Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatko lapsillesi, mistä ruoka tulee?

Vierailija
07.12.2014 |

Nykylapset tuntuvat kokemukseni mukaan olevan niin vierautuneita ruoan alkuperästä, että pakko on vähän ihmetellä. Varmaan huomattava osa lapsista ei osaisi vastata, mistä juusto tehdään.

Tulos on se, ettei nykylapsilla ole mitään arvostusta ruokaa kohtaan. Kaikki on vain "pahaa", vaikka sen aikaansaamiseksi on usein joku elävä olento kuollut. En nyt sano, että lapsille pitäisi inhorealistisesti kertoa eläinten teurastamiseksi, mutta jotakin kunnioitusta ruokaa kohtaan olisi syytä vanhempien opettaa. Ja lisäksi kertoa, miten onnekkaita täällä ollaan, kun ruokaa on riittämiin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mun 5v. kaksosilta, ja tiesivät kyllä. Kysyin että mistä olette oppineet, niin kuulemma Mauri Kunnaksen kirjasta :) Kyllä meillä pihallakin on kasvatettu syötävää, esim. perunoita, joten kyllä yritän lapsille aina kertoa, mutta toki voi olla että jos jotain ei ole hoksannut koskaan kertoa, niin mistäs sen tietää. Pojat kyllä aika usein myös itse kysyvät missä joku hedelmä tai kasvis kasvaa. Mistä rusinat on tehty yms.

Vierailija
2/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, on niin huvittavaa naureskella niille kun ihmettelevät missä puussa se nakki kasvaa..
Todellakin opetan ja joskus kasvatetaan jotain itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:09"]

Kysyin mun 5v. kaksosilta, ja tiesivät kyllä. Kysyin että mistä olette oppineet, niin kuulemma Mauri Kunnaksen kirjasta :) Kyllä meillä pihallakin on kasvatettu syötävää, esim. perunoita, joten kyllä yritän lapsille aina kertoa, mutta toki voi olla että jos jotain ei ole hoksannut koskaan kertoa, niin mistäs sen tietää. Pojat kyllä aika usein myös itse kysyvät missä joku hedelmä tai kasvis kasvaa. Mistä rusinat on tehty yms.

[/quote]

Ihanaa, että luette kirjoja ja keskustelette kuvailemallasi tavalla :) En koskaan lakkaa ihmettelemästä, että hankkii lapsia ja sitten ei kuitenkaan yhtään ruoki lapsen innostusta oppimista kohtaan, vaan heidät istutetaan telkkarin eteen tai annetaan tabletti käteen. Sellainen pitäisi kieltää. Ap

Vierailija
4/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:10"]

En tietenkään, on niin huvittavaa naureskella niille kun ihmettelevät missä puussa se nakki kasvaa.. Todellakin opetan ja joskus kasvatetaan jotain itsekin.

[/quote]

:) Ap

Vierailija
5/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista puhutaan oikeilla nimillä: lehmä, possu tai poro, ihmetellään kaloja kalatiskissä ja akvaariossa, maistetaan viljaa pellonreunalla, lasketaan sokerijuurikasrekkoja syksyisin, kasvatetaan herneenversoja ja porkkanoita, poimitaan marjoja pihalta ja metsästä, vastataan kysymyksiin missä maassa mikäkin hedelmä kasvaa, puhutaan kaikesta mitä vastaan tulee....myös siitä mitä mikäkin ruoka-aine kehossa tekee.

Vierailija
6/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani eivät ole vielä koulussa, joten olen kertonut esim. lihan syömisestä hieman "pehmeämmin". He tietävät, että liha tulee eläimistä, mutta olen kertonut, että eläimet jäävät henkiin ja ovat tyytyväisiä sen jälkeen kun niiltä on otettu hieman lihaa syötäväksi. Tuskinpa kukaan esim. kertoisi lapsilleen mitä tarkoittaa raiskaus vaikka seksi onkin luonnollinen asia.

Vierailija
7/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumme kaikesta asioiden oikeilla nimillä.

Vierailija
8/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:38"]

Poikani eivät ole vielä koulussa, joten olen kertonut esim. lihan syömisestä hieman "pehmeämmin". He tietävät, että liha tulee eläimistä, mutta olen kertonut, että eläimet jäävät henkiin ja ovat tyytyväisiä sen jälkeen kun niiltä on otettu hieman lihaa syötäväksi. Tuskinpa kukaan esim. kertoisi lapsilleen mitä tarkoittaa raiskaus vaikka seksi onkin luonnollinen asia.

[/quote]

Hienoa valehdella tuollaisia, kyllä ne kohta sen tajuaa, kun ne nauretaan ulos luokasta koulussa. Mites metsästys ja kalastus, ja mitä muut eläimet syö? Lainaako nekin vähän pekonia mielellään kaverille?

Vierailija
9/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:03"]

[/quote]

Hienoa valehdella tuollaisia, kyllä ne kohta sen tajuaa, kun ne nauretaan ulos luokasta koulussa. Mites metsästys ja kalastus, ja mitä muut eläimet syö? Lainaako nekin vähän pekonia mielellään kaverille?

[/quote]

Ei tämä ole mielestäni valehtelua. Vai kerrotko sinä lapsillesi miksi maailmassa soditaan jne? Poikani eivät ole kyselleet metsästyksestä ja kalastuksesta. Kuten sanoin: lapsen aivot toimivat eri tavalla kuin aikuisen.

Vierailija
10/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on parempi olla sanomatta mitään kuin valehdella jotain tuollaista. Itse taas en jotenkin ajatellut asiaa lapsena koskaan ja en miettinyt että mitenköhän niistä eläimistä se liha tulee mutta kyllä kertoisin omalle lapselleni ihan rehellisesti asian laidan, etenkin kun itse oon kasvissyöntiin taipuvainen ja varmaan kasvattaisin lapsestakin sellaisen...

Vierailija
11/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään perhettä, jossa ei luettaisi ja puhuttaisi asiasta. Meillä kasvatetaan itse parvekkeella paljon syötävää, lapset osallistuvat itse kaikkiin vaiheisiin ja puhumme missä maassa pähkinät ja erilaiset hedelmät kasvavat. En ole lapsille vielä (2- ja 1-vuotiaat) puhunut lihasta, maitotuotteista kyllä. Pääasiassa meidän perheessä mennään monipuolisella kasviruokavaliolla, lapset kalalla ja vähäisellä broilerilla/punaisella lihalla/maitotuotteilla. 

Vierailija
12/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:03"]

[/quote]

[/quote]

Ei tämä ole mielestäni valehtelua. Vai kerrotko sinä lapsillesi miksi maailmassa soditaan jne? Poikani eivät ole kyselleet metsästyksestä ja kalastuksesta. Kuten sanoin: lapsen aivot toimivat eri tavalla kuin aikuisen.

[/quote]

No miksi ihmeessä sitten olet kertonut pojillesi tuollaista? Miksi ihmeessä valehdella tuollaisesta seikasta? Ja kyllä se on ihan suoraa valehtelua kertoa että eläimet ovat tyytyväisiä annettuaan lihaansa! Järkyttävää suorastaan, tai ei, pakkohan tuon on olla provo.

Vierailija
13/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut, koska eivät he sen jälkeen haluaisi sitä ruokaa syödä. Vai aloitanko siitä, että rakas lapseni, syödäänpä tässä ensin broileria, joka on kärsinyt lyhyen ja kaoottisissa isoissa laumoissa viettämänsä elämän aikana runsaasti täysin ihmisen tietoisesti sille aiheuttamaa tuskaa ja kärsimystä? Mietitäänpäs saiko tämä pikkuboileri armollisen sähöiskun ennen teurastusta, vai riuhtoiko se niin, että väisti sen ja oli tajuissaan ja näki mitä sen lajitovereille tapahtuu? Mitäpä luulet, lapsoseni?

Vai otettaisko tästä, kullanmuru, antibiooteilla ja hormoneilla kasvatettua eurooppalaista lihaa, jota on teurastuskuljetuksissa kohdeltu niin että normaali ihminen ei pystyisi sitä yökkäämättä katsomaan? Tai miten ois tää tomaatti, jota on hellin käsin hoitanut afrikkalainen laiton maahanmuuttaja, joka elää sietämättömissä oloissa? Vai joko mentäisiin kahvintuotantoon, brasilialaiseen pihviin tai siihen, miten tämä omppu tässä on tuotu brasiliasta asti?

Ruuan tuottaminen sisältää suuria eettisiä ja ekologisia ongelmia, minkä lisäksi ruuantuottajilla on merkittävää poliittista valtaa ja vain vähän intressejä ratkoa näitä ongelmia. Se kovalla rahalla luotu imago onnellisista eläimistä ei kestä päivänvaloa, ja kun en vaan voi kertoa lapsille, ettei se teuraseläimen elämä ole lähellekään "Puppe maatilalla" -tyyppistä elämää, niin parempi että jätän kertomatta.

Vierailija
14/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lihatukussa töissä silloin kun esikoinen oli pieni, ja tapanani oli kertoa esim. maatilan eläimiä esittelevästä kirjasta, että tuossa possun takajalassa on iso mehevä kinkku mitä syödään sitten jouluna, tuossa kyljessä on herkullista pekonia jne. :) eli vähän kieli poskella mutta realistisesti. Mökillä lapset on käyneet 2-vuotiaasta lähtien kalassa, tulevat aina katsomaan kalan perkuuta ja sitten hyvillä mielin syödään sitä itse pyydettyä kalaa.

Puutarhassa kasvaa jos jonkinlaista vihannesta, joten sekin puoli on aika hyvin nähty ja koettu pienestä saakka. Aika paljon kerron lapsille asioita, mutta voisihan sitä enemmänkin kertoa. Nythän on niin helppoakin, kun on vaikka ostanut ananaksen niin googlettaa kahdessa sekunnissa kuvan millaisessa puskassa se ananas kasvaa niin oppii samalla itsekin jotain uutta. :)

Vierailija
15/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä :) opetan mistä se ruoka tulee ulos ;D

Vierailija
16/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...15 jatkaa vielä, kun nyt vasta luin nuo vähän koomiset viestit lapsille valehtelemisesta. (En ihan usko, että olivat tosissaan kirjoitettuja.)

Ei meillä yksikään lapsi ole edes kommentoinut mitään saati järkyttynyt, kun kerron esim. että tuosta possusta saadaan kinkkua tai että kana munii munia joita ihmiset sitten voivat syödä. Eikä niiden kalojen kalauttamisessa kuoliaaksi ja sitten perkaamisessa ole ikinä ollut mitään ihmeellistä kenenkään osapuolen mielestä. Juuri sen näkemällä lapsi ymmärtää, että eläinten syöminen on luonnollista ja tavallista.

Vierailija
17/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä opettanut, että kuolleista eläimistä ihmiset saavat ruokaa ja mistä esim. pekoni tulee.

Samalla lailla lapseni ymmärtävät, että niin linnut kuin ihmisetkin syövät kalaa. Tai on hyvä, että on käärmeitä, jotta jyrsijä kannat ei kasvaisi liikaa.

6 Ja 3. lapset.

Vierailija
18/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat peranneet kalansa kuusivuotiaasta asti, ovat nähneet kun hirvenraato raahattu metsästä ihmisten ilmoille, ovat nähneet kun pistän pupun patakuntoon,,ovat itse olleet verkkoja/rapumertoja nostamassa. poimineet metsämarjoja/sieniä, nostaneet vihanneksia maasta, itse kasvattaneet valmistamista mansikkansa ja tomaattinsa. Emmekä ole edes mitään maanviljelijöitä, vaan sisäsiisteissä toimistorottahommissa (no itse vedän arskahaalarit niskaan joskus että tuntuma pysyy) kaupungissa. Olemme vaan päättäneet ettei meidän lapsista tule mitään ylisuojeltuja citypenskoja vaan hyvinkin oma-aloitteisia ja monipuolisia käytännön taidoiltaan. Se näkyy muuten myös suoraan koulumenestyksessä erittäin positiivisesti.

Ehkä paras esimerkki realistisesta asenteesta on se, kun tyttö katsoi 6-vuotiaana kavereidensa kanssa jotain Disneyn piirrettyä. Kun pätkä loppui, tyttö sanoi kaikkitietävästi "oikeasti toi leijona olis syönyt ton kauriin tai metsästäjäkin olis voinut syödä sen" :)

Vierailija
19/19 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:25"]

Se kovalla rahalla luotu imago onnellisista eläimistä ei kestä päivänvaloa, ja kun en vaan voi kertoa lapsille, ettei se teuraseläimen elämä ole lähellekään "Puppe maatilalla" -tyyppistä elämää, niin parempi että jätän kertomatta.

[/quote]

Mitä jos ostaisit sellaista ruokaa, jonka tuottamisprosessi kestää päivänvalon? Tai täyttää ainakin sinun kriteerisi siitä, millaista on eettisesti ja ekologisesti tuotettu ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan