Pipsa ja Osmo käyttävät suihkuvedetkin uudelleen – helsinkiläisperhe elää ympäristön ehdoilla
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/pipsa-ja-osmo-elavat-ympariston-…
Tehkääpä perässä :D !
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakanat vaihdetaan ja pestään vain 10 päivän välein. Marttaliitto suosittelee viikon väliä. Vaatteita pidetään kolme päivää ennen kuin laitetaan pesuun - ei käy ilmi koskeeko tämä myös alusvaatteita. Jos koskee niin aika epähygieeniselta kuulostaa.
Kauhistutko jos kerron että nukun samoissa lakanoissa helposti kolme neljäkin viikkoa.
Mitäköhän kaikkia eliöitä lakanoistasi löytyy?
Martta-liitto on Martta-liitto. Itse kerron heidän aikasuosituksensa kahdella. Jos suosittelevat viikon väliä, kahden viikon väli on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakanat vaihdetaan ja pestään vain 10 päivän välein. Marttaliitto suosittelee viikon väliä. Vaatteita pidetään kolme päivää ennen kuin laitetaan pesuun - ei käy ilmi koskeeko tämä myös alusvaatteita. Jos koskee niin aika epähygieeniselta kuulostaa.
Kauhistutko jos kerron että nukun samoissa lakanoissa helposti kolme neljäkin viikkoa.
Mitäköhän kaikkia eliöitä lakanoistasi löytyy?
Martta-liitto on Martta-liitto. Itse kerron heidän aikasuosituksensa kahdella. Jos suosittelevat viikon väliä, kahden viikon väli on sopiva.
Joo ennen vanhaan oli vähän eri kun peseydyttiin kerran viikossa.
Pesetkö siis itseäsi myrkyllisillä aineilla? Miksei vesistöjen kalat ja kasvit kärsi niistä, kun lorotat myrkkysi surutta viemäriin?
Suomessa ei jätevesiä valuteta vesistöihin. Ota nyt edes vähän selvää asioista.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä idea, että suihkuvesi otetaan talteen ja sillä huuhdellaan wc pönttö.
Vaatii ainostaan viitseliäistyyttä. Ja varmaan näkyy moinen myös alempanan vesilaskuna huoneistossa.
Suomessa tuhlataan puhdasta vettä aivan surutta, se on tiedostettu jo ajat sitten.
Jos vesi olisi meillä tiukassa ja se olisi kallimpaa, niin tilanne olisi toisin.
On maita, joissa ei ole puhdasta vettä edes juotavaksi janoon, mutta meillä voidaan laskea surutta vettä kraanasta tosi pitkään, että saadaan tosi kylmää juotavaksi.
Totaalista piittattomuutta luonnosta ja luonnonvaroista.
Kyllä tuo on ihan totta. Esim. Keski- Espanjassa vuotuiset sademäärät ovat pudonneet dramaattisesti 50-luvulta lähtien. Silti ihmiset laskevat kesäisin uima-altaansa täyteen vettä kakkosasunnoillaan. Vesi ei ole juomakelpoista, se vähä vettä mitä on sillä seudulla.
Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että täällä olisi vauvat pestävä likaisella t. jo käytetyllä vedellä.
Ajattelin kyllä itse tulevaisuudessa käyttää esim. suihkuveden koristekasveille, varsinkin, jos kesä on kuuma ja helteinen.
Jos haluaa oikeasti olla ekologinen, itse kasvattaa luomuvihannekset ja juurekset, kerää marjat ja sienet metsistä, kierrättää esim. vanhat kirpparineuleet ja purkaa niistä langat, neuloo niistä uusia vaatteitta ym. Varsinkin villa kannattaa purkaa ja käyttää uudelleen. Siis jos ajattelee ekologisuutta ja säästöä. Tämä kaikki vaatii kuitenkin paljon aikaa ja ajattelua.
Maatiaiskanat ovat kestäviä ja munivat luomumunat kotitarpeiksi.
Jonnekin palstalle ilmoittamalla voi saada kassitolkulla omenoita, jos itsellä ei ole puita. Ei niitä kannata ihan teiltä kerätä.
Mutta hienoa ylipäänsä, että on halua ekologiseen ja minimalistiseen elämään.
Itse olen huomannut, että nokkoset, voikukat, horsmat jne. ovat todellista superfoodia. Jestas mitkä ravintoainemäärät niissä on. Niitä kannattaa kerätä puhtaita paikoilta kauempaa liikenteestä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Tässä eräs pihistelyvideo. En muista kaikkia, mutta tekee ruokaa astianpesukoneessa samalla, kun pesee astiat. Asunnossa saa olla vain yksi valo päällä kerrallaan, eli jos joku menee olohuoneesta veskiin, niin olkkarista sammutetaan valo, jotta WC:ssä oleva saa valoa. Keitinvettä, keitettiin siinä mitä tahansa, käytetään monta kertaa uudelleen. Tässä kohtaa minulla meinasi jo laatta lentää, oli niin karmean näköistä se vesi. Suihkussakin oli vaikka mitä sääntöjä, että kuinka usein, kuinka kauan jne. saa käydä.
Näillä on vaan yksi lamppu, jota sitten siirretään huoneesta toiseen sen mukaan, missä sitä tarvii. Lapsen pasta-aterian kastikejämät laitettiin purkkiin ja käytettiin miehen kavereille tarjoillussa lasagnessa, joka valmistettiin tiskikoneessa. Ahhahahah. Ihan sama, onko koko touhu totta vai ei. Sain silti hyvät naurut.
Herättipä tämä paljon negatiivista kommentointia. Itse ajattelen:
- suihkun sijasta voisi käyttää pesuvatia peseytymiseen http://www.kulutus.fi/artikkelit/vedensaastohaaste-vanhankansan-tapaan/
- lakanoiden vaihto kahden viikon välein riittäisi hyvin
- yksi Vihis sisältää 350 kcal. Instatilin mukaan söivät näitä 20 kpl kahden viikon aikana.
- mihin tarvitaan niitä virkattuja pyörylöitä?
Vierailija kirjoitti:
Pihejä ihmisiä kun ovat niin kaikki lahjoitukset, uudet ja käytetyt ovat tottakai tervetulleita.
Ja siinä kohtaa ei yhtään haittaa tuotteen hiilijalanjälki tai että se on hankittu UUTENA. Yksi mitä ihmettelen näissä viherituhipeissä on se, että eikä ne tiedä että jos hankkii käytetyn tavaran tai saa sen lahjoituksena niin joku on AINA joutunut ensin hankkimaan sen uutena.
Perhe siis elää 50-lukuista elämää ja me ihailemme heitä.
Pesetkö siis itseäsi myrkyllisillä aineilla? Miksei vesistöjen kalat ja kasvit kärsi niistä, kun lorotat myrkkysi surutta viemäriin?