoito-ala. Nykyihminen haluaa työn jota voi tehdä istuen tietokoneella.
Koulutusta on sivistyksen nimissä viety teoreettisempaan ja yleissivistävämpään suuntaan. Ihmettelin jo 90-luvulla silloisessa tekussa opiskellessani rakennusmestariksi, että ylioppilaspuolellakin opetettiin äidinkieltä, englantia, kemiaa, fysiikkaa, matematiikkaa ja ties mitä muuta yleissivistävää.
Onko sitten ihme, ettemme valmistuessamme paljoakaan rakentamisesta ymmärtäneet. Ja samanlaista opetus on vissiin ammattiopistossa ja AMK:ssa nykyisinkin.
Sähköasentajia ei ole enää vuosikausiin voinut suoraan koulusta laittaa töihin. Eivät osaa työtään. Kouluttaa pitää uudelleen firmoissa koulun jäljiltä. Tähän on tultu.
Sitä vaan ihmettelen, että eikö rakennuksia ole jo liiankin kanssa tässä maassa? Niitähän on joka paikka täynnä. Jos rakennusammattilaisia ei ole tarpeeksi, rakennusten hinnat nousevat tavallisen ihmisen tavoittamattomiin. Jos pidettäisiin jo olemassaolevia rakennuksia kunnossa ja lopetettaisiin kaiken keskittäminen muutamaan isompaan kaupunkiin, niin ei tarvitsisi koko ajan rakentaa niin helkatisti.
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentajia ei ole enää vuosikausiin voinut suoraan koulusta laittaa töihin. Eivät osaa työtään. Kouluttaa pitää uudelleen firmoissa koulun jäljiltä. Tähän on tultu.
Niitä ei tahdo uskaltaa eikä pystyä silmistään laskemaan hetkeksikään ilman valvontaa, ovat niin onnetonta sakkia nykyään. Jos niiltä kysyt "mikä on omatoimisuus", ne luulee että se on jotain syötävää.
Aina on ollut niin että koulusta valmistuneet ovat epäpäteviä. Koulussa oppii käytännön ja työn perusteet, ammattitaito tulee työssä. Koulusta tullut on aina harjoittelija alussa.
Olen viiskyt v rakennusalan ammattilainen. Koulutukselta muurari/laatoittaja. Tehnyt myös raudoituksia, valuja. Omakotitalojen rakentamista kaikissa vaiheissa. Parhaimmillaan työhakemuksiin vastataan ei. Yleensä ei vastata mitään.
Yksi todella epämääräinen tarjosi töitä. Palkka 9 e per tunti ja asumiseen menisi palkasta 400 e kuukaudessa. Kehoitin etsimään jotain epätoivoisempaa.
Mielenkiintoista nähdä, miten meillä tulee riittämään käytännön työn tekijöitä tulevaisuudessa, kun kaikki lapset oppivat vain yhden taidon: ruudun tuijottamisen.
Kyllä sellainen vanhempi tekee palveluksen lapselleen, joka opettaa myös käsillä tekemisen taitoja ja mielekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut niin että koulusta valmistuneet ovat epäpäteviä. Koulussa oppii käytännön ja työn perusteet, ammattitaito tulee työssä. Koulusta tullut on aina harjoittelija alussa.
Hyvä syy oppisopimus tapaan. Pojalla on aika hyvin. Toista vuotta ammattikoulussa ja on harjoitusjaksolla saanut tehdä oikeita töitä. Samalla työmaalla joku vanhempi mies oli ihan suuttunut että sinä joudut tekemään ilmaiseksi.
Yhtenä ensimmäisistä töistä asensi hellan paikalleen ja joku toinen millä on valtuudet tarkasti työn jäljen. Arviointi oli että täysin oikein kytketty. Että kyllä ne jotkut oppii ammatikoulussakin. Sanoin pojalle jo alussa että sano jos koulussa ei opi. Sellainen on hukkaan heitettyä aikaa sinultakin.
Isälle aika hyvä tunne kun poikaa kehutaan työssä oppimisjaksolla. Tuollainen lupailee hyvää tulevaisuudessa. Ehkä niin että saan vanhana pummia häneltä rahaa? Pojan ei tosiaan tarvi selittää kun pyytää rahaa. Sitä saa sen mitä pyytää ja siinäkin. Tosi vähän on pyytänyt.
Ongelma on se, että ammattikouluun menijöihin suhtaudutaan kuin syrjäytyneisiin. Asiantuntijat puhuvat suu vaahdossa, miten yhä useamman pitää saada korkeakoulututkinto. En näitä tutkintoja vähättele, olen itsekin maisteri, mutta jos katsoo mihin työtehtäviin tarvitaan työntekijöitä, aika moni niistä on sellainen, että ammattikoulutus riittää. Poikani opiskelee kuljetusalaa ammattikoulussa ja on tyytyväinen. Heillä on ollut ihan vain joitain päiviä ilman opetusta. Paljon parjatuista työharjoitteluista saa suhteita ja rohkeutta hakea aikanaan töitä. Moni nuori motivoituu opiskelusta vasta, kun on joku käytännöllinen, "järkevä" juttu tehtävänä. Oma poikani pärjäsi peruskoulussa ihan hyvin, mutta ei se napannut yhtään. Kaikki oli rankkaa ja väsyttävää. Nyt menee aamukolmeksi työharjoitteluun ja tulee kotiin, kun on kellon ympäri työskennellyt, on väsynyt mutta tyytyväinen. Itse en käsitä ollenkaan näitä vanhempia, jotka sanelevat minkä tasoinen koulutus lapsen on hankittava.
Ammattikoulusta valmistuneelle nuorelle pitää maksaa kohtalaista palkkaa. Itäblokin miehet tekee halvemmalla eivätkä he ole rakennusalan ammattilaisia vaikka paperit olisi.
Rajat kiinni ja enää ei saa virosta halpavoimaa. Puhutaan suoraa, mikä se ongelma oikeasti on!
Jotain puutteita siis suomalaisessa koulutuksessa. Pitää lähteä rajan taakse kouluun, että saa kotimaasta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Rajat kiinni ja enää ei saa virosta halpavoimaa. Puhutaan suoraa, mikä se ongelma oikeasti on!
Raksamiehet tulee nykyään Ukrainasta. Virolaiset on jo liian kalliita.
Muistan, että oli uutinen, että Jätkäsaaressa joku kerrostalo todella helvetissä, vaikka olivat kalliit hinnat. Tämä se halpa työ tekee. Suomessa yli 300tuh työttömiä ja haluavat tuoda vielä sisään. Alka vituttaa kovasti, että joka päivä tulee niitä uutisia, missä ilmenee, että ihmisille ei haluta maksaa palkkaa.
Näin rakennusalan perustutkintoa suorittavana oppisopimus-opiskelijana voin kertoa oman kokemukseni ja se on se, että kun tulee harjoittelija taloon niin kukaan ei ota häntä ns siipiensä suojaan, opeta ja seuraa, mitä tämä tekee. Kukaan ei ota mitään vastuuta hänestä eikä kukaan jaksa/halua omien töidensä ohessa opettaa. Kisälli ja oppipoika - tapa pitäisi ottaa takaisin. Työpaikalla pitäisi nimetä joku työntekijä, joka ottaa harjoittelijan parikseen, opettaa ja seuraa. Ja tästä hyvästä tälle ohjaajalle voisi antaa vähän extrapalkkaa. Siten ehkä niitä ammattilaisia ekä saataisiin alalle eikä sillä että harjoittelijat pistetään ainoastaan paskan kantajiksi.
Kouluissa ei tehdä enää ”puukäsitöitä” vaan aineena on käsityö, jossa puuhastellaan kaikenlaista pientä. Ei ole enää tunteja, jotta voitaisiin opettaa kunnolla ja käyttää esim. työkaluja. Tähän nähden rakennusala varmaan jää todella vieraaksi ja siihen päälle vielä ammattikoulujen alasajo, jossa lähiopetusta on vähennetty säästösyistä minimiin.
Oppilaat eivät myöskään enää rakentele, korjaa kotona, koska suurin osa asuu kaupungissa kerrostalossa eikä siellä mitään lautoja sahailla tai naulailla.