Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkodissa saadaan lapset olemaan hiljaa päiväunilla?

Vierailija
12.10.2021 |

Oma kolmevuotiaani ei ole sekuntiakaan hiljaa päivälevon aikana, ei vaikka lepo kestäisi vain vartin, ei vaikka lukisin satua tai yrittäisin lahjoa hiljaiseksi. Tai käskeä. Hyörii, pyörii ja höpöttää kovaan ääneen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se energia on kulutettu ennen päikkäreitä, jolloin uni kyllä tulee.

Vierailija
2/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei ole vaihtoehtoja. Jos pyörit ja hyörit, olet siellä vartin pitempään kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Lapseni on 3-5 v. ryhmässä ja kuulemma melkein kukaan ei nuku ryhmästä.

Vierailija
4/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein päiväkodissa katsovat mallia muilta, ja , kun toiset ovat hiljakseen toimivat sitten niin.

Vierailija
5/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että ei tingitä nukkarin säännöistä eli siitä, että ollaan aivan hiljaa ja pidetään pää tyynyssä.

Jos joku rikkoo sääntöjä, niin sitten joutuu hoitajan kanssa ulos käytävään harjoittelemaan rauhoittumista. Mikä tarkoittaa sitä, että lapsen käsketään istua tai seistä aivan paikallaan ja hiljaa muutaman minuutin ajan. Sitten, kun lapsi on onnistunut olemaan määrätyn ajan paikallaan ja hiljaa, niin mennään takaisin nukkariin.

Vierailija
6/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että ei tingitä nukkarin säännöistä eli siitä, että ollaan aivan hiljaa ja pidetään pää tyynyssä.

Jos joku rikkoo sääntöjä, niin sitten joutuu hoitajan kanssa ulos käytävään harjoittelemaan rauhoittumista. Mikä tarkoittaa sitä, että lapsen käsketään istua tai seistä aivan paikallaan ja hiljaa muutaman minuutin ajan. Sitten, kun lapsi on onnistunut olemaan määrätyn ajan paikallaan ja hiljaa, niin mennään takaisin nukkariin.

Tämä ei kyllä lapseni kanssa toimisi koska hänhän haluaa pois nukkumasta ja äksöniä. Olisi palkinto hänelle. Ap

Vierailija
7/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tiedetään että sokeri nostaa vireystasoa ....

Vierailija
8/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sen oppii. Ja nukkarissahan ei ole pakko nukkua, mutta ainakin maataan hiljaa ja levätään.

Vierailija
9/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen. Ruoka ja ulkoilu liikunta sitten jo nukuttaa ja jaksaa taas liikkua. Vanhukset myös ottaa päivällä pienet unet . Samoin sairaat .

Vierailija
10/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jämäkät ja johdonmukaiset käytäntömallit. Uhkailu tarvittaessa. Nukkua ei tarvi, mutta lepo tekee kaikille hyvää ja muille täytyy antaa rauha nukkua. Kyllä ne ajan kanssa oppii.

Vierailija
11/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sen oppii. Ja nukkarissahan ei ole pakko nukkua, mutta ainakin maataan hiljaa ja levätään.

Kysyinkin että miten siellä opetetaan olemaan hiljaa. Ap

Vierailija
12/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani kanssa ei kotona olla päikytetty pitkään aikaan. Uni vaan ei tule, niin en ole edes yrittänyt. Silti illalla hyväntuulinen. Päiväkodissa välillä nukataa, välillä ei, mutta osaa olla siellä rauhakseen. Kyse vilkkaasta poika lapsesta.

Vierailija
13/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä usein edes tarvitse mitenkään "opettaa", katsovat muilta mallia ja usein päiväkotiympäristössä lapset tottelee muutenkin paremmin kuin kotona.

Vierailija
14/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä olen sitä ikäluokkaa, jota pakkomakuutettiin päiväkodissa. Kaksivuotiaana lopetin päiväunien nukkumisen (en nukahtanut enää) ja melkein 6-vuotiaaksi olin päiväkodissa. Siinä sai monta monituista päivää hoitajat tuskailla, kun en yhtään pysynyt aloillani. Jossain vaiheessa siisivätkin minun pukkisähgyn leikkihuoneen puolelle, jotta en häiritsisi muita. Nukahtanut en siltikään ja aina kun silmä vältti, livahdin sängystä leikkimään (ei mua kukaan koko aikaa valvonut).

Että se siitä "energia on kulutettu jo siihen mennessä" -yleistyksestä.

Vierailija
15/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä usein edes tarvitse mitenkään "opettaa", katsovat muilta mallia ja usein päiväkotiympäristössä lapset tottelee muutenkin paremmin kuin kotona.

Kyllä sitä tapahtuu, että tarhan päiväunihuoneessa on täysi kaaos päällä. Tämän asian suhteen on isoja eroja eri paikkojen välillä. Riippuu lasten luonteesta aika pitkälti.

Vierailija
16/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä tapahtuu, että tarhan päiväunihuoneessa on täysi kaaos päällä. Tämän asian suhteen on isoja eroja eri paikkojen välillä. Riippuu lasten luonteesta aika pitkälti.

Toki on niitä päiviä, kun koko henkilökunta tarvitaan nukkariin ja sekään ei meinaa riittää. 

Vierailija
17/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä olen sitä ikäluokkaa, jota pakkomakuutettiin päiväkodissa. Kaksivuotiaana lopetin päiväunien nukkumisen (en nukahtanut enää) ja melkein 6-vuotiaaksi olin päiväkodissa. Siinä sai monta monituista päivää hoitajat tuskailla, kun en yhtään pysynyt aloillani. Jossain vaiheessa siisivätkin minun pukkisähgyn leikkihuoneen puolelle, jotta en häiritsisi muita. Nukahtanut en siltikään ja aina kun silmä vältti, livahdin sängystä leikkimään (ei mua kukaan koko aikaa valvonut).

Vieläkin nukutetaan. Poikkeuksia löytyy ja sinä olet sellainen.

Vierailija
18/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin nukutetaan. Poikkeuksia löytyy ja sinä olet sellainen.

Tiedän olevani poikkeus. Oma lapseni on toisen ääripään poikkeus, kun nukkui päiväunia vielä esikoulussakin välillä. Mutta yleistäminen tyyliin "kyllä ne vaan nukahtaa" on vaarallista.

Vierailija
19/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jämäkät ja johdonmukaiset käytäntömallit. Uhkailu tarvittaessa. Nukkua ei tarvi, mutta lepo tekee kaikille hyvää ja muille täytyy antaa rauha nukkua. Kyllä ne ajan kanssa oppii.

Varhaiskasvatuksessa ei uhkailla lapsia. Jos lapsella on haasteita rajattomuuden kanssa niin oikea ratkaisu on tukea lasta.

Vierailija
20/30 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa ei uhkailla lapsia. Jos lapsella on haasteita rajattomuuden kanssa niin oikea ratkaisu on tukea lasta.

Hahaa.. Kyllä näitä on nähty niin paljon. Niillä työntekijöillä tuppaa olemaan eniten ongelmia lasten kanssa juurikin esim. nukkarissa jotka ei osaa minkäänlaisia rajoja asettaa vaan ainut keino on lässytys ja tukeminen. Nukkuahan ei edelleenkään ole pakko, kunhan antaa muille rauhan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi