Laatikossa on 12 sukkaa, kuusi punaista ja kuusi sinistä. Kuinka monta sukkaa täytyy nostaa laatikosta, jotta saa varmasti kaksi samanväristä sukkaa?
Mummoni luki minulle tämän arvoituksen 20 vuotta sitten. Vastasin väärin.
Mikä on ensimmäinen vastauksesi, joka tuli mieleen?
Kommentit (63)
Yhden kerran kun nostan koko sukkavaraston kerralla ja poimin sieltä sitten ne oikeanväriset.
8 kertaa jos haluan varmistaa että saan tietynvärisen parin.
7 kertaa jos haluan varmistaa että parissa on 2 eri väristä sukkaa.
3 kertaa jos haluan yhden parin jotka on samanväriset mutta värillä ei ole väliä.
Ei yhtään koska olen hippi joka kulkee ilman sukkia.
Mikään ei riitä jos olen todennäköisyysprofessori joka pistää sukan aina noston jälkeen takaisin lootaan ja haluan löytää kaksi tietyn väristä sukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä vastaa 3, ovat niitä, ketkä eniten aina ketjuissa raivoavat ja haukkuvat muita tyhmiksi.
voi raukkaa. kiusasivatko viisaammat sinua koulussa, kun et osannut solmia kengännauhojasi?
Vierailija kirjoitti:
Punainen, sininen, sininen, sininen, sininen, sininen, punainen. Ei enempää kuin 7, jos ne pitää sokkona nostaa. Jos ihan saa katsoa sinne laatikkoon, niin ei tarvi nostaa kuin 2. Jättää vääränväriset nostamatta.
Sulla on kolmannella nostolla kaksi sinistä sukkaa 🤦♀️
Lohdutonta lukea tällaista. Miksi ihmiset eivät pysty ymmärtämään yksinkertaisia ongelmia?
Oikea vastaus on 11.
Selitys: Jos on nostettu 5 punaista ja 5 sinistä, niin seuraava on joko punainen tai sininen. Silloin on varmasti 6 sitä väriä, jota 11. sukka on.
Tää oli vuonna 1994 matikankirjassa ala-asteella sanallisena lisätehtävänä. Muistan miten outoa oli kymmenvuotiaana tajuta että vastaus oli tosiaan kolme vaikka sukkia olisi tuhansia, mikäli värejä on vain kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo samanvärisen saa kolmella nostolla, mut ei ne silti oo pari....
Ei minulla ainakaan ole erikseen vasemman ja oikean jalan sukkia 😜
Kyllä mulla on kaikissa sukissa merkki kumpaan jalkaan kuuluu. Eri muotoiset.
Ehkä tässä nyt ei ollut kuitenkaan kyse mistään erikoissukista.
Vierailija kirjoitti:
Lohdutonta lukea tällaista. Miksi ihmiset eivät pysty ymmärtämään yksinkertaisia ongelmia?
Oikea vastaus on 11.
Selitys: Jos on nostettu 5 punaista ja 5 sinistä, niin seuraava on joko punainen tai sininen. Silloin on varmasti 6 sitä väriä, jota 11. sukka on.
Niin on kyllä lohdutonta lukea tällaisia yksinkertaisia ongelmia. Kysymyshän oli että kuinka monta kertaa pitää nostaa sokkona sukkia että sinulla olisi varmasti samanvärinen pari kahdesta vaihtoehdosta. No kolme kertaa edelleen. Ensin nostat esimerkiksi sinisen sukan ja toiseksi punaisen sukan. Mikä on todennäköisyys sille että kolmanneksi nostat joko sinisen tai punaisen sukan koska mitään muita ei ole laatikossa? 100 % sille että nostat jommankumman värisen sukan ja silloin sinulla on joko sininen-sininen tai punainen-punainen sukkapari koossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 3?
No jos ensin saat punaisen ja sitten sinisen niin se kolmashan on sitten jompikumpi. Eli sinulla on sitten kaksi punaista tai kaksi sinistä sukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus on 11.
Nyt sua varmaan hävettää…syytä ainakin olis…
Muistaakseni aikoinaan kysymys kuului, monta kertaa pitää nostaa, että on kaksi sinistä sukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni aikoinaan kysymys kuului, monta kertaa pitää nostaa, että on kaksi sinistä sukkaa.
Tuolloin vastaus on 8 kertaa. Ensimmäiset kuusi voivat kaikki olla punaisia joten kaksi siihen päälle ja sinulla on varmasti sininen pari.
Jos käyttää sukkaneppareita nousee jo heti ekalla nostolla samanväriset ja vielä oikea pari.
En tiedä, koska äiti laittaa mulle sukat aamulla jalkaan.
Joskus hällä menee aika kauan, saan huudella useampaan kertaan..
Mä vastasin kolme, mutta kaksi olisi ollut parempi vastaus koska kysymyksessä ei lukenut alunperin, ettei saa valikoida.
Jos muutetaan tilanne sellaiseksi että huone on pilkkopimeä, otat pimeässä 2 sukkaa ja laitat ne jalkaasi ja sitten menet huoneen ulkopuolelle katsomaan minkäväriset sukat on jalassasi. Jos jalassa ei ole oikeanlaiset, menet huoneeseen takaisin, otat sukat jalasta, sekoitat ne muihin sukkiin ja yrität uudelleen. Tätä jatkat kunnes jalassa on oikeanväriset sukat.
Eli montako kertaa tuota pitää toistaa että todennäköisyys sille että huoneesta tullessa jalassa on 2 samanväristä sukkaa on yli 70%?
Vierailija kirjoitti:
1. Punainen
2. Punainen
3. Punainen
4. Punainen
5.punainen
6. Punainen
Vasta seitsemäs on pakko olla sininen.
Siis kaksi SAMANVÄRISTÄ sukkaa. Punainenkin on väri.
Vierailija kirjoitti:
Huonoin tapaus
Sin
Pun
Pun
Pun
Pun
Pun
Pun
SinEli 8
Ja kolmannella nostolla sinulla olisi jo samanvärinen pari eli tässä tapauksessa punainen-punainen. Kannattaa aina lukea kysymys ennen kun vastaa.
niillä on varaa haukkua, kun ovat oikeassa, toisin kuin sinä