Pienen budjetin omaavat, jakakaa vinkkejä kuinka tulla toimeen mahdollisimman vähällä!
Aion säästää ja budjetti on tiukka sillä minulla on 2 teini-ikäistä kotona ja palkkani on nettona vain 1500€. Tarkoitus on säästää n 400-500€/kk vuoden ajan.
Kommentit (29)
Onko nyt pakko säästää? Teinit ovat enää vähän aikaa luonasi, haluatko juuri nyt kaikessa pihistellä? Mietin nyt niitä nuoriasi. Tosin heidänkin on hyvä ymmärtää taloustaitoja, mutta liika on myös liikaa..
No ekana pitää unohtaa ihan kaikki harrastukset jotka maksaa. Ei siis salia, ryhmäliikuntaa, uintia eikä tosiaan voi ajatellakaan mitään ratsastamista, laskettelua tai edes neulomista jossa varusteetkin maksaa. Lenkkeilyyn on varaa kunhan ei joka, eikä edes joka toinen vuosi, tarvitse uusia lenkkareita tai muita urheilu/ulkoiluvaatteita.
Lehtiä ei tilata eikä osteta irtonumeroina tai digiversioinakaan. Ei edes ip-lehtiä. Samoin kaikki maksulliset viihdepaketit pois eli ei netflixejä tai muita.
Kampaus sellaiseksi ettei kampaajalla tarvitse käydä vaan latvat voi siistiä itse. Luonnollisestikaan ei voi olla myöskään mitään tekoripsiä/kynsiä eikä kosmetologilla käydä. Eikä hierojalla tai fyssarilla.
Hygieniaan normi markettishampoot ja -saippuat ja meikkaus minimiin.
Ei ostella vaatteita kuin pakkotarpeeseen eikä harrasteta sisustamista. Ei osteta kotiin kukkia eikä kynttilöitä. Tai servettejä.
Eikä käytetä alkoholia tai polteta röökiä.
Tuossa siis osviittaa siitä minkälaiset asiat pois elämästä kokonaan eli kaikki millään mittarilla turhuus ja hupi.
Sitten ruokaostokset minibudjetilla satokauden ja tarjousten mukaan. Paljon erilaisia keittoja ja ihan normaalia kaurapuuroa ilman marjoja (jos ei siis voi poimia niitä itse lähimetsästä) ja mitään chian siemeniä. Joskus voi herkutella ja pistää voisilmän.
Minun budjetoinnin perusteita on se että olen velaton, lapseton ja autoton, minulla on edullinen asunto, en käytä alkoholia, en tupakoi, erosin kirkosta tullessani täysi-ikäiseksi eikä minun tarvitse elättää ketään muuta kuin itseni. Minusta on myös mukava laittaa kotona ruokaa vaikka ennen korona-aikaa saatoin käydä syömässä ravintolassa ehkä kerran kahdessa viikossa tai kerran kuukaudessa. Suosin kestäviä ja korkealaatuisia tuotteita enkä ostele huvikseni uusia laitteita, mikäli nykyiset laitteeni toimivat hyvin ja ovat riittävän ajanmukaisia. Lisäksi en ole kiinnostunut matkailusta vaan viihdyn hyvin nykyisessä kotikaupungissani.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt pakko säästää? Teinit ovat enää vähän aikaa luonasi, haluatko juuri nyt kaikessa pihistellä? Mietin nyt niitä nuoriasi. Tosin heidänkin on hyvä ymmärtää taloustaitoja, mutta liika on myös liikaa..
Juu, nyt olisi tarkoitus säästää, venyttää penniä, pihistellä ja niin edelleen. Oliko sulla niitä vinkkejä?
Helluntaisrk jakaa täällä erittäin monipuolisia ruokakasseja ja monta kertaa viikossa.
Hae Hopen asiakkaaksi. Sieltä lapsille vaatteet ja harrastuskamat..
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän avasi ap tilannetta, mutta vastaan kuitenkin annetun tiedon pohjalta.
Siirrä tuosta palkastasi joka kuukausi 500€ säästötilille ja hoida laskut+muut elinkustannukset sillä tonnilla mikä jää jäljelle.
Ei onnistu mitenkään kun ap:lla on lapset elätettävänä. Tonnilla ei pärjää kuukautta vaikka asuisi teltassa.
Vierailija kirjoitti:
No ekana pitää unohtaa ihan kaikki harrastukset jotka maksaa. Ei siis salia, ryhmäliikuntaa, uintia eikä tosiaan voi ajatellakaan mitään ratsastamista, laskettelua tai edes neulomista jossa varusteetkin maksaa. Lenkkeilyyn on varaa kunhan ei joka, eikä edes joka toinen vuosi, tarvitse uusia lenkkareita tai muita urheilu/ulkoiluvaatteita.
Lehtiä ei tilata eikä osteta irtonumeroina tai digiversioinakaan. Ei edes ip-lehtiä. Samoin kaikki maksulliset viihdepaketit pois eli ei netflixejä tai muita.
Kampaus sellaiseksi ettei kampaajalla tarvitse käydä vaan latvat voi siistiä itse. Luonnollisestikaan ei voi olla myöskään mitään tekoripsiä/kynsiä eikä kosmetologilla käydä. Eikä hierojalla tai fyssarilla.
Hygieniaan normi markettishampoot ja -saippuat ja meikkaus minimiin.
Ei ostella vaatteita kuin pakkotarpeeseen eikä harrasteta sisustamista. Ei osteta kotiin kukkia eikä kynttilöitä. Tai servettejä.
Eikä käytetä alkoholia tai polteta röökiä.
Tuossa siis osviittaa siitä minkälaiset asiat pois elämästä kokonaan eli kaikki millään mittarilla turhuus ja hupi.
Sitten ruokaostokset minibudjetilla satokauden ja tarjousten mukaan. Paljon erilaisia keittoja ja ihan normaalia kaurapuuroa ilman marjoja (jos ei siis voi poimia niitä itse lähimetsästä) ja mitään chian siemeniä. Joskus voi herkutella ja pistää voisilmän.
Tuolla lailla minäkin elän, tosin ihan vapaasta omasta tahdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta ja teinit kesätöihin.
Kävellen asioille, ei autolla. Tulee kuntoilu ja kauppareissu samalla kerralla.
En kuulu kirkkoon ja teinit saavat pitää ansaitsemansa rahat.
En ole varma tajusiko kaikki, että en valita, enkä kysy mitään elämänhallintavinkkejä, tämä on oma valintani. Pikkubudjetti on siis jees. Vinkit kehiin! Kiitos niille jotka ovatkin jakaneet omansa❤️.
Jos teillä on työmaalounas,edullinen ja teinit syö koulussa,niin illalla kotiruuaksi kasvisruokia. Niitä saa tehtyä halavalla. Keittoja ja patoja,sinne vaan kasvikset muhimaan. Kaveriksi "peltileipää" ei tarvitse montaa ainesta. (lämmitä vettä, kuppiin sokeria ja tulkka vettä ja hiiva sinne heräämään,kun se herää,sillä aikaa lataat jauhoja sinne lämpimään veteen kauhalla sekoittaen,sinne se herännyt hiiva,lisää jauhoja vaivaten,sulaa margariinia 50gr ja mausteita sitte nousemaan,pellille ja uuniin ja avot namnam) Peltileipään voi kätkeä puuronjämät ja vaik mitä,tärkeintä on se vaivaaminen että saa sitkoa. On halvempaa kuin kaupan leipä. Siemennäkkärikin on hyvää. Valjasta teinit leipomaan!
Menopuoleni on täysin erilainen joten vaikea neuvoa.