Terveellisen ruoan laitto oikeesti vie aikaa
Eilen kokkasin lounaaksi uunilohta ja -juureksia ja sitten tein kylkeen vielä monipuolisen salaatin. Melkein tuntihan siinä meni kun laski mukaan esivalmistelut, kokkailut ja jälkien siivoamisen. Ja tietysti riskiä tulee.
Jos syö lounaaksi pakastepitsan niin kestää 10min tehdä ruoka, ei sotkua ja maksimissaan pari astiaa menee likaiseksi.
En ihmettele miks monet ei kokkaa itse.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ei terveellinen ruokavalio vie paljon aikaa. Kuorii juurekset ja höyryttää ja valmiiksi voi ostaa lohta, pähkinät edellisenä päivänä liottaa. Ja päälle siemeniä. Mikä on siis aikaa vievää todella oikeasti?
No juuri kaikki tuo esivalmistelu vie aikaa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terveellinen ruokavalio vie paljon aikaa. Kuorii juurekset ja höyryttää ja valmiiksi voi ostaa lohta, pähkinät edellisenä päivänä liottaa. Ja päälle siemeniä. Mikä on siis aikaa vievää todella oikeasti?
No juuri kaikki tuo esivalmistelu vie aikaa. Ei kiitos.
En minä ainakaan juureksia kuori vaan pelkästään pesen ja sitten pilkon. Ei ole kova homma laittaa pähkinöitä likoamaan, menisikö siinä ehkä minuutti.
Siis todella nopeaa ruokaa. Kaiken lisäksi vielä uuni kypsentää ja sillä aikaa voi tehdä ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä saa myös eineksillä. Remontin keskellä elimme kuukauden eineksillä, kerran teimme pitsaa. Pakkasesta saa monenlaisia uunikasvissekoituksia, kalapihvejä, kasvispainotteista thai-ruokaa jne...
Einekset ei koskaan ole terveellistä. Remontin keskellä mekin elimme eineksillä pari kuukautta ja en ole koskaan tuntenut itseäni niin sairaaksi. Vatsa tukossa ja kroppa turvoksissa. Ruoka pahaa että siitä ei edes yhtään iloa saanut.
Terveellinen ruoka on nopeaa ruokaa. Tekee salaatin ja paistaa lisukkeeksi vaikka kalaa tai kanaa tai keittää lisukkeeksi kasvikset jotain 10 minuutissa.
Viehän se aikaa mut on miljoona kertaa parempaa kuin einekset, joista tulee niin paha olokin kun niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä saa myös eineksillä. Remontin keskellä elimme kuukauden eineksillä, kerran teimme pitsaa. Pakkasesta saa monenlaisia uunikasvissekoituksia, kalapihvejä, kasvispainotteista thai-ruokaa jne...
Einekset ei koskaan ole terveellistä. Remontin keskellä mekin elimme eineksillä pari kuukautta ja en ole koskaan tuntenut itseäni niin sairaaksi. Vatsa tukossa ja kroppa turvoksissa. Ruoka pahaa että siitä ei edes yhtään iloa saanut.
Eineksissä on suolaa, joka turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ruoan laittamiseen menee enemmän aikaa kun sen syömiseen, ei se ole laittamisen arvoista." Näin minua valisti 21-v kummityttöni.
21-vuotias ei vielä mitään ymmärrä
Tänään kanat uunissa ja wokkivihannekset paistoi pannulla, sen aikaa meni mitä kanat tarvi eli ei paljoa mitään.
Päinvastoin, on nopeaa ruokaa. Kasvikset keittää nopeasti, ja itse laitan kokonaisen pienen kalan air fryeriin eikä mene 15 minuuttia kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee joku ulisee et ei se mun kana-riisi-annos vie paljon aikaa tai siit ei tule tiskiä
Tiskiä tulee tasan uunivuoka, kattila, lautaset ja ruokailuvälineet. Kattilan huljautan puhtaaksi heti kun olen kaatanut kanaliemen vuokaan riisin sekaan ja kanat päälle. Aikaa kypsymiseen uunissa 45min minkä kulutan rakkaitteni seurassa.
Ja astiat pesee kone, en minä
Tänään uunijuureksia ja itsetehtyjä "nugetteja" eli leivitettyjä broilerinfileitä.
Perunoita ja porkkanoita ei tarvinnut kuoria, pesin ja pilkoin vaan uunivuokaan yrttien ja oliiviöljyn kanssa, vajaa 10 min ja uunissa 20.
Kun juurekset oli uunissa leivitin ja maustoin broilerinfileet ja paistoin rosmariini-voi-öljyssä.
Mies teki salaatin. 30 min oli ateria viidelle valmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ruoan laittamiseen menee enemmän aikaa kun sen syömiseen, ei se ole laittamisen arvoista." Näin minua valisti 21-v kummityttöni.
Ymmärtää jos on älliä.
Meidän nuoret ovat muuttaneet omilleen 19v:nä ja tekevät 90% ruuasta itse
Näiden kommenttien kanssa en keskustelisi mistään ruuasta. Tv ja kännykän räplääminen on tärkeämpää.
Miksi ruoka pitää valmistua nopeasti,sitä olen ihmetellyt monesti. Se vie sen verran aikaa kuin vie,joskus muutamia minuutteja ja joskus muutaman tunnin,riippuu mitä valmistaa. Siihen vaan pitää varata se aika mikä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka pitää valmistua nopeasti,sitä olen ihmetellyt monesti. Se vie sen verran aikaa kuin vie,joskus muutamia minuutteja ja joskus muutaman tunnin,riippuu mitä valmistaa. Siihen vaan pitää varata se aika mikä pitää.
Itse istun uunin vieressä ja vahtaan sinne sisälle koko ajan. Todellisuudessa istun sohvalla ja tiedän leijailevan tuoksun sekä ajanperusteella koska otan ruuan uunista.
Jos joku nainen jaksaa laittaa hyvää ruokaa, lupaan kyllä tiskata ja siivota jäljet. Osaako nuoret edes tiskata käsin? Nykynuorten koettelemus täyttää tai tyhjätä tiskikone.
Tein juuri kattilallisen kasvislinssipataa. Meni puoli tuntia ja nyt ei tarvitse kolmeen päivään tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kanat uunissa ja wokkivihannekset paistoi pannulla, sen aikaa meni mitä kanat tarvi eli ei paljoa mitään.
Lillinki kanat uuniin ja wokit liian kylmällä paistinpannulla, kuka haluaa puhua ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taunot ja karenit lähiön kerrostaloissa ymmärtää elämää.
Kala on tosi nopeaa kokattavaa. Alle puolessa tunnissa on aina ruoka valmis.