Oppivelvollisuudesta
Jos nuori on poissa koulusta (ammattikoulusta/lukiosta) . Ja nyt kun on tää pidennetty oppivelvollisuus laki tullut,niin mitäs sitte tapahtuu jos nuori on aljon pois? Lintsailee ?
Mihin tämmöset nuoret laitetaan? 10-luokalle?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulema oon outo , kun asia kiinnostaa niin paljon. MUIDEN vanhemipia ei kuulema kiinnosta. Tietenkään en sitä usko. EIköhän suurintaosaa kuitenkin kiinnosta käykö se tenava koulua ja saako se ammatin pärjätäkseen elämässä.
KuuleMMa.
Tiedän kyllä miten kirjoitetaan. Kirjoitin vain puhekielellä. Tämä ei ole äidinkielentunti.
Ja en jaksa kattoo, meneekö joku sana väärin tai tuleeko virheitä. Koska kirjotan nopeesti, enkä oikolue täällä mun tekstiä. Ei tää nyt niin virallinen paikka ole.
Koulutustaso ei lienee kovin relevantti veto tässä kohtaa. Vaikka ei olis mittän koulutusta itellään, niin se ei tarkoita etteikö osaa tenavia kasvattaa.
Ihan fiksu ihminen olen. Välillä tuntuu, että pikkasen liiankin fiksu. Helpommalla pääsiis, kun olis vähän typerä. Niin, ei sitten kauheesti kiinnostaiskaan, jos lapsi lintsailee.
Se nimenomaan äännetään MM. Puhekielellä.
Äidinkielen tunti ei ole yhdyssana.
Sinuun on vanhempana vaikea suhtautua vakavasti, kun vaikutat todella sivistymättömältä.
Ok, no sinun mielestä voin olla sivistymätön. Sinä puutut asioihin, jotka ei itseasiassa liity millään tavalla koko aiheeseen. Sinä vaikutat sivistymättömältä moukalta, jolla ei ole käytöstapoja.
Tässä aloituksessa ei ollut kyse siitä teenkö kirjotusvirheitä. Niitä tulee ihan väkisin , kun nopeesti kirjottaa. Ja kuten sanoin, niin en nyt jaksa miettiä semmosia. Koska ne ei nyt mitenkään liity itse aiheeseen.
Provohan sinä olet, mutta jos oikeasti välittäisi lapsestaan ja tämän koulunkäynnistä, ei jauhaisi tuollaisia. Ja miten noin huonosti koulutettu ihminen ei ole hankkinut lapselle sitten apua, kun kerran itse ei osaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille taitaa tulla sakkoja.
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen on aivan älytön juttu. Jos lasta ei kiinnosta niin hän ei käy koulua tai käy sen rimaa hipoen, jolloin ei ole ammattitaitoa valmistuessaan.
Jos sinulla on lapsia tuolla asenteella kasvatat tyhjäntoimittajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulema oon outo , kun asia kiinnostaa niin paljon. MUIDEN vanhemipia ei kuulema kiinnosta. Tietenkään en sitä usko. EIköhän suurintaosaa kuitenkin kiinnosta käykö se tenava koulua ja saako se ammatin pärjätäkseen elämässä.
KuuleMMa.
Tiedän kyllä miten kirjoitetaan. Kirjoitin vain puhekielellä. Tämä ei ole äidinkielentunti.
Ja en jaksa kattoo, meneekö joku sana väärin tai tuleeko virheitä. Koska kirjotan nopeesti, enkä oikolue täällä mun tekstiä. Ei tää nyt niin virallinen paikka ole.
Koulutustaso ei lienee kovin relevantti veto tässä kohtaa. Vaikka ei olis mittän koulutusta itellään, niin se ei tarkoita etteikö osaa tenavia kasvattaa.
Ihan fiksu ihminen olen. Välillä tuntuu, että pikkasen liiankin fiksu. Helpommalla pääsiis, kun olis vähän typerä. Niin, ei sitten kauheesti kiinnostaiskaan, jos lapsi lintsailee.
Se nimenomaan äännetään MM. Puhekielellä.
Äidinkielen tunti ei ole yhdyssana.
Sinuun on vanhempana vaikea suhtautua vakavasti, kun vaikutat todella sivistymättömältä.
Ok, no sinun mielestä voin olla sivistymätön. Sinä puutut asioihin, jotka ei itseasiassa liity millään tavalla koko aiheeseen. Sinä vaikutat sivistymättömältä moukalta, jolla ei ole käytöstapoja.
Tässä aloituksessa ei ollut kyse siitä teenkö kirjotusvirheitä. Niitä tulee ihan väkisin , kun nopeesti kirjottaa. Ja kuten sanoin, niin en nyt jaksa miettiä semmosia. Koska ne ei nyt mitenkään liity itse aiheeseen.
Provohan sinä olet, mutta jos oikeasti välittäisi lapsestaan ja tämän koulunkäynnistä, ei jauhaisi tuollaisia. Ja miten noin huonosti koulutettu ihminen ei ole hankkinut lapselle sitten apua, kun kerran itse ei osaa mitään.
Mitä jauhaisi? Onko sulla nyt kaikki ihan kunnossa? Sinähän täällä jauhat jostain typeristä kirjotusvirheistä. Ja mistä sinä tiedät mistään avusta , mitä on hankittu?
Kyllä on haettu vaikka mitä apuja. Hetken se niistä jaksaa olla kiinostunut, mutta lopettaa senkin.
Kuinka vaikea sinun on ymmärtää se, että kaikki lapset ei ole samasta puusta tehty?
Se mikä pätee sun Irmaas, ei päde toisten lapsiin.
Minun koulutus ei liity tähän asiaan yhtään mitenkään.
Sinä tässä provo olet tai vähintään ainakin työpaikkakiusaaja.
Ei se sinun koulutus ainakaan ole pelastanut sitä, että olet moukka ja huonosti käyttäytyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pikkusiskoni oli tällainen hemmaliggare ja kyllä se tasan oli äitini vika.
Hän itsekin lojui siellä kotona ja oikein kannusti siskoani jäämään pitämään seuraa.
Hän oli myös luonut siskolle illuusion siitä, että sisko on ylimaallisen älykäs ja paljon fiksumpi kuin muut, eikä sisko oppinut ikinä tekemään läksyjä. Kun koulu sitten yläkoulussa vaikeutui, sisko upposi pohjaan kuin kivi, eikä koulupudokas-äitini kyennyt häntä auttamaan millään tavoni siinä opiskelussa.
Äiti myös opetti asenteen "koulu on tyhmää" ja "opettajat kusipäitä" jne.
No tässä tapauksessa se on vanhemman vika. Mutta meillä se ei mene noin. Olen töissä ja todellakin v....tu......aa se, että yritetään lusmuta koulusta millon milläkin verukkeellaa EI saa kannustusta siihen, saa huutoa. Keksustelut on siltä osin käyty. EI auttanut, nyt saa huutoa.
Nuorille on erilaisia syitä olla menemättä sinne kouluun. Yksi syy voi olla koulukiusaaminen tai se, että se murrosikä nyt on vaan niin paha, ettei mikään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluatko keskustella aiheesta, josta avauksen teit, vai jostain muusta? Näyttäisi siltä, että reagoit lähinnä viesteihin, joissa käsitellään otteitasi vanhempana, mutta viesteihin, joissa vastataan esittämiisi kysymyksiin tai yritetään antaa neuvoja, et ole vastannut mitään.
Toivoisin, että täällä pysyttäsiin asiassa. Neuvoja otan vastaan, jos ne ei oo luokkaa: ota netti, pois, ota puhelin pois. Näistä ei ole mitään apua.
Kerroin erilaisista kunnan järjestämistä palveluista, mutta kyseenalaistit näiden hyödyn pilkalliseen sävyyn. Neuvoin sinua olemaan yhteydessä etsimään nuorisotyöhön, mutta et vastannut tähän mitään.
Jos paikkakunnalla ei ole etsivää nuorisotyötä, ota yhteyttä nuorisopalveluihin tai lastensuojeluun. Sinulla on herännyt vanhempana huoli etkä pärjää nuoresi kanssa ilman ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pikkusiskoni oli tällainen hemmaliggare ja kyllä se tasan oli äitini vika.
Hän itsekin lojui siellä kotona ja oikein kannusti siskoani jäämään pitämään seuraa.
Hän oli myös luonut siskolle illuusion siitä, että sisko on ylimaallisen älykäs ja paljon fiksumpi kuin muut, eikä sisko oppinut ikinä tekemään läksyjä. Kun koulu sitten yläkoulussa vaikeutui, sisko upposi pohjaan kuin kivi, eikä koulupudokas-äitini kyennyt häntä auttamaan millään tavoni siinä opiskelussa.
Äiti myös opetti asenteen "koulu on tyhmää" ja "opettajat kusipäitä" jne.
No tässä tapauksessa se on vanhemman vika. Mutta meillä se ei mene noin. Olen töissä ja todellakin v....tu......aa se, että yritetään lusmuta koulusta millon milläkin verukkeellaa EI saa kannustusta siihen, saa huutoa. Keksustelut on siltä osin käyty. EI auttanut, nyt saa huutoa.
Nuorille on erilaisia syitä olla menemättä sinne kouluun. Yksi syy voi olla koulukiusaaminen tai se, että se murrosikä nyt on vaan niin paha, ettei mikään kiinnosta.
Sen tiedän, ettei kiusaamista ole. Se asia on pois suljettu. Siellä on tämmönen useamman oppillaan ryhmä, joka sitten lintsaillee yhdessä.
Murrosiän pahin vaihe oli 8-luokalla. Edelleen on vaikeeta, mutta selvästi helpottanut.
Sossuun oltiin aikoinaan yhteydessä. Se ei johtanut mihinkään. Ei ne lasta väkisin vie, jos asiat on muuten kunnossa. Eikä se nyt varmaankaan ole edes mikään ratkaisu asiaan.
Ei sekään mikään pelastus ole. Pitäisi saada tajuamaan , että ilman koulutusta elämästä tulee aika hankalaa. Mutta, en tiedä mikä määrä sen asian jankuttamista auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen on aivan älytön juttu. Jos lasta ei kiinnosta niin hän ei käy koulua tai käy sen rimaa hipoen, jolloin ei ole ammattitaitoa valmistuessaan.Kannattaisi siis päättää oppivelvollisuus 12-vuotiaana, niin ongelmateinit ei joutuisi kouluun. Näin toimii palstalogiikka. Syrjäytymisen hinnan laskeminen vaan vähän ontuu.
Sarkasmi ymmärretään väärin, mutta silläkin uhalla joku puolue ehdottanee kohta työleirejä nuorille.
Ja sinne pitää lähettää nämä nykyajan ääliövanhemnat (ei siis kaikki, vain ääliöt). Lapsua ei voi kasvattaa älypuhelintaan palvoen.
Tämä neuvo ei auta enää AP:ta, mutta pienten lasten vanhemmille suunnattuna: Puhu lapselle oppimisesta ja koulusta AINA positiivisesti, ihan pienestä pitäen. Älä kerro lapselle omia huonoja koulumuistojasi, älä puhu opettajista halveksuen, älä vähättele lapsen läksyjä tai muita koulutöitä. Kuvaile lapsen tulevaisuutta siten, että opiskelu ja työnteko näyttäytyy hänelle luonnollisena asiana tyyliin "sitten kun olet ylioppilas / valmistunut ammattiin". Helpota lapsen koulutietä lukemalla hänelle ääneen jo vastasyntyneestä asti ja rajoita älylaitteiden liikakäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä neuvo ei auta enää AP:ta, mutta pienten lasten vanhemmille suunnattuna: Puhu lapselle oppimisesta ja koulusta AINA positiivisesti, ihan pienestä pitäen. Älä kerro lapselle omia huonoja koulumuistojasi, älä puhu opettajista halveksuen, älä vähättele lapsen läksyjä tai muita koulutöitä. Kuvaile lapsen tulevaisuutta siten, että opiskelu ja työnteko näyttäytyy hänelle luonnollisena asiana tyyliin "sitten kun olet ylioppilas / valmistunut ammattiin". Helpota lapsen koulutietä lukemalla hänelle ääneen jo vastasyntyneestä asti ja rajoita älylaitteiden liikakäyttöä.
En ole ikinä puhunut koulusta tai koulutuksesta negatiiviseen sävyyn. Olen aina sanonut, että se on tärkeää.
Ja kuten sanoin. Tämä ei ole ainoa lapsi. Muiden kanssa ei ole tämmösiä ongelmia ollut ikinä.
Kyllä, syytän itseäni, mutta parhaani olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen on aivan älytön juttu. Jos lasta ei kiinnosta niin hän ei käy koulua tai käy sen rimaa hipoen, jolloin ei ole ammattitaitoa valmistuessaan.
Tämä oppivelvollisuuslaki luo paineita varsinkin ammattikoulujen opettajille päästää nuoret läpi koulusta mahdollisimman alhaisin kriteerein.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan täysin kykenemätön ottamaan mitään kritiikkiä vastaan, uhriudut, jauhat itsestäsi, et edes näe sitä lastasi ja voivottelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan täysin kykenemätön ottamaan mitään kritiikkiä vastaan, uhriudut, jauhat itsestäsi, et edes näe sitä lastasi ja voivottelet.
Sinä varmasti tiedät paremmin, kiitos vastauksestasi.
Opiskelija katsotaan uuden lain mukana eroonneeksi, jos hän on kuukauden pois. Opo etsii hänelle sen jälkeen uuden opiskelupaikan esimerkiksi Valma opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä varmasti tiedät paremmin, kiitos vastauksestasi.
ks. kohta 1 ja kohta 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen on aivan älytön juttu. Jos lasta ei kiinnosta niin hän ei käy koulua tai käy sen rimaa hipoen, jolloin ei ole ammattitaitoa valmistuessaan.Tämä oppivelvollisuuslaki luo paineita varsinkin ammattikoulujen opettajille päästää nuoret läpi koulusta mahdollisimman alhaisin kriteerein.
Ei luo. Kot7nu ta järbestää kyllä vaikka pajapaikan. Ei meillä kenenkään ole pakko olla.
T. Amiksen ope
Mikään määrä paapomista, palveluita, puuttumista, huutamista tai vaikka väkisin sinne kouluun kantamista ei saa ihan jokaista nuorta pysymään mukana. Jos edes osa niistä jotka ennen syrjäytyi saadaan pysymään mukana niin se on iso voitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen on aivan älytön juttu. Jos lasta ei kiinnosta niin hän ei käy koulua tai käy sen rimaa hipoen, jolloin ei ole ammattitaitoa valmistuessaan.Tämä oppivelvollisuuslaki luo paineita varsinkin ammattikoulujen opettajille päästää nuoret läpi koulusta mahdollisimman alhaisin kriteerein.
Ei luo. Kot7nu ta järbestää kyllä vaikka pajapaikan. Ei meillä kenenkään ole pakko olla.
T. Amiksen ope
Miten sieltä sitten valmistuu jo nyt niin osaamatonta porukkaa? Harjotteluihin kun mennään niin mitään ei osata vaan kaikki pitää kädestä pitäen näyttää.