Kertokaa mulle, mitä mun kannattaisi alkaa opiskelemaan!
Työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana. Haaveilin lapsesta saakka työskenteleväni isona lasten parissa ja rakastankin työtäni valtavasti. Haluaisin kuitenkin vielä enemmän olla lastentarhanopettaja. Syyt: haluan opiskella, haluan enemmän vastuuta, haluan isompaa palkkaa.
Olen hakenut kaksi kertaa opiskelemaan sosionomiksi (lastentarhanopettajan ammatti mielessä), mutta en ole tullut valituksi koulutukseen. Ensimmäisellä kerralla hain heti valmistuttani pikkukaupunkiin, toisella kerralla työskenneltyäni reilun vuoden pääkaupunkiseudulle. En ole käynyt lukiota, joten yliopisto-opinnoista en ole uskaltanut haaveilla.
Nyt olen työskennellyt tietysti vielä pidempään ja viimeisen syksyn aikana vetänyt yksin lapsiryhmää, eli käytännössä tehnyt lastentarhanopettajan työtä. Se on tietenkin kasvattanut minua ammattillisesti valtavasti ja olisikin varmasti hyvä meriitti, jos nyt hakisin taas sosionomi-koulutukseen. Harkitsen nyt kuitenkin, kävisinkö aikuislukion (oliskohan minusta siihen...?) ja sen jälkeen hakisin yliopistoon vai yrittäisinkö jälleen kerran päästä sosionomi-koulutukseen vai jotain ihan muuta? Tuntuu, että vielä en ole kuitenkaan valmis. Koulun pitäisi sijaita pk-seudulla, sillä tänne olen nyt perustanut elämäni, enkä enää pohjoisemmaksi lähde. Peruskoulussa en koskaan ollut mikään erityisen hyvä oppilas (tai sitten olin vain laiska?), ka oli 7,5 paikkeilla aina.
Kommentit (6)
Lähes puolet yliopistoon otettavista otetaan pelkän pääsykokeen perusteella (en kyllä kasvatustieteiden tilannetta täysin tunne) joten todistuksella ei ole mitään väliä. Olet oikeutettu hakemaan yliopistoon, jos olet käynyt vähintään 3-vuotisen ammatillisen tutkinnon.
Tietysti lukion käyminen parantaa opiskelutaitoja ja tuo yleissivistystä.
Haet VAKAVA-kokeella lastentarhanopettajaksi yliopistoon. Sosionomi ei kuitenkaan ole sama asia kuin lto.
Kannattaapa varmaan eesmiettiä mitään naisvaltasia aloja, jos toiveissa oli raha :D
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:02"]
Kannattaapa varmaan eesmiettiä mitään naisvaltasia aloja, jos toiveissa oli raha :D
[/quote]
Niin, sehän se olikin se yksi ja ainoa toive...
Terveisin, ap
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:02"]
[/quote] mikäli haluaa rahaa niin lääkäri, DI, KTM, OTM
Varmaan iltalukion kautta kauppatieteitä tai liiketaloutta lukemaan. Muuten ei tuu rahaa.