Terveellisen ruoan laitto oikeesti vie aikaa
Eilen kokkasin lounaaksi uunilohta ja -juureksia ja sitten tein kylkeen vielä monipuolisen salaatin. Melkein tuntihan siinä meni kun laski mukaan esivalmistelut, kokkailut ja jälkien siivoamisen. Ja tietysti riskiä tulee.
Jos syö lounaaksi pakastepitsan niin kestää 10min tehdä ruoka, ei sotkua ja maksimissaan pari astiaa menee likaiseksi.
En ihmettele miks monet ei kokkaa itse.
Kommentit (60)
No ne on valintoja mihin aikansa laittaa. Joku laittaa tunnin ruoanlaittoon, joku lenkkiin, joku kiinnostavan tv-dokumentin katsomiseen, joku lapsen kanssa pelaamiseen. Ei ole oikeita ja vääriä ratkaisuja. Sekä terveellinen että epäterveellinen ruoka voi viedä aikaa tai olla viemättä. Minulla on tapana tehdä "roskaruoka" itse eli pizza, hampurilaiset jne. ja kyllä siihen aikaa menee. Toki ovat ehkä terveellisempiä kuin kaupasta napatut. TV:stä on tullut joku dokumentti, jossa kiireinen tanskalainen pariskunta laitettiin noudattamaan lautasmallia. Niiden ohjeiden mukaan kokkaaminen oli sellaista, että laittoivat öisin ruokaa, kun muulloin ei ehtinyt. Ei järkeä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä saa myös eineksillä. Remontin keskellä elimme kuukauden eineksillä, kerran teimme pitsaa. Pakkasesta saa monenlaisia uunikasvissekoituksia, kalapihvejä, kasvispainotteista thai-ruokaa jne...
Ihmiset jotenkin kuvittelee, että pakastevihannekset on terveellisiä. Niissä kasvikuitu no tuhottu pakastamalla. Sama kun vetäisit smoothieta.
Itse asiassa pakastevihanneksissa on todettu olevan enemmän vitamiineja kuin tuoreissa.
Me syömme aina terveellistä, itse valmistettua ruokaa, eikä aikaa sen tekemiseen mene paljon. Usein paistetaan pannulla joko kala- tai kalafileitä ja keitetään seuraksi vaikka varsiparsakaalia tai porkkanoita. Ei vie ruuanlaitto montaa minuuttia ja tiskit laitetaan tietenkin koneeseen.
Eilen laitettiin aamulla uuniin karjalanpaisti, olisko kestänyt viisi minuuttia valmistelut. Ja kun tekee ison annoksen, niin riittää pakastettavaksikin.
Jaa. Mä tein just uunifetapastan, aktiivinen työaika alle 10 min. Illalla käytän tunnin siihen, että heitän lohilaatikon uuniin ja keitän samalla kanakeiton. Loppuviikolla en tee ruokaa, koska sitä on.
Teen vain helppoja nopeita ruokia perusaineksista tyylliin vuokaan ja uuniin, mutta välttelen lisäaineita (siksi valmisruoat ei tule kysymykseen)
"Jos ruoan laittamiseen menee enemmän aikaa kun sen syömiseen, ei se ole laittamisen arvoista." Näin minua valisti 21-v kummityttöni.
No eikä vie, jos heität kalanpalasen paistinpannuun ja kun se ruskistuu, niin lohkot muutaman tomaatin lautaselle kyytikaveriksi. Oliivit ovat kivoja kalan kanssa. Tomaatti- tai muuta vihannesmehua ruokajuomaksi, nektariini tai mansikoita & mustikoita jälkkäriksi.
Et liho ja iho & hiukset ovat näistä vitamiineista kauniita.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ruoan laittamiseen menee enemmän aikaa kun sen syömiseen, ei se ole laittamisen arvoista." Näin minua valisti 21-v kummityttöni.
Kyllähän sitä ruokaa syödään energian tankkaamisen lisäksi myös maun, herkullisuuden vuoksi. Joskus oikein viivyttelen syömisen kanssa, kun haluan nautinnon kestävän mahdollisimman pitkään.
Vaikka ruoka olisi sekunnissa valmista, söisin sitä pari tuntia. Esim ostettu jätski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä saa myös eineksillä. Remontin keskellä elimme kuukauden eineksillä, kerran teimme pitsaa. Pakkasesta saa monenlaisia uunikasvissekoituksia, kalapihvejä, kasvispainotteista thai-ruokaa jne...
Ihmiset jotenkin kuvittelee, että pakastevihannekset on terveellisiä. Niissä kasvikuitu no tuhottu pakastamalla. Sama kun vetäisit smoothieta.
Itse asiassa pakastevihanneksissa on todettu olevan enemmän vitamiineja kuin tuoreissa.
En puhunut vitamiineista mitään, vaan kuidusta. Kasvien kuitu estää niiden sisältämää glukoosia muuttumasta rasvaksi. Pakastekasviksissa tämä kuitu on tuhoutunut, joten se muuntuu melkein suoraan läskiksi toisin kuin tuoreet kasvikset. Sama kun joisit appelsiinimehua.
Vierailija kirjoitti:
Itse en sinkkuna viitsi juuri koskaan nähdä noin paljon vaivaa, ehkä joskus sunnuntaina mutta ei muuten. Max puoli tuntia saa mennä arkiruoanlaittoon, paitsi sunnuntaina käytän ateriapreppaukseen enemmän: teen esim. jotain liha- tai kasvispyöryköitä ateriarasioihin ja pakkaseen, laitan jotain perussalaattia rasiaan jota voi syödä lisukkeena pari seuraavaa päivää, teen lounaskeittoa jota syön seuraavat 4 päivää etätyölounaana.
Mutta muuten menee nopeasti: Lounas joko salaatti johon lisään noita preppaamiani proteiiniruokia tai esim. raejuustoa, vuolukanaa tms, tai valmiiksi sunnuntaina tehty keitto, leipää ja hedelmä. Päivälliseksi joko wokkia johon paljon kasviksia (niiden pilkkominen yhdelle on nopeaa, mutta pakastekin kelpaa jos on kiire) ja esim. katkarapuja tai tofua ja nuudelia, tai sitten esm. couscousia (ei tarvi kuin hauduttaa kuumassa vedessä), jotain kalaa tai lihaa ja puoli lautasta valmiksi prepattua salaattia tai muuta kasvisllsäkettä.
Mitä on preppaus? Minulle täysin uusi suomenkielinen sana. Onko jokin uusi ruoanvalmistustekniikka? :)
Mä valmistan arkiruoan yleensä sunnuntaina. Teen kahta eri ruokaa: keitto ja kiinteä. Näitä syön vaihdellen työpäivän jälkeen, koska en lounasta syö. Perinteinen salaatti (salaatti, kurkku, tomaatti ja vaihdellen joku lisäke) on mielestäni yksi turhimmista ruoista ikinä. Mitään ravintoarvoa ei ole, vatsaa ei täytä yhtään ja turhan kalliiksi tuollainen tulee. Siksi jääkaapissa on yleensä vain juureksia, joita raastan kiinteän ruoan yhteyteen tai säilön ruokia varten tai teen pidempään säilyviä lisukkeita kuten coleslawia tai hapankaalia.
Valmistelut vie n vartin, loput hoitaa uuni ja hella.
Ei terveellinen ruokavalio vie paljon aikaa. Kuorii juurekset ja höyryttää ja valmiiksi voi ostaa lohta, pähkinät edellisenä päivänä liottaa. Ja päälle siemeniä. Mikä on siis aikaa vievää todella oikeasti?
Iso 2, 5 litran uunivuoka, viskaan ainekset siihen, hiukan sekoitan, uuniin. Harvemmin kuluu 15 min kauempaa. Uutisia ja muuta sillä aikaa kun kypsyy.
Nopeasti tulee, kun laittaa juurekset Air fryeriin ja paistaa kalan. Se on 20 minuuttia ja ruoka valmis salaatteineen.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene. Yleensä paistan kalafileen ja keitän lisukkeeksi vaikka parsakaalia. Vartissa on ruoka valmista.
Ja kivaa sen rasvaisen pannun peseminen - ja muiden tiskien. Ja kämppä haisee perzeelle koska parsakaali. Jipii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene. Yleensä paistan kalafileen ja keitän lisukkeeksi vaikka parsakaalia. Vartissa on ruoka valmista.
Ja kivaa sen rasvaisen pannun peseminen - ja muiden tiskien. Ja kämppä haisee perzeelle koska parsakaali. Jipii.
No ei ole kova homma ottaa talouspaperilla rasvat pois ja pestä sitten. Ei mene pari minuuttia kauempaa. Muut astiat sitten tiskikoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä. En ole valmis kuluttamaan yhtään kallisarvoista minuuttia elämästäni niin vastenmieliseen tekemiseen kuin ruoanlaittoon ja tiskaamiseen. Syödä voin kyllä monta tuntia, mutta en kokkaa enkä tiskaa.
Tavallaan joo, mutta ei sitä arkena tarvi noin aikaa vieviä tehdä jos ei halua. Itse olen sinkku, enkä todellakaan käytä ikinä arkena yli puolta tuntia ruoan laittoon. Silti syön ihan terveellisesti. Viikonloppuna sitten kun on aikaa, voin hifistellä ja tehdä esim. erikseen jotain salaatti- tai vihanneslisäkkeitä. Mutta muuten nopeilla helpoilla ruoilla.
Esim. lounas etätyöpäivänä: yleensä aina salaatti, jonka pilkon suoraan lautaselle. Tänään laitoin siihen jääkaapista salaatinlehtiä, kurkkua, paprikaa, sipulia, kapriksia. Paistoin pakastimesta broilerinfileen ja suikaloin salaatin päälle. Oliiviöljyä, viinietikkaa, suolaa ja pippuria vähän mausteeksi. Kaveriksi leipä. Meni 10-15 minuuttia aikaa laittaa, ja sain kuitenkin reilusti kasviksia, proteiinia ja hyvää rasvaa.
Illalla aion tehdä wokkiruokaa. Pilkon yhden hengen annoksen porkkanaa, paprikaa, punasipulia ja sieniä ja puolet tofukuutiosta. Nuudelit kiehumaan ja pannulla wokkaan nopeasti nuo kasvikset. Perään pussi valmista hapanimeläkastiketta ja tofut ja valutetut nuudelit. Ei taas mennyt kuin parikymmentä minuuttia.