Käykö yli 70v läheisesi teatterissa, konserteissa, ravintoloissa, yökerhoissa, tms?
Tai kävikö ennen koronaa. Kerro myös ikä.
Mun vanhemmat ei käy missään noista, ikää 76 ja 78v.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi. Myös uimahallissa, kahviloissa, ravintoloissa syömässä jne. Nyt ei ole käynyt reilusti yli vuoteen edes kaupassa. Kahden rokotteen teho hiipuu koko ajan ja virusta on jumalattomasti liikenteessä. Tilanne hänen kohdallaan on pahempi kuin koskaan ja tällä menolla vain pahenee.
Kuormittaa myös minua, joka olen nyt ainoa live-kontakti. Karseaa katsoa sitä suurta yksinäisyyttä. Kaikkeni yritän tehdä helpottaakseni sitä ja, että en vie virusta hänelle.
Kyllä iäkkäätkin kaipaavat muita ihmisiä ja sosiaalinen ihminen on sosiaalinen iäkkäänäkin.
Lisäys: ikä 70
Mikä on estänyt menemästä rokotusten ottamisen jälkeen?
Joka paikassa kävi ennen koronaa, myös matkusteli. Enää ei käy missään, lisäksi sairastui korona-aikana syöpään. 78v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
71-vuotias äitini pahimpaan korona-aikaan piti taukoa mutta nyt taas rokotettuna käy konserteissa, teattereissa, ravintoloissa (siis syömässä, ei missään kaljakuppiloissa), museoissa, kuntosalilla jne. Viettää aktiivista elämää.
Surullista. Kahden rokotteen teho hiipuu iäkkäillä nopeammin kuin nuoremmilla. Ja, jos on vielä perussairauksia kasvaa riski.
Mikä on surullista? Että hyvässä kunnossa oleva eläkeläinen ilman perussairauksia ei halua homehtua kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
71-vuotias äitini pahimpaan korona-aikaan piti taukoa mutta nyt taas rokotettuna käy konserteissa, teattereissa, ravintoloissa (siis syömässä, ei missään kaljakuppiloissa), museoissa, kuntosalilla jne. Viettää aktiivista elämää.
Surullista. Kahden rokotteen teho hiipuu iäkkäillä nopeammin kuin nuoremmilla. Ja, jos on vielä perussairauksia kasvaa riski.
Mikä on surullista? Että hyvässä kunnossa oleva eläkeläinen ilman perussairauksia ei halua homehtua kotiinsa?
Elimet on jo vanhat, vaikka olisi omasta mielestään kuinka nuorekas sekä hyväkuntoinen tahansa ja kun rokotteen teho hiipuu, se saattaa olla menoa. Ei ollut Hartwallkaan mikään sängyn pohjalla makaava muumio, vaan 75-vuotias hyväkuntoinen yritysjohtaja. Mutta perintöä odotellessa, eikö?
Mun boomeri vanhemmat 75 ja 71 iloisesti hummaa, matkustaa, golfaa, käy teatterissa ja kaikin tavoin riekkuu. Ovat tietoisesti päättäneet että tuhlaavat saamansa perinnön niin että omat lapset ei saa penniäkään. Kiirettä pitää niillä. Korona ei lannistanut tätä tavoitetta, sitten kotimaan matkailivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimet on jo vanhat, vaikka olisi omasta mielestään kuinka nuorekas sekä hyväkuntoinen tahansa ja kun rokotteen teho hiipuu, se saattaa olla menoa. Ei ollut Hartwallkaan mikään sängyn pohjalla makaava muumio, vaan 75-vuotias hyväkuntoinen yritysjohtaja. Mutta perintöä odotellessa, eikö?
Joo, perintö kiiltää silmissä. Muuten olisin tietenkin teljennyt äitini kotiinsa kuten kuka tahansa muu hyvä lapsi. Sen sijaan menen ensi viikolla hänen kanssaan teatteriin. Huh huh.
Kyllä käy, aktiivisesti. Ikää n. 70, 74 ja 76.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, perintö kiiltää silmissä. Muuten olisin tietenkin teljennyt äitini kotiinsa kuten kuka tahansa muu hyvä lapsi. Sen sijaan menen ensi viikolla hänen kanssaan teatteriin. Huh huh.
Mene ihmeessä, pääset hänestä eroon nopeammin. 80% kuolleista on yli 70-vuotiaita, mutta mitäpä tilastoista. Onneksi omilla vanhemmilla on järki päässä, ei tarvitse teljetä heitä minnekään.
Mun äiti on käynyt ainakin teatterissa, konsertissa, taidenäyttelyissä ja ravintolassa yli 80 vuotiaana. ja ulkomaanmatkoilla 70-80 vuotiaana. Hän asuu kaupungissa.
Mun isäni kävi aikoinaan ihan dokaamassakin kun oli yli 70 v mutta hän ei sitten elänyt kuin 75-vuotiaaksi.
Appivanhempani eivät käy missään muualla kun mökillään tai sukulaisten luon akylässä mutta he asuvatkin sitten maalla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika paljon eroa onko kaupunkilaisia vai maalta. Meilläpäin pidetään kevytkenkäisinä ihmisiä jotka käy "riennoissa". Kunnon ihmiset ei sellaista harrasta, vain löyhällä moraalilla varustetut. Tietysti seurakunnan tapahtumissa saa käydä ja kirjastossa. Se ei ole pahasta.
Ihan normi työväenluokkaiset vanhempani pikkukaupungista kyllä käyvät teattereissa etenkin kesäteattereissa ja kyllä ravintolassa ja hotelleissa reissaavat edelleen. Yökerhot lienevät nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika paljon eroa onko kaupunkilaisia vai maalta. Meilläpäin pidetään kevytkenkäisinä ihmisiä jotka käy "riennoissa". Kunnon ihmiset ei sellaista harrasta, vain löyhällä moraalilla varustetut. Tietysti seurakunnan tapahtumissa saa käydä ja kirjastossa. Se ei ole pahasta.
Onpa ikävä kulttuuri teidän seudulla, eletään kuin oltaisiin jo siellä haudassa. Taatusti muuttotappioaluetta.
No kyllä! Olen itse yli 70 ja elän aktiivisesti. Mainitusta listasta vain yökerhot jätän väliin, mutta muuten nautin sekä ruumiin että sielun aktivoinnista monipuolisesti. Koronan takia kulttuuririennot olivat tauolla, mutta nyt taas elpymässä. Liikuntaa olen harrastanut koko ajan, erityisesti ulkona kun kuntosalille ei päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ihmeessä, pääset hänestä eroon nopeammin. 80% kuolleista on yli 70-vuotiaita, mutta mitäpä tilastoista. Onneksi omilla vanhemmilla on järki päässä, ei tarvitse teljetä heitä minnekään.
Minun vanhempani, vaikka varsin vanhoja jo ovatkin, ovat aikuisia, täysijärkisiä ihmisiä, jotka tekevät omat päätöksensä - en minäkään anna heidän sanella mitä minä voin ja en voi tehdä. Lisäksi he ovat olleet tarpeellisen varovaisia, silloin kun tauti on riehunut pahimmoillaan, joten jos tässä vaiheessa he haluavat viettää normaalia elämää ja tehdä asioita, joita heidän normaaliin elämäänsä kuuluu, niin siitä vain.
Käyvät toki. Yökerhoissa eivät, mutta kuka niissä nyt yleensäkään käy? En minä ainakaan ole käynyt sen jälkeen kun 25 täytin. Kuppiloissa ja tanssipaikoissa sen sijaan käyvät, juuri olin 72-vuotiaan äitini ja 73-vuotiaan isäni kanssa viikonloppuna ensin leffassa ja sit drinksulla Ikkunassa.
Ei enää ole mitään liinapäisiä mummoja ja henkselihousuisia pappoja kuten ennen. Mun mummo näytti 50-vuotiskuvassaan jo ihan mummolta, mun äiti ei näytä siltä vieläkään, tuskin koskaan.
75v ja 72v.