Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämä ja pienet lapset

Vierailija
11.10.2021 |

Miten saatte arjen sujumaan? Meillä on kaksi alle 5-vuotiasta lasta. Puolentoista vuoden etäilyn jälkeen pitäisi palata toimistolle. Mies tekee pitkää päivää (pitkä työmatka ja etätyö ei mahdollista), joten joudun hoitamaan päiväkotireissut suurimmaksi osin. Nyt oma työnantajani nihkeilee etäpäivistä, vaikka olen saanut todistetusti hyviä tuloksia kotoa käsin työskennellen. Toimistopäivinä lasten hoitopäivä venyy kohtuuttomasti ja työnantaja ei suostu osa-aikatyöhön. Tuntuu, että ainoa motiivi on minun lasteni kyykyttäminen. Toinen lapsistani ei viihdy hoidossa ollenkaan ja tuntuukin pahalta jättää lapsi sinne pitkäksi päiväksi.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae osa-aikaiselle hoitovapaalle. Jos oikein muistan, niin työnantajan on pakko suostua tuohon. En nyt ihan varmasti muista, mutta vanhemmilla on oikeus tuohon siihen asti, kun lapsi aloittaa toisen luokan koulussa. Ota selvää tästä mahdollisuudesta.

Siihen asti, kun lapsi aloittaa kolmannen luokan. 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmille. Ap:n lapset on alle 5v, eli tuskin ekalla tai tokalla luokalla?

Mutta jos toinen on alle 3v niin osa-aikatyöhön on myös oikeus.

Siis osa-aikaiseen on oikeus vanhempainrahakauden loppumisesta aina 2-luokan loppuun asti.

Vierailija
42/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella surullista, että nykyään moni mies ei enää kykene elättämään perhettään; vaimotkin joutuvat töihin. Ja ollaan silti köyhiä. "

Harvemmat 2-3 :n lapsen äidit varmaankaan haluavat olla vuosikausia kotiäiteinä.

Itse ainakin tarvitsen työssäkäyntiä jo voidakseni paremmin. En jaksaisi olla pelkästään kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hoiditte tilanteen ennen koronaa? Etäily on varmasti helpottanut arkeanne ja sen muuttuminen harmittaa. Mutta onhan teillä ollut lapsia jo ennen koronaa, joten varmasti hoituu sillä samalla lailla kuin aiemminkin?

Heillä ei välttämättä ole ollut kahta hoidossa olevaa lasta ennen koronaa. Alle viisivuotiaskin on ollut ennen koronaa vielä melkein kotihoidotuen piirissä ja nuorempi sisarus lähes varmasti. Jos lapset menee vielä eri ryhmiin (isot ja pienet) haut ja viennit monimutkaistuu selvästi.

Vierailija
44/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies etsinyt itselleen uutta työtä jo siinä vaiheessa, kun te rupesitte puhumaan lapsista? Siinä hänellä olisi ollut monta vuotta aikaa järjestää työkuviot perheelliselle sopivaksi.

Koska lisääntymis-, hoiva- ja -pesänrakennusvietit typerryttävät useimpien naisten aivotoiminnan totaalisesti. Ja mies lähinnä myötäilee koska ei halua paskamyrskyä ja pihtaamista.

Ja naisen typertynyt aivotoiminta estää miestä ajattelemasta ja toimimasta esim sen järkevämmän työpaikan saamiseksi? Naisenko sekin pitäisi järjestää?

Vierailija
45/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae osa-aikaiselle hoitovapaalle. Jos oikein muistan, niin työnantajan on pakko suostua tuohon. En nyt ihan varmasti muista, mutta vanhemmilla on oikeus tuohon siihen asti, kun lapsi aloittaa toisen luokan koulussa. Ota selvää tästä mahdollisuudesta.

Siihen asti, kun lapsi aloittaa kolmannen luokan. 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmille. Ap:n lapset on alle 5v, eli tuskin ekalla tai tokalla luokalla?

Mutta jos toinen on alle 3v niin osa-aikatyöhön on myös oikeus.

Siis osa-aikaiseen on oikeus vanhempainrahakauden loppumisesta aina 2-luokan loppuun asti.

Jos perheessä on esim vain 4-6 -vuotiaita, niin ei onnistu.

Vierailija
46/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on yleensä tarhassa eka ja myös vika, mutta hän onneksi myös viihtyy siellä. Ymmärrän, että jos AP:n toinen lapsi ei viihdy, tuntuu ikävältä pitää häntä siellä pitkiä päiviä. Teillä ei nyt selkeästi taida olla muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä, että teitä on nyt kohdannut tällainen vastoinkäyminen, että lapsi joutuu olemaan tarhassa pidempään kuin haluaisi. Olette kuitenkin arvioinneet, että se on perheellenne parempi ratkaisu kuin mikään muukaan järjestettävissä oleva ratkaisu. Se voi harmittaa, mutta tilanne on nyt tämä ja se on hyväksyttävä.

Vierailija
47/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä on työnantajan ongelma?

Ei pidä ihmetellä miksi pienten lasten äitejä ei palkata, kun he ulkoistavat omat ongelmansa työnantajalle.

Vierailija
48/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työmatka on noin 2h, minun vähän alle tunnin. Pääkaupunkiseudulla tunti on ihan normi työmatka julkisilla ja itse en edes pääsisi töihin autolla nopeammin (keskustaan). Nyt lapset ovat hoidossa klo 7-17 ja etänä 8-16, päiväkotiin on 5 minuutin matka. Siis pelkästään tuo etätyö pelastaisi arjen ihan kokonaan. Olin juuri palannut perhevapailta töihin, kun korona alkoi. Mies sai lopputilin koronakeväänä ja onneksi pääsi tähän uuteen paikkaan melko nopeasti. Nyt työnantaja onkin sitten saanut päähänsä, että etätyöt loppuvat, vaikka kaikilla mittareilla olemme toimineet vähintään yhtä hyvin kuin toimistolla. Työnantaja nihkeilee siis joka asiassa, ei osa-aikaa, ei etätyötä. Syntyvyys saataisiin ehkä parhaiten nousuun sillä, että työpaikat joustaisivat? Varsinkin sellaisissa asioissa, joilla ei ole heille juuri käytännön merkitystä, kuten etätyöllä.

Ap

Vierailija
49/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Oikeus on siihen saakka kun lapsi menee toiselle luokalle! Ei siis VAIN ykkös ja kakkosluokkalaisten vanhemmille. 

Vierailija
50/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot siis on:

- Muuttaa lähemmäksi jomman kumman työpaikkaa

-Pyrkiä järjestelemään työajat niin, että toinen vie ja toinen hakee

- Jomman kumman pitää jäädä osa-aikaiseksi

- Jomman kumman pitää vaihtaa työpaikkaa

- Jos mikään näistä ei onnistu, lapset menee pitkiksi päiviksi hoitoon. Ei optimaalista, mutta se vaan on arkea monille. Valitettavan usein se menee niin, että äiti on valmis kääntämään itsensä vaikka mille mutkalle välttääkseen tämän, isä "ei voi" jäädä lyhennetylle tai muutenkaan joustaa.

Vierailija
51/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon iltapäiväprovo tulilla 🔥

Vierailija
52/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen työmatka on noin 2h, minun vähän alle tunnin. Pääkaupunkiseudulla tunti on ihan normi työmatka julkisilla ja itse en edes pääsisi töihin autolla nopeammin (keskustaan). Nyt lapset ovat hoidossa klo 7-17 ja etänä 8-16, päiväkotiin on 5 minuutin matka. Siis pelkästään tuo etätyö pelastaisi arjen ihan kokonaan. Olin juuri palannut perhevapailta töihin, kun korona alkoi. Mies sai lopputilin koronakeväänä ja onneksi pääsi tähän uuteen paikkaan melko nopeasti. Nyt työnantaja onkin sitten saanut päähänsä, että etätyöt loppuvat, vaikka kaikilla mittareilla olemme toimineet vähintään yhtä hyvin kuin toimistolla. Työnantaja nihkeilee siis joka asiassa, ei osa-aikaa, ei etätyötä. Syntyvyys saataisiin ehkä parhaiten nousuun sillä, että työpaikat joustaisivat? Varsinkin sellaisissa asioissa, joilla ei ole heille juuri käytännön merkitystä, kuten etätyöllä.

Ap

Teidän siis kannattaisi muuttaa lähemmäs miehen työpaikkaa, se on ilmeisesti vähän kauempana pk-seudulta eli halvempaa asumista. Hänen työmatkansa lyhenisi ja sinun tuskin ajallisesti juurikaan pitenisi.

Vierailija
53/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaisiko teidän muuttaa lähemmäs jomman kumman työpaikkaa? Se tarkottaisi todennäköisesti pienempää kotia, mutta eikö teidän perheen hyvinvoinnille olisi kuitenkin tärkeämpää kotona yhdessä vietetty aika kuin asunnon neliöt?

Vierailija
54/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 alle 4v. Mies tekee myös pitkää päivää ja vuorotyössä. Minun harteille jää lasten kuskaus hoitoon. Mutta tein selväksi heti miehelle etten ala 100% työtä tekemään ja hoitamaan yksinäni myös lasten kuskaukset. En tulisi jaksamaan sellaista arkea ikinä.

Nyt teen 65% työaikaa. Alallani on niin kova pula työntekijöistä (hoitoala) että pomon on vaan pakko suostua tähän. Muuten tietää että lähden tekemään töitä sinne missä tuo onnistuu 🙏 Eipä tästä kyllä apua sinulle ollut.. Mutta hatun nostot kaikille 100% työaikaa tekeville joilla pieniä lapsia 🙏

Miten vuorotyö estää huolehtimasta lasten viennistä ja hausta? Se vie lapset joka menee myöhempään töihin ja se hakee, joka pääsee aikaisemmin. Näin se yleensä vuorotyöläisperheissä ja muissakin toimii.

Noin meillä tehtiin, kun lapset oli pieniä ja miehellä vuorotyö. Mies aamussa hän haki, minä vein. Mies iltavuorossa hän vei, minä hain. Tällä mentiin koko päiväkotiaika. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
55/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noilla työnantajilla ole ymmärrystä vaikka kaikkensa tekisi. Ei auta, vaikka teet ylitöitä, joustat ja käännyt kymmenelle mutkalle.

Vierailija
56/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että etätöiden kieltäminen kokonaan on typerää nihkeilyä. Haittaa työhyvinvoinnille, työssä viihtymiselle ja ympäristölle turhien työmatkojen muodossa. Omakin työnantaja halusi palata vanhaan max 1 etäpv viikossa systeemiin, ja kyllä oma työmotivaatio laski saman tien. Minulla myös n tunnin työmatka ja pienet lapset. Aiemmin joustin ja pidin esim hoitovapaan sijaan joskus etäpäiviä kun lapset oli nuhaisia, nyt otan suosiolla hoitovapaan enkä edes yritä hoitaa töitä samalla, kun ei kerran saa pitää etäpäiviä.

Vierailija
57/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Oikeus on siihen saakka kun lapsi menee toiselle luokalle! Ei siis VAIN ykkös ja kakkosluokkalaisten vanhemmille. 

Kela. Fi: Joustavaa hoitorahaa ei kuitenkaan makseta enää yli 3-vuotiaasta lapsesta. Ensimmäistä ja toista luokkaa käyvän lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitorahaa, jos hänen työaikansa on enintään 30 tuntia lapsen hoidon vuoksi.

Vierailija
58/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun työmatkaan autolla menisi tuntia suuntaansa, jos pk-seudun sisällä ollaan.

Itse en suostuisi järjestelyyn, jossa mies pääsee kuin koira veräjästä lasten kanssa. Miksi kaikki vastuu on sinulla?

Entä jos sinulla olisi työ kahden tunnin matkan päässä? Ai niin, asiat eivät vain "ole" vaan ne on valittu. Elämä on sarja valintoja ja te olette tehneet valinnan, jossa äiti vastaa yksin lapsista.

Vierailija
59/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin vain viedä ne lapset työpäivän ajaksi hoitoon. Kaikki muutkin tekee niin. On se pitkä päivä lapsille olla 10h hoidossa, mutta ei voi mitään.

Vierailija
60/72 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli apuna hoitaja, joka haki lapset kerran viikossa päiväkodista. Hän oli jäänyt juuri eläkkeelle, aivan ihana "varamummu". Ei tullut kalliiksi, kun hoitoaika oli vain muutamia tunteja. 

Voisiko työpäiväsi järjestellä niin, että teet esim. 6,5 h työpaikalla ja loput kotona? Ymmärrän, että esim. kehitystehtäviä ja asiakastyötä tullaan jatkossa tekemään työpaikoilla, mutta melkein kaikkeen työhön kuuluu jotain sellaista, jonka voi naputella kotona, kun lapset katsovat lastenohjemia tai ovat menneet nukkumaan.

Toiset pariskunnat tekevät niin, että molemmat tekevät lyhennettyä työaikaa tai nelipäiväistä viikkoa, mutta siinä toki talous jo joustaa aika paljon. Rinnalle voi tarvittaessa miettiä toista työtä tai vaikka yhteistä yritystä. 

Lohdutuksena vielä, että nämä vuodet menevät lopulta nopeasti ja lapset kasvavat ja tottuvat muutoksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä