Ois mielenkiintoista saada tilastoa auton alle jäävistä
korostuuko ne jotka ei aja autoa / ei ole korttia itsellä. (Eli lapset tietysti, ja sitten aikuisista.)
Tulee vaan fiilis, että täällä kirjoittavista ei moni aikuinen (ilmeisestikin kortiton / ei itse aja) ei näytä todella tajuavan, miten autosta käsin ei näe asioita samalla tavoin kuin kävelijä siellä ulkona. SAmoin liukkaiden kelien vaatima jarrutusmatka jne.
Ja en nyt yhtään yritä puolustella autoilijoita - totta on juurikin se, että autoililjan tulisi ajaa niin hiljaa, että pystyy aina ajoissa autonsa pysäyttämään - joka tosiaan olisi monissa olosuhteissa TODELLA paljon hiljempaa kuin esim. nopeusrajoitus 40 /50 km/h. (Ja todellakin niin "nolon" hiljaa että kiukkuista jonoa jo kertyy perään..)
Mutta, koska suuri osa autoilijoista ei tätä kuitenkaan tee, niin eikö jalankulkijankin kannattaisi vähän joustaa omista oikeuksistaan; itse ainakin näin teen kun olen kävellen liikkeellää, yritän vähän "lukea" sitä autoilijan tyyliä / tapaa ajaa ja siitä päätellä onko se huomannut minut, aikooko hidastaa/pystyykö sen tekemään jne.
Tulee mieleen, että tosiaanko moni jalankulkija kuitenkin sitten luulee että autoilijat aina aukottomasti näkevät heidät "jos on kerran katuvalot" (joo ei todellakaan), tai että ehtivät pysäytää aina jos he tielle syöksyvät.
Siis toki heidän PITÄISI, mutta kai se olisi silti kivempi olla hengissä kuin oikeassa, eli huomioida tuo autoilijanakin olemisen hankaluus ja itse olla varuillaan.
Ja tosiaan ne heijastinliivit ei ole yhtään liikaa.
Kommentit (2)
Kyllä mä ainakin näen autosta kaikki jalankulkijat ja ennakoin säänkik mukaan tilannenopeuden ja aivan varmasti ehdi pysähtyä suojatien eteen aina tarvittaessa. Omasta autoilijan asenteesta kyllä nyt täysin kiinni.
ainoat hankalat paikat on pimeällä peruuttaminen pihassa. Hirveen vaikee huomata ketään takana. Pakko vaan katsoa tarkasti jo ennen autoonastumista näkyykö ketään missään ja kuikuilla... Meidän taloyhtiön pihalamput paskana 98%ajasta eikä ketään näköjään huoleta peruutella siellä pimeällä vaikka naauritalojen lapset pihan läpi kulkee.
Kyllä. Tilastot ovat mielenkiintoisia.