Juurihoidon jälkeen turvotus
Eli onko vähäinen turvotus normaalia juurihoidon jälkeen (samana päivänä)? Kipua oli vähän ja se lähti buranalla.
Kommentit (7)
On alussa normaalia, mutta jos se ei lopu, niin sitten soita lekurillesi, ettei ole tulehdusta.
On normaalia, usein turvottelee juurihoidon jälkeen päivän tai pari. Jos sen jälkeen jatkuu voi olla, ettei kaikkea ole saatu pois juurihoidossa. Sekin vaikuttaa miten pahasti hammas ja sen ympäristö olivat jo tulehtuneet. Jos oli noussut paiseeksi asti ikeneen voi mennä useampi päivä kun ienturvotus laskee. Seurailet, jos alkaa tykyttää tai turpoaa lisää käyt heti lääkärissä. Kirjoittavat antibioottia jos on tarpeen. Kokeile ottaa buranaa tai muuta tulehduskipulääkettä jos sopivat sun käytettäviksi muuten, se auttaa siihen turvotukseen ja pitää mahdolliset jälkikivut poissa.
Ok, kiitos.
Minulla on jo antibiootti meneillään (olen syönyt 5päivää), kun edellinen hammaslääkäri tunaroi hampaani kanssa (pisti puhdistusaineen kudokseen) ja itse toimenpidettä ei saatu loppuun, mutta poskeni turposi ja siksi juurikanava jätettiin auki ja kuuri päälle. Nyt turvotus oli jo lähes laskenut ja nyt lievää turvotusta tuli uudelleen tänään tehdystä juurihoidosta, mutta siellä tuntui vielä pientä kipua jossain kohdissa kun niitä neuloja tökittiin.
Vaikuttaako sekin kipuun ja turpoamiseen, kun juurihoito tehtiin ei tulehtuneeseen hampaaseen (lohkeamisen takia)?
Joskun minulle on tehty (ala)hampaaseen juurihoito ja se oli tulehtunut ja ei tuntunut jälkeenpäin juuri miltään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:15"]
Ok, kiitos.
Minulla on jo antibiootti meneillään (olen syönyt 5päivää), kun edellinen hammaslääkäri tunaroi hampaani kanssa (pisti puhdistusaineen kudokseen) ja itse toimenpidettä ei saatu loppuun, mutta poskeni turposi ja siksi juurikanava jätettiin auki ja kuuri päälle. Nyt turvotus oli jo lähes laskenut ja nyt lievää turvotusta tuli uudelleen tänään tehdystä juurihoidosta, mutta siellä tuntui vielä pientä kipua jossain kohdissa kun niitä neuloja tökittiin.
Vaikuttaako sekin kipuun ja turpoamiseen, kun juurihoito tehtiin ei tulehtuneeseen hampaaseen (lohkeamisen takia)?
Joskun minulle on tehty (ala)hampaaseen juurihoito ja se oli tulehtunut ja ei tuntunut jälkeenpäin juuri miltään.
[/quote]
Jos hampaasi lohkesi onnettomuudessa, niin sen ei pitäisi juurihoitoon jälkeenpäin reagoida, jos se taas lohkesi ihan tavanomaisen toiminnan yhteydessä, esim. syödessä, tai yöllä, tai haarukkaa puraistessa, tarkoittaa se sitä että siellä on ollut alla reikää, tai vanhaa murtumaviivaa joka on kyllä infektoinut ytimen, täysin terve hammas ei lohkea kuin tapaturmaisesti kovan tällin seurauksena.
Yleensä jo valmiiksi tulehtuneen hampaan juurihoito aiheuttaa niitä turvotuksia jos niitä nyt ylipäätään tulee.
Tämänkertaiseen kannattaa syödä Buranaa kuurina, koska se vie tulehdusoireita pois, vaikkei itse tulehdusta parannakaan. Antibiootti sulla on jo päällä, tosin jos se on pelkkää penisilliiniä, ei se välttämättä riitä. Seuraa lisääntyykö turvotus oleellisesti muutaman vuorokauden kuluessa, jos ei, kaikki on ok. Tätä voit tunnustella posken päältä, jos siitä tuntuu selkeä turvotuspatti, soita hammaslääkärille ja pyydä sekä uusi hoitoaika samantien, sekä metronidatsolia penisilliinisi, tai amoksisilliinisi lisäksi. Pelkkä antibioottien lisääminen ei tuossa tilanteessa auttaisi, vaan hammas olisi myös avattava ja rassattava uudelleen & uusittava myös hampaan sisäinen lääkitys.
Jos sitä sinun juurihoitoasi tehdään muuhun kuin etuhampaaseen, ilman sellaista hampaan ympärille kiinnitettävää "kumi"suojusta joka peittää sinun koko suusi (tiedät kyllä jos sulla on tällainen ollut, puoli naamaa kumilärpykän peitossa), on juurihoito oikeastaan turhaa, koska hampaasi sisälle pääsee hoidon aikana sylkeä joka sisältää luonnollisesti valtavan määrän eri lajien bakteereita. Osa lekureista on laiskoja, eivätkä viitsi sitä käyttää, koska se on hieman hankalaa tottumattomalle, juurihoidon ennuste kuitenkin huononee ilman sitä. Siinä tapauksessa vaihtaisin hoidon juurihoidon erikoishammaslääkärille jos hampaasi on sinulle tärkeä, etkä halua maksaa turhasta työstä.
Juurihoito ärsyttää aina ympäröiviä kudoksia jonkin verran ja tietty määrä tuntemuksia kuuluu ihan normaaliin prosessiin.
Voisiko joku kiltti vastata?