Toiminimen kirjanpito. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Yrittäjyys tähtäimessä. Haluaisin tehdä itse kirjanpidon ja tässä olisi tammikuuhun aikaa opiskella sitäkin. Missä oppii helpoiten? Kun youtubessakin katsoo videoita niin kaikissa on tyyliin: kannattaa ulkoistaa kirjanpito. Mitä suosittelet? Voisin vaikka maksaa jos joku opettaa minulle perusteet. Yrittäjäkurssi on käyty jo, mutta siellä ei ollut kirjanpitoa.
Kommentit (33)
No eihän se periaatteessa ole vaikeaa. Oikea kirjanpitäjä voi vain neuvoa monessa sellaisessa asiassa mitä itse et ehkä huomaa ajatella. Esim kuinka verotuksellisesti kannattaisi joku asia tehdä. Voi olla vaihtoehto A ja B joista molemmat on ihan oikein tehty mutta toisessa säästät rahaa ja toisessa häviät.
Toiminimen kirjanpidon voi tehdä itse, jos omaat riittävästi osaamista ALV -lainsäädännöstä, kirjanpidon vähennysten säännöksistä, verolainsäädännöstä ja kirjanpitolaista.
Mikäli aihealue tuntuu epävarmalta, ulkoistetun kirjanpitäjän palkkaaminen voi olla hyvä ajatus.
Kannattaa käydä yrittäjyyskurssi ja uusyrittäjä keskuksessa juttelemassa.
Toiminimelle riittää yksinkertainen kirjanpito. Kirjaa kuukausittain Exceliin tai ruutupaperille tulot ja menot järjestyksessä. Kirjoita riveille järjestysnumero ja vastaava numero paperikuittiin tai -laskuun, mapita paperitositteet.
Eihän siinä mitään vaikeaa olekaan mutta itse maksan mieluummin kirjanpitäjälle, jolla on osaamista ja kokemusta huomattavasti enemmän kuin minulla. Kustannus tästä on minulle noin 60-70€ kuukaudessa.
Ex yrittäjä kirjoitti:
Toiminimen kirjanpidon voi tehdä itse, jos omaat riittävästi osaamista ALV -lainsäädännöstä, kirjanpidon vähennysten säännöksistä, verolainsäädännöstä ja kirjanpitolaista.
Mikäli aihealue tuntuu epävarmalta, ulkoistetun kirjanpitäjän palkkaaminen voi olla hyvä ajatus.
Kiitos vastauksesta. Yrittäjäkurssin kävinkin mutta siellä ei puhuttu kirjanpidosta. Mistähän saisin kunnon tietopaketin kirjanpitoon...
Vierailija kirjoitti:
Ex yrittäjä kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Yrittäjäkurssin kävinkin mutta siellä ei puhuttu kirjanpidosta. Mistähän saisin kunnon tietopaketin kirjanpitoon...
Kirjanpitoon voi käydä kursseja jotka tosin maksaa sekä kirjastosta lainata kirjan josta lukea tietoa. Se pitää opiskella.
Vaikka täältä, löytyy erilaisia täsmäkoulutuksia, tässä perusteet: https://www.syo.fi/tuote/kirjanpidon-perusteet/
https://taloushallintoliitto.fi/kirjanpidon-abc
https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/perustietoa-yrittajyydesta-316159
Googlettamalla löytyy paljon aiheesta tietoa.
Suosittelen ottamaan aluksi kirjanpitäjän ja opiskelemaan hänen tekemän työn kautta itsenäisesti joitakin kuukausia ja kun tuntuu, että osaat kaiken, vähennykset, alvit sekä myös veroilmoituksen, niin sitten alat tekemään itse. Omalla kohdallani eka KP veloitti 30€+alv/kk, joten sai tehdä useamman vuoden. Minä käytin aikani sen tekemiseen, jonka osaan parhaiten eli myymieni tuotteiden valmistukseen.
No kerro vähän mikä on toiminimen toimiala? Myyttekö jotain tavaraa ulos vai ainoastaan palvelua? Ostatteko paljon työvälineitä ja materiaaleja? Se että yritysmuoto on toiminimi ei ihan kaikkea kerro siitä miten yksinkertaista on kirjanpito.
No jos sulla ap on aikaa väkertää sitä kirjanpitoa oman yrittäjätyösi lisäksi, niin kaikin mokomin tee se.
Kai sulla on kuitenkin peruskäsitys alv:sta ja verotuksesta ja vähennysten hyväksymisistä sun muista asioista. Jos sulla ei ole mitään käsitystä edes siitä, mitä saat laittaa yrityksesi kuluiksi tms. niin heikoilla olet.
Hae tosiaan vaikka kirjastosta ilmaiseksi lainaan toiminimen kirjanpitoa koskevia ja peruskirjonpitoa käsitteleviä kirjoja. Niillä pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ottamaan aluksi kirjanpitäjän ja opiskelemaan hänen tekemän työn kautta itsenäisesti joitakin kuukausia ja kun tuntuu, että osaat kaiken, vähennykset, alvit sekä myös veroilmoituksen, niin sitten alat tekemään itse. Omalla kohdallani eka KP veloitti 30€+alv/kk, joten sai tehdä useamman vuoden. Minä käytin aikani sen tekemiseen, jonka osaan parhaiten eli myymieni tuotteiden valmistukseen.
Kiitos vinkistä. On tuossa pointtinsa jos nuin vähän joutuu kuukaudessa maksaan.
Etenkään toiminimen kirjanpito ei ole kovin vaikeaa. Kirjastosta varmaan löytyy lukemista aiheesta, ja netistä valmiita pohjia.
Syitä miksi monesti kehotetaan ulkoistamaan on esim. se että ammattilaisella on osaamista muissakin asiossa, kuten verotuksessa. Lisäksi ammattilainen tekee siitä työkseen ja siinä missä kokeneella kuluu asiaan puoli tuntia, voi itseoppineella mennä koko päivä. Kirjanpidon voi varmasti pyörittää vaikka excelissä, mutta hommaa helpottaa joku kirjapitosofta. Tilitoimiston kautta saat sen halvemmalla kuin ostamalla vain itsellesi.
Itsetekemisen ymmärrän vain jos yrittäminen on ihan harrastus ja myynnit niin pieniä, että se 50-60€/kk olisi liian iso osa.
Ja olen siis itsekin laskentatoimen KTM, mutta oman osakeyhtiön kirjanpidon tekee ulkopuolinen. Käytän oman työajan mieluummin laskutettavaan työhön :)
Olen vaatesuunnittelija. Oma verkkokauppa ja myyn tuotteitani myös muiden liikkeissä. Teen myös korjausompelua jne.
Ja kannattaa hoitaa samalla itse yrityksen nettisivut, verkkokauppa ja markkinointi ja kaikki muukin. Siihen se aika sitten meneekin, jos yritys lähtee hyvin käyntiin. Jossain välissä on hy nukkuakin.
Yks kirjanpitäjä kirjoitti:
Ja kannattaa hoitaa samalla itse yrityksen nettisivut, verkkokauppa ja markkinointi ja kaikki muukin. Siihen se aika sitten meneekin, jos yritys lähtee hyvin käyntiin. Jossain välissä on hy nukkuakin.
Tämä on ollut monen vuoden projekti ja olen muuten valmistautunut hyvin. Verkkokauppa jne on jo valmiina (mutta ei vielä aukaistu), samoin markkinointi suunniteltu.
Tein itsekkin alkuun kirjanpitoni itse, mutta sitten onneksi tajusin ulkoistaa sen. Huomasin että työaikani meni asioiden selvittämiseen. Nyt maksan 79€/kk kirjanpidosta ja siihen kuulu kaikki nyt voin käyttää saman ajan oikeisiin töihin. Olen ainakin ollut tyytyväinen Billed.fi
Palveluita on monia, meillä kirjanpidon & palkanlaskennan hoitaa: https://dostct.fi/ voin suositella kaikille jotka etsii hyvää & luotettavaa toimijaa
Kannattaa kysyä valavuorelta.