Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen mahdottomat lahjatoiveet

Vierailija
07.12.2014 |

Kohta en enää halua olla kummilapsen perheeseen yhteydessä. Jo kolme-neljä vuotta on ollut niin, että aina ennen synttäriä ja joulua on alettu esittää lahjatoiveita. Esittäjänä ei lapsi itse, vaan hänen isänsä.

Toiveet ovat olleet tyyliin: 300 euron legopakkaus, 600 euron iPhone tai tabletti, jne.

Olen sanonut joka kerta, että en osta noin kalliita lahjoja. Minulla on kuusi kummilasta ja jokainen saa n. 20-25 euron arvoisen lahjan. Voin antaa tuon summan sitten rahanakin, jos lahjat ei kelpaa.

Silti ennen lahjomispäivää jo pari kuukautta huomautellaan noista kummilapsen lahjatoiveista. Ja ei uskota, että noin kalliita lahjoja ei täältä tule.

Surettaa. Kummius on vaan pelkkää lahjomista kai sitten. Jos esim. vien lasta teatteriin, niin sieltä palattua hän ilmoittaa, että olihan se ihan - mutta kivempaa olisi ollut kotona ja pelata koneella.

:(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina kummeille TIEDOKSI lasten lahjatoiveet, kun niitä kysyvät. Niistä saavat vinkkiä, millaiset jutut lasta kiinnostaa, joten toivoakseni helpottaa heidän lahjavalintaansa.

Vierailija
22/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kaikki kuusi kummilasta samanlaisia?

Aikaisempaan keskusteluun viitaten minusta ihmisten pitäisi kieltäytyä kummiudesta enemmän. Siihen kummipyyntöön ei ole mikään pakko vastata kyllä. Kummius on kumminkin 15 vuoden sitoutuminen lapseen ja jos sen hyvin teet se on paljon enemmän kun lahja-automaattina olo.

Tällä palstalla on eniten näitä lahja-automaattijuttuja kummeista, mutta oikeassa elämässä olen törmännyt paljon enemmän niihin tapauksiin kun kummiudesta on 'irtisanouduttu' jo lapsen vauva-tai taapero aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:42"]

Aikaisempaan keskusteluun viitaten minusta ihmisten pitäisi kieltäytyä kummiudesta enemmän. Siihen kummipyyntöön ei ole mikään pakko vastata kyllä. Kummius on kumminkin 15 vuoden sitoutuminen lapseen ja jos sen hyvin teet se on paljon enemmän kun lahja-automaattina olo.

Tällä palstalla on eniten näitä lahja-automaattijuttuja kummeista, mutta oikeassa elämässä olen törmännyt paljon enemmän niihin tapauksiin kun kummiudesta on 'irtisanouduttu' jo lapsen vauva-tai taapero aikana.

[/quote]

En ole koskaan ymmäränyt, miks kummin olisi pakko ostaa jotain kallista. Mutta näin se vaan menee, että kummi = ilmainen lastenvaahti + ostaa ne kalleimmat lahjat, jos et tee näin olet huono.

Itseä on pyydetty kummiksi 2 kertaa, molemmilla kerroilla olen kieltäytynyt ja vedonnut siihen etten kuulu kirkoon. On pyydetty myös "haamukummiksi" mikä hemmetti se sellanen on? Jos sellaseks suostuu, niin voiko sanoa että ei haamut hoida ja ostele lahjoja? Mielummin olen vaan se "äitin kaveri" ja tuon tuliaiseksi  kesällä vaikka litran mansikoita jos siltä tuntuu.

Vierailija
24/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:55"]

[/quote]

En ole koskaan ymmäränyt, miks kummin olisi pakko ostaa jotain kallista. Mutta näin se vaan menee, että kummi = ilmainen lastenvaahti + ostaa ne kalleimmat lahjat, jos et tee näin olet huono.

Itseä on pyydetty kummiksi 2 kertaa, molemmilla kerroilla olen kieltäytynyt ja vedonnut siihen etten kuulu kirkoon. On pyydetty myös "haamukummiksi" mikä hemmetti se sellanen on? Jos sellaseks suostuu, niin voiko sanoa että ei haamut hoida ja ostele lahjoja? Mielummin olen vaan se "äitin kaveri" ja tuon tuliaiseksi  kesällä vaikka litran mansikoita jos siltä tuntuu.

[/quote]

Se ettet kuulu kirkkoon selittää ettet ymmärrä mikä on kummintehtävä. Ja vielä rautalangasta kummintehtävä ei ole olla lapsenvahti tai lahja-automaatti.

Vierailija
25/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:55"]

[/quote]

[/quote]

Se ettet kuulu kirkkoon selittää ettet ymmärrä mikä on kummintehtävä. Ja vielä rautalangasta kummintehtävä ei ole olla lapsenvahti tai lahja-automaatti.

[/quote]

Totta, ei luekaan. Miksi siis ap:lta ja monelta muulta odotettaan, että lapselle pitää osta syntymäpäivä, joulu yms lahja? Ei lue ainakaan täällä. Ja kyllä, itselle tuo kummius tarkoittaa edelleen ilmaista lastenvaahtia ja lahjanostajaa. Sitä se on tänä päivänä, eikä mikään lapsen "kristillinen kasvattaja"

Vierailija
26/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Mitäs sit, jos saa lapsen eikä kukaan suostu kummiksi. Voiko lapsen silti kastaa kirkossa? "Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummina pitää olla vähintään yksi 15 vuotta täyttänyttä evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen. Suositus on ainakin kaksi kummia; kirkkojärjestyksen mukaan yksi kummi riittää "erityisestä syystä" kirkkoherran luvalla. Pakollisen kummin ohella kummina voivat toimia myös tiettyjen muiden kristillisten kirkkojen jäsenet; nämä kirkot hyväksyvät luterilaisen kirkon toimittaman kasteen päteväksi myös omassa kirkossaan.[1][2] Kummeja voidaan nykyään erityisluvalla myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purka"

Vierailija
27/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius on kristillinen tehtävä. Koska kummilapsi on liitetty kirkkoon, hänen vanhempansa odottavat kummien hoitavan tehtävänsä eli uskonnollisen kasvatuksen. Toki lahjojen antaminen on nykypäivänä yksi kummiuden osa-alue, mikäli ei ole toisin sovittu jo kummiksi pyydettäessä. Sinuna minä en antaisi mitään kalliita Lego-paketteja ym. vaan antaisin esim. Lasten Raamatun, Lasten virsikirjan, enkelitaulun tai koristeellisen seinäristin. Eiköhän alkaisi pikkuhiljaa karista kummilapsen vanhempien lahjatoiveet ja tulisi pikemminkin pyyntö, ettei mitään lahjoja tarvitse antaa.

Vierailija
28/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:02"]Ap tee sille lahja!

Mitä tarvitset: Litteä pahvilaatikko (myydään esim postissa) liimaa, valkoista paperia, kynän/tulostimen ja veitsen, lahjanarua.

Näin teet: Päälystä pahvilaatikko valkoisella paperilla. Parhaan "pidon" saat erikeepperri tyylisellä liimalla. Anna kuivua rauhassa n. 10-15min. Etsi sillä aikaa googlesta sopivankokoinen tabletin kuva (saat valita itse merkin) tulosta se samaan kokoon kuin pahvilaatikko 1:1. (jos sinulla ei ole tulostinta, voit piirää tabletin kuvan paperille, ja liimata sen laatikkoon).

Tämän jälkeen leikkaa kolikon kokoinen lovi. Halutessasi voit laittaa laatikon sisään pari kolikkoa (esim 1 ja 2 sentin kolikot) laatikon ympärille sitten nättiä nauhaa, ja pakettikortti "Erkki-Petterin tabletti <3: Kummi"
[/quote]meillä lapset saivat alle kouluikäisinä konvehtirasiaan väsätyn tietokoneen: kansi auki, siihen liimattiin kuva, se muovi jossa konvehdit olivat, käännettiin nurin päin = näppäimistö. vielä vähän jotain narua ja sen perään esim. puupalikka = hiiri. Hyvin kului aika sen ja mielikuvituksen parissa.

Vierailija
29/35 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 13:11"]

On jotenkin ikävää kun vanhemmat eivät osaa tai halua opettaa lasta kiittämään kummilapsen saamista lahjoista. Oma kummilapseni (sisaruksen lapsi) älysi kai ihan itse ruveta kiittämään noin 17 vuoden iässä. Ennen sitä monta tilannetta meni, että lapsen vanhemmat olivat samassa huoneessa ja kun olin antanut paketin niin sitä seurasi vaan hiljaisuus ja vanhemmat katselivat kun lapsia avasi lahjansa ja oli tietysti iloinen siitä. Selvitin vanhemmilta aina etukäteen lapsen lahjatoivetta ja usein annoin vähän rahaakin lahjan mukana, sen enemmän mitä isommaksi lapsi kasvoi. En nyt niin hirveän kiitoksen kipeä ole, mutta tuntui että lahjani ovat jotenkin arvottomia. Silloin tosiaan lämmitti kun eka kertaa sain kiitoksen häneltä :).

[/quote]

Nyky lapset ja teinit on kiittämättömiä. Onneksi mummoilla on sentään käytöstavat! :-)

Vierailija
30/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kans huonoja lahja-automaattina olemisesta, eli kummina. Kummilapseni äiti vaati ostamaan aina törkeän kalliita lahjoja.

Aina, kun kummilapseni syntymäpäivät/joulu olivat lähestymässä, ilmestyi whatsappiin kuva jostain lelusta. ”Tästä meijän napero kyllä tykkäisi, et jos ostat tän😍” sit siinä oli vielä kuva hinnasta, 80e. Meinasin pyörtyä kun näin sen. Sanoin, että on liian kallis. Sitten tuli jotain 60e lahjatoivomuksia.

Ystäväni tuli uudelleen raskaaksi ja kysyi, haluisinko tulla uudellekkin vauvalle kummiksi. Sanoin, että en halua, koska on jo useampia kummilapsia. Ei uskonut. Pahin oli, kun laittoi taas mulle kuvan, kun vauva ei ollut edes syntynyt, että ”Tää olis ihana lahja uudelle kummilapsellesi❤️ Ostatkos tämän, tää tulisi tarpeeseen❤️” ja hinta oli taas 80e. Enkä ollut edes ehdottanut, että voisin ostaa lapselle jotain, kuka ei ollut edes syntynyt. Sanoin, etten ole tulossa hänen uuden lapsensa kummiksi. Uskoi kyllä, mutta maku meni kyllä ihmisestä.

Olen kyllä kummilapseni kanssa tekemisissä, ja vietetään aikaa yhdessä. Hänen äidin kanssa en usko, että oltaisiin tekemisissä ilman kummilastani.

Vierailija
31/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa on yksi syy miksi en koskaan ryhdy kenellekään kummiksi. Ei sillä, että mua edes siihe pestiin olisi koskaan kyseltykään.

En kuulu kirkkoon, joten en voi kummikaan olla. Ja hyvä niin!

😂

Mutta siis asiaan... kaikki kummilapset eivät ole tuollaisia. Eikä heille ole todellakaan pakko ostaa kalliita lahjoja.

Vierailija
32/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä kans huonoja lahja-automaattina olemisesta, eli kummina. Kummilapseni äiti vaati ostamaan aina törkeän kalliita lahjoja.

Aina, kun kummilapseni syntymäpäivät/joulu olivat lähestymässä, ilmestyi whatsappiin kuva jostain lelusta. ”Tästä meijän napero kyllä tykkäisi, et jos ostat tän😍” sit siinä oli vielä kuva hinnasta, 80e. Meinasin pyörtyä kun näin sen. Sanoin, että on liian kallis. Sitten tuli jotain 60e lahjatoivomuksia.

Ystäväni tuli uudelleen raskaaksi ja kysyi, haluisinko tulla uudellekkin vauvalle kummiksi. Sanoin, että en halua, koska on jo useampia kummilapsia. Ei uskonut. Pahin oli, kun laittoi taas mulle kuvan, kun vauva ei ollut edes syntynyt, että ”Tää olis ihana lahja uudelle kummilapsellesi❤️ Ostatkos tämän, tää tulisi tarpeeseen❤️” ja hinta oli taas 80e. Enkä ollut edes ehdottanut, että voisin ostaa lapselle jotain, kuka ei ollut edes syntynyt. Sanoin, etten ole tulossa hänen uuden lapsensa kummiksi. Uskoi kyllä, mutta maku meni kyllä ihmisestä.

Olen kyllä kummilapseni kanssa tekemisissä, ja vietetään aikaa yhdessä. Hänen äidin kanssa en usko, että oltaisiin tekemisissä ilman kummilastani.

The lokki...

Vierailija
33/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä touhua vanhemmilta.. meidän suvussa on tapana että lapsilla on aina 6 kummia. Serkulla on viisi lasta ja olen yhden heidän lapsen kummi. Joka vuosi ennen joulua ja synttäriä he kertovat jos lapsella on jokin isompi lahjatoive ja me kummit voimme sitten porukalla laittaa sitä isompaa lahjaa varten omavalintaisen summan rahaa oman tilanteen mukaan. joku vitosen joku vaikka satasen jos lompakko kestää ja vanhemmat maksavat lopun jos jää uupumaan. Aina myös sanovat että lapselle voi myös laittaa jotain muuta pientä tai säästötilille rahaa :)

Ihmettelen tuota kummien määrää, ihan sama juttu vaimon puolella, kummeja useita joka lapsella. Minulla on ollut yksi kummisetä ja -täti ja eikä siinä paljon lahjoja osteltu. Kummieni kanssa teimme kala- ja luontoretkiä, oltiin yhdessä mökillä, kummisetä opetti minut serkkupoikani kalastamaan, kiskoi pikkupojan aamuneljältä onkimaan, käveltiin Kostamuksen metsissä eksyksiin, juotiin retkikahvit ja sillee.

Oli ihan parasta!

Vierailija
34/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummiushan on lahja-automaattina toimimista. Ihmettelen, miksei kirkko lopeta koko kummihömppää.

Mitä siitä kirkkoa syytätte?  Ei kirkko oleta kummin olevan mikään lahja-automaatti.

Lopettakaa itse hömppäkummius, ja hyväksykää se, että kummin tehtävä on vain olla lapselle perheen ulkopuolinen aikuisystävä.  Siinähän kummin alkuperäinen tehtäväkin paremmin toteutuisi. 

Minusta on alkanut näyttää siltä, että' nykyään nuoret vanhemmat ottaa tämän kummiasian haudanvakavasti ja ikään kuin ilman muuta olettavat kummin olevan joku tosi spesiaalihenkilö lapsen elämässä, mikä siis tarkoittaa ensisijaisesti lahjoja.

Olen kuusikymppinen ja minun elinaikanani tämä kummiushömpötys on ilmestynyt joskus 80 -luvulla.  Sitä ennen kummi oli vain se henkilö, joka piti lasta sylissä kastettaessa ja ehkä joskus muisti lasta kortilla tai pikku lahjalla.  Mitään suurta roolia lapsen elämässä ei kummilla oletettu olevan.

Nyt on kummiudesta tehty jopa valtataistelun väline.  Kuka nyt valitaan kummiksi ja ketä ei.  Ketä kannattaa valita kummiksi ja ketä ei missään nimessä pyydetä, vaikka kuinka toivoisi.  Häh-hää, siitäs sait, sua ei haluttu kummiksi!  Otetaan pulttia mitättömästä asiasta.  

Vierailija
35/35 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat raamatun ja katekismuksen mukaan juhlapäivänä ja sitten päntätään niitä. Kummin tehtävä on uskonnollinen kasvatus ja se on ainoa oikea lahja mikä kummin kuuluu antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi