Uuden kumppanin osallistuminen lasten elämään
Haluaisin kysyä muilta uusperheessä eläviltä, että minkä verran uusi kumppaninne osallistuu lastenhoitoon ja miten huomioi lapsianne? Oliko tilanne suhteen alussa erilainen?
Olen itse vielä melko tuoreessa suhteessa eikä minulla ole tähän tilanteeseen minkäänlaista vertailukohtaa. En tiedä ovatko omat odotukseni liian korkealla vai onko kumppanini käytöksessä jotain "vikaa". Hän ei ole ollut halukas osallistumaan lapsen perushoitoon vaikka lapsi on pyytänyt, ja se on ollut ainakin näin alussa minulle ok. Koen kuitenkin että kumppanini ei ole kovin kiinnostunut lapsestani vaikka hän itse sanoo olevansa. Ehkä hän onkin, mutta se ei näy hänen käytöksessään. Lapseni taas hakee häneltä kovastikin huomiota ja olen huolissani siitä, miten kylmähkö vastaanotto vaikuttaa lapseeni pidemmällä aikavälillä.
Olen yrittänyt keskustella asiasta hänen kanssaan ja hän on luvannut huomioida lastani enemmän, mutta muutosta ei ole silti tapahtunut. Onko tämä vain asia joka vaatii aikaa, vai voiko odottaa että jos alku on tällaista niin muutosta ei ole luvassa?
Kommentit (27)
Voisikohan nyt aloittava postaava kertoa, mitä kaikki tässä odottaa, että miten huomioi niitä miehen lapsia tässä suhteessa? Siitä voidaan rinnastaa kuvaa mikä on reilua.
Mun lapset olivat 6-15v kun aloitimme olemaan yhdessä. Heti alusta mieheni otti vanhemman roolin mun rinnalla, he tapasivat 2 vkoa seurustelun alusta ja mieheni vanhemmat 2 vkoa siitä. Olin tuntenut miehen työn kautta 1,5v.
Kuulusteli läksyjä, laittoi ruokaa, kuskasi harrastuksiin tai haki yöllä limudiskosta, kävi vaateostoksilla jne. Koskaan ei kyseenalaistettu hänen mielipiteitään, kasvatusperiaatteitaan tai ohjeitaan.
25v oltu yhdessä ja mieheni on lastenlasten rakas pappa
Vierailija kirjoitti:
Tarkennuksena vielä, että kumppanillani on myös omia lapsia. Olemme keskustelleet siitä että hän on halukas olemaan lapseni elämässä. Olen myös tuonut ilmi omia odotuksiani ja toiveitani siitä, miten haluan kasvattaa lastani.
-Ap
Paljonko huomioit kumppanin lapsia, hoidat ja kasvatat heitä nimenomaan niin kuin mies haluaa? Vai onko mies fiksu ja antaa lastensa elää mukavaa elämää ilman äitipuolya.
Uudet kumppanit voivat omasta halustaan osallistua lapsen perushuoltoon, mutta ei sellaista voi vaatia. Uusi kumppani on vieras aikuinen eikä lapsi välttämättä pidä edes perheenjäsenenä.
Omituisia vaatimuksia useat yh:t esittävät kumppaneilleen. Miten ap:n miesystävän lapset kuuluvat ap:n elämään. Onko mies vaatinut jotain?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on muutosta luvassa.
Itsekin olen äiti, enkä voisi harkita kumppaniksi muuta kuin sellaista miestä joka tulee hyvin juttuun lasten kanssa, tykkää lapsista ja on normaalisti lapseni kanssa.
Mikään etäinen, lapsia vierastava hemmo ei tulisi kyseeseen.
Miehen täytyy olla lämmin ja empaattinen, lapsirakas ihminen.
Samaa mieltä. Kannattaa ottaa sellainen mies joka aidosti pitää lapsista ja viihtyy heidän seurassaan. Ei nyt tarvitse isäpuoleksi ryhtyä mutta hyvät välit täytyy olla.
Miksi pitää pyytää miestä teille silloin, kun lapsi on kotona?
Mitä ihmettä te oikein hommaatte?
Käytte molemmat töissä 8-17, joten lapsen hereilläoloaikaa miehesi & sinun kanssa töiden, ruokien ja harrastusten jälkeen jää sellaiset 2h. Jos mies nyt ei pysty paria tuntia edes esittämään olevansa kiinnostunut lapsesta niin hohhoh. Jos olette työttömiä ja lapsen kanssa pitäisi pyöriä kokoajan, niin sitten hae töitä.