Vanhusten olot hirvittää
Olen alanvaihtaja ja valmistuin lähihoitajaksi keväällä ja pääsin heti töihin yhteen Suomen suurimpaan yksityisen hoivan yritykseen. (Mistä on muutama vuosi sitten ollut suuriakin kohuja)
Nyt 4 kuukautta tässä yksikössä työskennelleenä ei voi kun järkyttyneenä ihmetellä miten tämä yritys ei ole tehnyt mitään näiden kohujen jälkeen parantaakseen vanhusten hyvinvointia.
Tietysti tulee huomioida että alalla suuri hoitajakato ja työntekijöitä ei vain ole tarpeeksi hoitamaan vanhuksia sillä kunnioituksella mitä jokainen heistä ansaitsisi. Vanhuksilla ei ole tarpeeksi aktiviteettejä, istuvat ja makaavat passiivisina paikoillaan eikä kukaan hoitajista edes yritä. Vaipat laitetaan jalkaan sellaisillekkin jotka eivät niitä tarvitsisi. Ruoka on ala-arvoista p**kaa. Sellaiset asukkaat jotka vaatisivat sängystä ylös pyörätuoliin nostoa jätetään koko päiväksi sänkyjensä vangeiksi koska "hirveä vaiva meille"
Oksettaa nähä miten jotkut hoitajat ovat niin törkeitä ja suorastaan ilkeitä asukkaille. Jotkut hoitajista istuvat pitkiäkin aikoja yksikön sohvilla ja tuoleilla puhelin kourassa ja kun asukas pyytää apua jossain sanotaan "ihan kohta ihan kohta" ja koskaan tämä "ihan kohta" ei tule.
Yritän tehdä itse parhaani ollakseni hyvä ja empaattinen hoitaja mutta olen niin väsynyt tekemään 3 hoitajan työt kun yksikköni laiskimmat hoitajat eivät jaksa nostaa takapuoltaan ylös penkistä.
Tietysti silloin kun omaisia tulee käymään niin kaikki hoitajat ovat naantalin aurinkona ja kaksi päivää samassa yöpaidassa kulkeneen vanhuksen vaatteet vaihdetaan puhtaisiin ja tukkakin kammataan. Tarjotaan myös pakkasesta parhaita pullia ja puhutaan niin kauniisti asukkaille.
En halua elää vanhaksi täällä meidän Suomessa
Kommentit (20)
Miksi kukaan ei puolusta näitä vanhuksia, jotka eivät enää itse pysty puolustamaan itseään ja omaa ihmisarvoaan? Ihan kamalan surullista. Mieti itsesi makaamassa sängyssä pöivät pitkät likaisissa vaipoissa kun kukaan ei ehdi auttaa vessaan tai ulkoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei puolusta näitä vanhuksia, jotka eivät enää itse pysty puolustamaan itseään ja omaa ihmisarvoaan? Ihan kamalan surullista. Mieti itsesi makaamassa sängyssä pöivät pitkät likaisissa vaipoissa kun kukaan ei ehdi auttaa vessaan tai ulkoilemaan.
Yritin, sain potkut.
Miksi meillä riittää rahaa antaa kuusi miljardia etelän maihin, mutta ei ole muka varaa hoitaa omia vanhuksia kunnolla?
Mikä on tämä kuuluisa punavihreä ”inhimillinen arvopohja” kun se ei koskaan kohdistu tätä maata rakentaneisiin vanhuksiin vaan aina muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin, sain potkut.
Oletko siis hoitaja? Kunnioitusta sinulle. Arvostuksen pitäisi lähteä ennen kaikkea päättävältä taholta jotta sitä pystyisi käytännön työssä toteuttamaan. Hävetkää päättäjät!
Mikä KSI? Aikuisia ihmisiä, jotka olisivat voineet hakea vinä aikoina hoitaa asiansa asialliseen kuntoon. Nykyvanhuksilla on siihen ollut täydet mahdollisuudet. Sama ei ole mahdollista nuoremmille ikäpolville.
Vierailija kirjoitti:
Olisko kannattanut ajatella sitä omaa tulevaisuutta aikaisemmin?
Et ilmeisesti uskalla ottaa asiaa puheeksi kuin vain täällä palstalla?
Itse olen ollut useammassa paikassa ja vain yhdessä oli erittäin tympeä meininki, mutta se oli myös yksityinen, kuten ap:n tapauksessa, siksi en yskityiselle enää mene töihin sote puolella.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti uskalla ottaa asiaa puheeksi kuin vain täällä palstalla?
Itse olen ollut useammassa paikassa ja vain yhdessä oli erittäin tympeä meininki, mutta se oli myös yksityinen, kuten ap:n tapauksessa, siksi en yskityiselle enää mene töihin sote puolella.
Just ajattelin, että niillä julkisen osastoilla, joissa olen ollut, on meno ihan ok, ja ulkoiluttajiakin. Asukkaat vaan ovat jo niin huonokuntoisia, ettei monikaan ole enää paljoa edes hereillä, ja niistäkään, jotka ovat, harva on tolkuissaan.
Minun äitini on Esperin hoitokodissa ja olemme todella tyytyväisiä! Ystävällinen henkilökunta, ruoka
hyvää ja hygieniasta huolehditaan.
Äiti on muistisairas eikä pärjää yksin kotona isäni kuoltua- on turvallinen olo kun tietää että hänellä on
kaikki hyvin nyt turvallisessa paikassa.
Hoivapalveluita ei pitäisi yksityistää. Ennen oli kunnalliskodit, joissa vanhuksista pidettiin huolta.
Päättäjiä asia kiinnostaa vain tasan tarkkaan vaalien edellä ääntenkalastelumielessä. Hoivafirmat tietävät, ettei mitään todellisia seuraamuksia laiminlyönneistä tule, joten jatkavat samalla mahdollisimman vähän mahdollisimman halvalla-linjallaan voitot kotiuttaen, mikä on vähin äänin hyväksytty maan tavaksi. Korona-aikana omaistenkin on ollut vaikeampi kontrolloida meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu nyt itsestäni vaan juuri tälläkin hetkellä vaipoissaan makaavista, pitkän elämän eläneistä vanhuksista. En tietysti omallekaan kohdalleni tuota kohtaloa toivo.
Vie asia sille taholle, joka Attendoa on ennenkin yrittänyt laittaa hoivakotia parantamaan toimintatapojaan. Se että vuodatat täällä, ei auta ketään. Lisäksi tuollainen tlis ROIKKUMINEN väkisin, on mielestäni vastenmielistä. Itse en 4 kk kauempaa olisi, mikäli jatkuvia epäkohtia on havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä??? Eipä heille varmaan tullut pieneen mieleenkään, että he, jotka ovat tämän maan nostaneet tolpilleen sotavuosien kurjuudesta, eivät edes perustavaa ihmisarvoista kohtelua tule vanhana saamaan?
Minulla on räjähdeliivi valmiina kaapissa odottamassa vanhainkotiin kutsua.
- paappa
Ap, siirry julkiselle puolelle töihin! Asiat ovat siellä ainakin hieman paremmin. Epäkohtiin puututaan, ja tarkastajat käyvät. Töitä on tarjolla todella paljon. Toki julkisellakin puolella on ongelmia, ja siksi tarvitaankin sinunlaisiasi eettisesti ajattelevia hoitajia.
- Kohta valmistuva hoitaja
Vähän samanlaista meininkiä tuntuu olevan keharipuolella Rinnekodilla ainakin..
On niitä hyviäkin hoitokoteja olemassa, mutta niistä harvoin puhutaan ja ne nousevat harvoin otsikoihin.
Julkisella puolella on useita pieniä hoitokoteja, joissa se henkilö viihtyy, että vanhuksilla on hyvä olla.
Paljon riippuu koko hoitoyksikön hoitokulttuurista.
Ja siitä, minkä kuntoisia vanhuksia missäkin on.
Liikkuvat ja vielä ymmärtävät potilaat, myös muistisairaat, syövät yhdessä aulan ruokapöydässä.
On viriketoimintaa, palapelejä, ulkoilua, marjanpoimintaa, pikkujouluja, juhlitaan itsenäisyyspäivä ja niin edelleen.
Tälläisissä paikoissa myös hoitajat viihtyvät parhaiten, koska he saavat konkreettisesti nähdä työnsä tuloksia, antaa vanhuksille iloisia ja hyviä hetkiä. Se on hyvä palaute työstä.
Mutta edellyttää myös hoitajilta jaksamista ja todellista intoa tehdä parhaansa.
Jos kaikki potilaat ovat petipotilaita, ja erittäin huonokuntoisia, he ovatkin yleensä jo terveyskeskusten kroonikko-osastoilla, odottamassa sitä noutajaa.
Tosiasia on kuitenkin se, että mitä palkitsevampaa työ on hoitajille, siis antaa tunteen, että tämä työ on tärkeää ja merkityksellistä näille vanhuksille, sitä enemmän he työpaikassaan viihtyvät.
Myös omaisten kiitos ja hyvä palaute auttaa jaksamaan.
Kaikista ei ole hoitajiksi vanhuspuolelle, ei vanhusten mihinkään hoitoyksikköön.
Se on kylmä tosiasia, mikä meidän on hyväksyttävä.
Ap tässä👋
Olen varovasti yrittänyt ehdottaa pieniä asioita joista varmasti olisi iloa vanhusten päiviin, mutta sen suurempia korjausliikkeitä en uskalla tyrkyttää. Olen koeajalla vielä ja pelkään että kengän kuva tulisi persuksille.
Muut hoitajat olleet talossa ja alalla muutenkin jo vuosia ja ymmärrän kyllä heidän väsymystä ja turtumista alaan, mutta eikö siinä vaiheessa olisi vain helpompi nostaa kytkintä ja lähteä opiskelemaan jotain muuta. Itsellä on vielä uutuuden intoa ja paljon uutta ja opittavaa niin asiat varmasti näyttävät minun silmiini erillaiselta varsinkin kun lähdin hoitoalalle ihan untuvikkona kaupan alalta.
Olen alkanut miettimään olenko liian empaattinen ihminen alalle jos joka päivä sydäntä särkee nähdä miten nämä vanhukset kirjaimellisesti kuolee tylsyyteen. Toisaalta en myöskään halua turtua tälle tunteelle koska en halua itsessäni nähdä 20 vuoden päästä samanlaista kylmäkiskoisuutta mitä olen joidenkin hoitajien osalta nähnyt
Arvostan sinua suuresti mielipiteestäsi. Pelolla odotan aikaa, kun joudun itse vanhuspalvelujen piiriin.
Mietinkin, miksi tällaisten vanhusten kanssa työskentelevien työpanosta ei aseteta suurempaan arvoon.
Juuri tänään puheenaiheena on ollut taiteilijoiden arvostaminen. Anteeksi vaan, minulle vanhusta hoitava ihminen on moninkertaisesti ihailtavampi kuin joku laulullaan itsensä elättävä.