Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Olen jo pidemmän aikaa epäillyt että minulla on vajaatoiminta, sillä oireita on ollut jo useita vuosia ja olen vasta nyt havahtunut niihin kun puhuin asiasta kaverini kanssa. Oireita on mm. jatkuva väsymys, aikaansaamattomuus, masennus, jatkuva ärtymys, turvotus, muistiongelmat, keskittymisvaikeudet, palelu ja palan tunne kurkussa. Olen lukiossa ja opiskelusta on tullut ylivoimaisen raskasta, sillä voimat hädin tuskin riittävät kouluun raahautumiseen ja sielläkin kävelen koko ajan pää sumussa ja keskittymiskyky on nollan luokkaa. Kävin vähän aikaa sitten verikokeissa ja tulokset olivat tsh 2.82 ja t4v 11. Selkeästihän nuo arvot viittaavat vajaatoimintaan, mutta minulla pelottaa että lääkäri ei suostu määräämään lääkkeitä. Kaverillekkaan ei määrätty ennen kuin hän veti itkupotkuraivarit vastaanotolla, ja sehän loppujen lopuksi tehosi. En vain yksinkertaisesti jaksa enää elää elämää vain puoliksi ja koko ajan kamppaillen väsymyksen kanssa. Millaisilla arvoilla te olette saaneet lääkityksen?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:32"]En nyt arvojani muista mutta mikä merkkaa eniten on potilaan olo. Eli jos oireita on niin kyllä ne lääkkeet antaa
[/quote] Toivottavasti antavat, sillä en tosiaankaan jaksa tätä väsymystä enää yhtään kauempaa!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:32"]En nyt arvojani muista mutta mikä merkkaa eniten on potilaan olo. Eli jos oireita on niin kyllä ne lääkkeet antaa
[/quote] Toivottavasti antavat, sillä en tosiaankaan jaksa tätä väsymystä enää yhtään kauempaa!
[/quote]
Tiedän tunteen. Meni kauan ennen kym mun arvoissa näky mitään häikkää mutta olin tosi uupunut. Toivottavasti pääset alottamaan lääkityksen pian
Mulla taisi T4v olla sama kuin sulla ja TSH, jotain yli 5 kun sain lääkityksen. Olin tosi sairas siinä vaiheessa ja oireet täsmälleen samat kuin sinulla. Nyt reilu vuosi lääkityksen alkamisen jälkeen olo ja ulkonäkö normaali, painokin vähän pudonnut. Samalla T4v:llä ja TSH alle 4 en vielä terveyskeskuksesta saanut lääkitystä. Yksityisillä saattaa olla asiakasystävällisemmät arvot, julkinen terveydenhuolto kun säästää niissä potilaissa, jotka eivät ole vielä riittävän sairaita, siirtävät jonon perälle odottamaan sairauden pahenemista. Mulla seuraava labra-aika vuoden päästä. Vaihdoin yksityiselle lääkäriasemalle, maksaa reilun satasen vuodessa kun kontrolliverikoe ja lääkäritapaaminen 1 krt/v. Saa parempaa palvelua eikä tunne itseään niin sairaaksi kuin tk:ssa mummojen, pappojen ja spurgujen seassa.
Mun lukiolaistyttö sai just koelääkityksen. Arvot rajalla, mutta vajis sukurasitteena ja oireita. Lääkäri kuunteli siis potilasta, toivottavasti säkin saat sellaisen!
Tsh oli jotain 8-9 kun sain lääkityksen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:05"]Mun lukiolaistyttö sai just koelääkityksen. Arvot rajalla, mutta vajis sukurasitteena ja oireita. Lääkäri kuunteli siis potilasta, toivottavasti säkin saat sellaisen!
[/quote]
Se mulla tosiaan unohtui mainita, eli mullakin äidillä on vajaatoimintaa eli perimästä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]Mulla taisi T4v olla sama kuin sulla ja TSH, jotain yli 5 kun sain lääkityksen. Olin tosi sairas siinä vaiheessa ja oireet täsmälleen samat kuin sinulla. Nyt reilu vuosi lääkityksen alkamisen jälkeen olo ja ulkonäkö normaali, painokin vähän pudonnut. Samalla T4v:llä ja TSH alle 4 en vielä terveyskeskuksesta saanut lääkitystä. Yksityisillä saattaa olla asiakasystävällisemmät arvot, julkinen terveydenhuolto kun säästää niissä potilaissa, jotka eivät ole vielä riittävän sairaita, siirtävät jonon perälle odottamaan sairauden pahenemista. Mulla seuraava labra-aika vuoden päästä. Vaihdoin yksityiselle lääkäriasemalle, maksaa reilun satasen vuodessa kun kontrolliverikoe ja lääkäritapaaminen 1 krt/v. Saa parempaa palvelua eikä tunne itseään niin sairaaksi kuin tk:ssa mummojen, pappojen ja spurgujen seassa.
[/quote]
Mulla on nyt pe aika lääkärille ja toivon niin paljon että saisin lääkityksen nyt ennen lomien alkua, yksityiselle ei jaksaisi lähteä juoksemaan mutta pakko se on mikäli tuolta lääkäriltä ei irtoa. Mutta en todellakaan halua päästää tilannetta noin pahaksi kuin sulla, voin vaan kuvitella millainen olo sulla on ollut kun olen itsekin jo hermoromahduksen partaalla.
En nyt arvojani muista mutta mikä merkkaa eniten on potilaan olo. Eli jos oireita on niin kyllä ne lääkkeet antaa