Kumman taudin (tai oireen) ottaisit mielummin?-peukutusketju
Eli yläpeukku ensimmäiselle vaihtoehdolle ja alapeukku sitten toiselle.
Minäpä aloitan: akne vai ylipaino?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:48"]
Olisi mukava kuulla, millä perusteella ihmiset näitä valitsee.
[/quote]
Mitkä esimerkit?
[/quote]
No, ihan yleisesti :) Itse haluaisin kuulla erityisesti perusteluja näille: akne vai psoriasis, henkinen kipu vai fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä, migreeni vai ärtyvän suolen oireyhtymä, huimaus vai ruokahaluttomuus ja pitkäkestoinen ummetus vai ripuli.
[/quote]
Vastaan omasta puolestani:
-akne vai psoriasis? Akne. Akne on mielestäni "vain" kosmeettinen haitta. Psoriasikseen liittyy esim. kutinaa ja ihon kipuilua ulkonäköhaitan lisäksi. Aknen saa usein myös helpommin hoidettua, tarvittaessa.
-henkinen kipu vai fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä? Fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä. Fyysistä kipua on mielestäni helpompi kestää kuin henkistä tuskaa.
-migreeni vai ärtyvän suolen oireyhtymä? Migreeni. On sairaustermiltään tunnettu ja saa ymmärrystä ja esim. sairaslomaa. Pystyy hallitsemaan jotenkuten estolääkkeillä kuulemma.
-huimaus vai ruokahaluttomuus? Ruokahaluttomuus. Ei sinänsä aiheuta vaaratilanteita esim. liikenteessä. Ruokahaluttomuuden pystyy voittamaan syömällä kuitenkin, vaikka ei nälkä olisikaan.
-pitkäkestoinen ummetus vai ripuli? Ripuli. No, ainakin ainetta tulee ulos eikä patoudu elimistön sisälle. Kuona-aineet ovat sisällä vähän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:58"]
[/quote]
Mitkä esimerkit?
[/quote]
No, ihan yleisesti :) Itse haluaisin kuulla erityisesti perusteluja näille: akne vai psoriasis, henkinen kipu vai fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä, migreeni vai ärtyvän suolen oireyhtymä, huimaus vai ruokahaluttomuus ja pitkäkestoinen ummetus vai ripuli.
[/quote]
Vastaan omasta puolestani:
-akne vai psoriasis? Akne. Akne on mielestäni "vain" kosmeettinen haitta. Psoriasikseen liittyy esim. kutinaa ja ihon kipuilua ulkonäköhaitan lisäksi. Aknen saa usein myös helpommin hoidettua, tarvittaessa.
-henkinen kipu vai fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä? Fyysinen kipu ilman kipulääkkeitä. Fyysistä kipua on mielestäni helpompi kestää kuin henkistä tuskaa.
-migreeni vai ärtyvän suolen oireyhtymä? Migreeni. On sairaustermiltään tunnettu ja saa ymmärrystä ja esim. sairaslomaa. Pystyy hallitsemaan jotenkuten estolääkkeillä kuulemma.
-huimaus vai ruokahaluttomuus? Ruokahaluttomuus. Ei sinänsä aiheuta vaaratilanteita esim. liikenteessä. Ruokahaluttomuuden pystyy voittamaan syömällä kuitenkin, vaikka ei nälkä olisikaan.
-pitkäkestoinen ummetus vai ripuli? Ripuli. No, ainakin ainetta tulee ulos eikä patoudu elimistön sisälle. Kuona-aineet ovat sisällä vähän aikaa.
[/quote]
Kiitti perusteluista :) Niissä oli jotain näkökohtia, joita en itse osannut ajatellakaan. Tuohon migreeniin täytyy kyllä sanoa (niinkuin joku edelläkin mainitsi), että itse en ole saanut migreenin takia sairaslomaa ja olen kuullut sen suhteen paljonkin vähättelyä. Suolistovaivojen suhteen olen saanut paljon enemmän myötätuntoa, niistä kun tuntuu kärsivän (valitettavasti) vähintään joka toinen.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:08"]
Ärtyvän suolen oireyhtymä vai Hortonin neuralgia?
[/quote]
Mielenkiintoista, että ihmisistä IBS on pahempi kuin migreeni, mutta kuitenkin lievempi kuin Hortonin neuralgia. Olisi kiva kuulla perusteluja.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:58"]
[/quote]
Mitkä esimerkit?
[/quote]
[/quote]
Tohon psoriaasis kohtaan voin vastata: mulla on proriasis (nälyy erityisesti jaloissa ja selässä). Lääkkeitä ja rasvoja käytän, mutta silti pitäisin mielummin tämän kuin aknen. Tämä on helppo piilottaa, oireita voi hillitä eikä ole ympäri vuoden "täysillä päällä". Perinnöllinen kyllä on, mutta toivon lapsilleni parasta jos sellaisia saan.
hiivatulehdus vai pissatulehdus
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:31"]
[/quote]
Mielenkiintoista, että ihmisistä IBS on pahempi kuin migreeni, mutta kuitenkin lievempi kuin Hortonin neuralgia. Olisi kiva kuulla perusteluja.
[/quote]
"Hortonin oireyhtymä eli Bing-Hortonin neuralgia eli sarjoittainen päänsärky on neurologinen sairaus, johon liittyy kovimpia tunnettuja kipuja, joita ihminen voi kokea."
"Tautia esiintyy noin 0,3 prosentilla väestöstä, miehillä noin 0,5 prosentilla ja naisilla 0,1 prosentilla."
"Monet kuvaavat kipua kovimmaksi mitä he ovat koskaan kokeneet. Naiset ovat kuvanneet kipua synnytyskipujakin pahemmaksi."
Mielestäni migreeni ei ole millään tavalla verrattavissa Hortonin oireyhtymään. Kyseessä ovat eri sairaudet. Tietysti molemmissa on pääkipua, mutta asia on eri.
-+-
Itse en vähättele mitään sairauksia, mutta en myöskään ymmärrä tietynlaista säälikalastelua ja oman sairauden tuskien puolustamista / nostamista jonkin toisen sairauden yläpuolelle. Tässä ketjussa on kyse ihmisten henkilökohtaisista mielipiteistä: kumman sairauden he itselleen ottaisivat. Ketjun tarkoitus ei ole arvottaa sitä, kuka kärsii eniten ja kenen pitäisi saada eniten sympatioita puolelleen. Toivottavasti jokainen ymmärtää tämän.
Ei nyt mikään sairaus tai oire ole mutta erittäin kivuliaat ja niukat menkat vai erittäin runsaat ja kivuttomat menkat?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
"Hortonin oireyhtymä eli Bing-Hortonin neuralgia eli sarjoittainen päänsärky on neurologinen sairaus, johon liittyy kovimpia tunnettuja kipuja, joita ihminen voi kokea."
"Tautia esiintyy noin 0,3 prosentilla väestöstä, miehillä noin 0,5 prosentilla ja naisilla 0,1 prosentilla."
"Monet kuvaavat kipua kovimmaksi mitä he ovat koskaan kokeneet. Naiset ovat kuvanneet kipua synnytyskipujakin pahemmaksi."
Mielestäni migreeni ei ole millään tavalla verrattavissa Hortonin oireyhtymään. Kyseessä ovat eri sairaudet. Tietysti molemmissa on pääkipua, mutta asia on eri.
-+-
Itse en vähättele mitään sairauksia, mutta en myöskään ymmärrä tietynlaista säälikalastelua ja oman sairauden tuskien puolustamista / nostamista jonkin toisen sairauden yläpuolelle. Tässä ketjussa on kyse ihmisten henkilökohtaisista mielipiteistä: kumman sairauden he itselleen ottaisivat. Ketjun tarkoitus ei ole arvottaa sitä, kuka kärsii eniten ja kenen pitäisi saada eniten sympatioita puolelleen. Toivottavasti jokainen ymmärtää tämän.
[/quote]
No itselläni ei ole onneksi kumpaakaan, joten ei ole kyse mistä tuollaisesta. Olen vain utelias. Tässä ketjussa on kyllä mielenkiintoista tiettyjen sairauksien vähättelyä. Kuten tuo että migreeniin liittyisi vain pääkipua.
Tunnen monta tuttua, joilla on migreeni. Onneksi kukaan heistä ei ole koskaan jaksanut jauhaa siitä yhtä paljon kuin tässä ketjussa jauhetaan...
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:54"]
Tunnen monta tuttua, joilla on migreeni. Onneksi kukaan heistä ei ole koskaan jaksanut jauhaa siitä yhtä paljon kuin tässä ketjussa jauhetaan...
[/quote]
Ehkä jollain ihmisillä on kokemusta siitä, että heidän sairauttaan vähätellään jatkuvasti. Se ei oo kivaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:55"]
[/quote]
Ehkä jollain ihmisillä on kokemusta siitä, että heidän sairauttaan vähätellään jatkuvasti. Se ei oo kivaa.
[/quote]
Kukaan ei jaksa kuunnella sellaista ihmistä, joka jatkuvasti tuputtaa toisille omaa sairauttaan. Se on todella itsekeskeistä. Koeta nyt suhtautua tähän asiaan neutraalisti äläkä henkilökohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:55"]
[/quote]
[/quote]
Kukaan ei jaksa kuunnella sellaista ihmistä, joka jatkuvasti tuputtaa toisille omaa sairauttaan. Se on todella itsekeskeistä. Koeta nyt suhtautua tähän asiaan neutraalisti äläkä henkilökohtaisesti.
[/quote]
Öhöm, mä en tuputa toisille mitään sairautta enkä itse edes sairasta migreeniä. En vaan voi sietää minkään sairauden vähättelyä.
Huono ääreisverenkirto vai yletön hikoileminen?
Täytyy sanoa, että olin itse kyllä yllättynyt, että ero migreenin ja ärtyvän suolen oireyhtymän välillä oli näinkin suuri - 300-32 (tällä hetkellä). Taisi olla suurin ero tässä ketjussa kysyttyjen tauti- tai oirevaihtoehtojen välillä. Jotenkin olisin itse kuvitellut, että ero olisi pienempi, koska molemmat ovat niin h**vetin ikäviä sairauksia. No, eipä tarvitse enää ihmetellä, miksi kukaan ei ota sairauttani vakavasti, omista perheenjäsenistäni alkaen ;)
Pakkomielteisyys vai välinpitämättömyys?
Ihon kuivuus vai emättimen kuivuus?