Juhlat tiedossa 4 vko:a synnytyksen jälkeen
Minusta ei ole kiinni juhlien ajankohta tai muu järjestely, juhlat pidetään olen paikalla tai ei, mutta halu näihin mennä on kova, on harvinainen tilaisuus.
Nyt vain jännittää kuinka palaudun synnytyksestä ja suostuuko lapsi syömään pullosta tuon yhden illan. Tätä täytyykin testata ennen varsinaista tilaisuutta. Lasta mukaan en voi/halua ottaa tilaisuuden luonteen huomioiden.
Kommentit (8)
En lähtisi. Vauva on tuossa vaiheessa vielä tosi kiinni äidissään.
Ei voi tietää missä kunnossa olet. Mu lla on mennyt aina 4-5 vkoa pelkkään synnytyksestä toipumiseen (paljon verenhukkaa synnytyksissä, kohtutulehdusta, baby bluesia, imetyksen harjoittelua jne) enkä ole ostosreissuja pidemmälle päässyt - tai edes halunnut.
En tietenkään tiedäkään tarkkaa synnytyksen ajankohtaa, tuo 4 vkoa on laskettu niin että voi mennä vähän ylikin. Eli jos syntyy laskettuna päivänä on hieman enemmän aikaa.
Ja palautumistakaan ei voi tietää etukäteen, ei edes sitä, selviänkö hengissä synnytyksestä tai ylipäätään sinne asti. Mutta jos kaikki menee hyvin, ja palautun samalla tavoin kuin edellisillä kerroilla (2) olen tuolloin menossa mukana. Imettää aion, muttei sitäkään voi etukäteen tietää, onnistuuko sekään.
Onneksi juhlat ovat kotipaikkakunnalla, lyhyen matkan päässä ja onneksi vauvallani on tervejärkinen isä, joka pärjää illan vauvan kanssa aivan varmasti. Nämä asiat ovat kaksi satavarmaa tässä kuviossa.
-ap
Se pulloharjoittelu muuten kannattaa toteuttaa niin, että isä antaa pullosta, et sinä. Monet vauvat eivät huoli pulloa äidiltä. Ei munkaan vauvat, jotka ovat syöneet hyvin pullosta poissaollessani.
Niin. Lapsi on komas, joten sulla on esimakua siitä miten todennäköisesti toivut. Itse olen kahden ensimmäisen lapsen ristiäiset järjestänyt niin, että olivat n.4vko kuluttua synnytyksistä. Ja olisin järjestänyt kolmannetkin, mutta minusta riippumattomista syistä ei vaan onnistunut.
Mikä tän aloituksen tarkoitus oli?
Itse imoittaisin isännälle, että tuloni voi peruuntua ihan viime hetkellä.
Itse en lähtisi. Vaikka en ollut ns huonossa kunnossa oli olo ja ulkonäkö aika kamala. Univelasta johtuva pöhötys, maha vielä iso ja jälkivuotoakin. Mieli herkkä, pelkkä sympaattinen mitä sinulle kuuluu kysymys herkisti.
Se täysjärkinen isä oli tuossa vaiheessa vielä hukassa itkevän vauvan kanssa. Itki iltaisin useita tunteja. Tissi oli paras lohduke vaikka pullostakin joi.
Ja ennen kaikkea "vaikka isä pärjää vauvan kanssa", olet sinä luonnollisesti vauvan kiintymyskohde nro 1. Vauvalle sinä olet hän. Pieni vauva erottaa n 4kk iässä ensi kertaa olevansa erillinen yksilö äidin kanssa. Hyvä ohjesääntö poissaololle on h/kk ikä.
- mutta jos tuossa vaiheessa "pääsi hajoaa" ilman tuota hetkellistä irtiottoa niin varaa mukaan rintapumppu, liivinsuojia ja mekko/paita mikä ei heti paljasta maito läikkiä rintojen kohdalla ja ole poissa mahdollisimman vähän aikaa.
Niin lähinnä tätä mietinkin että JOS kaikki menee niin kuin kahdella aiemmalla kerralla. Jälkivuotoa oli 2 vko:a, pöhötyksiä tai baby bluesia ei ollut lainkaan, olo oli muutamassa päivässä jälleen normaali. Maitoa tuli paljon, joten pumppu mukana täytyy olla sekä liivinsuojukset parikin kappaletta. Tämä aloitus tuli vain mieleen siitä kun nauratti kommentti eräässä toisessa ketjussa kuinka pitäisi vauvaa vain tuijotella ensimmäiset viikot aivan kuin jossain hurmiossa =)
Ja isäkin on sama kuin kahdella aiemmalla kerralla, joten hänen täysjärkisyys on kyllä tullut testattua. Ei mene vauvan kanssa sormi suuhun ja aiemmilla kerroilla on jopa järjestänyt mulle jotain menoja ja tapahtumia, jotta voi hänkin olla ihan keskenään vauvan kanssa.
-ap
Niin, juhlathan voivat olla 6 vkoa synnytyksestä tai peräti vain 2 vkoa synnytyksestä, ellei sulla ole tiedossa sektiopäivä jo nyt etukäteen. Jos nuo juhlat ovat todella tärkeät, annat maitoa pullosta myös alusta asti säännöllisesti, ja myös jonkun muun antamana.