TET on oppilaiden hyväksikäyttöä
Palkatonta hyllyttämistä kuusi tuntia päivässä, jos kauppaan satut menemään. Vanhukset kirmaavat ympärilläsi kärryjensä kanssa ja tekevät työstäsi viisi kertaa vaikeampaa. Ja taivas varjele, jos satut tiputtamaan yhden jugurttipurkin lattialle. Asiakkaat katsovat kuin syntistä ja koulutettu henkilökunta tappaa sinut katsellaan. Ja TET on kaikille pakollinen, vaikka siitä ei todellisuudessa hyödy kukaan.
Kommentit (45)
Omia nuoruuden kokemuksia TET:stä.
1. Jakso hoivakodissa. Pääsin tekemään lähihoitajan töitä. Ihan laidasta laitaan kaikkea mitä lähärit silloin teki. Ulkoilutettiin vanhuksia, ruokittiin, puettiin, pestiin, leikattiin tukkaa, ajeltiin partaa, siivottiin, pedattiin. Viikko oli rankka, mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Se oli ennen kaikkea tärkeä jakso elämässäni, sillä tuota ennen olin hakeutumassa hoitoalalle - eikä se sovi minulle.
2. Jakso kaupasss opetti myös paljon. Totesin että asiakaspalvelutyö ei ole myöskään minun juttuni. Autoin kyllä hyllytyksessä, mutta olin myös kassalla. Sain kesätyön TET:n jälkeen samasta kaupasta.
Kyllä se TET on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus työelämään ja usein myös väylä ekaan kesätyöpaikkaan. Joillekin jopa avuksi yhteishaussa amislinjan valinnassa, kun pääsee tutustumaan oikeisiin töihin.
Se on kyllä totta, että useimmiten kyseessä on enemmänkin firmojen hyväntekeväisyys nuorille eikä toisinpäin. Aika moni tettiläinen on vielä ihan valvottava ja kädestä pitäen koko ajan neuvottava. Viime vuosina on myös yleistyneet tetin keskeyttäminen ”rankkuuden” vuoksi, esim. meidän koulussa viime vuonna useampi nuori tuli bumerangina juurikin kaupasta hyllyttämästä, sillä ”selkä ei kestä” niin rankkaa työtä. Lisäksi on järkytys, ettei asiakaspalvelussa saa olla puhelimella. Lisäksi vielä ne muutamat, jotka näpisteltävät, eivät noudata turvallisuus / hygieniaohjeita, käyttäytyvät törkeästi ym. Menipä viime syksynä yksi firma viikoksi kiinni kun tettiläinen toi Koronan ja kaikki joutuivat karanteeniin. En yhtään ihmettele, että esim. S-ryhmä sanoi ei tettiläisille tänä vuonna.
t. Ope
Tet kestää vain viikon, ehkä kaksi.
Mitäs kun mä oon ollu kerran työharjoittelussa 7kk ilmaiseksi, ja tehnyt vakkarihlökunnan töitä
On kyllä jotenkin nöyryyttävää, että aikuiset ihmiset laitetaan tettiin näin aikuiskoulutuksessa. Ei ole motivaatiota tehdä 6 kuukautta töitä ilmaiseksi.
Yläasteella ne parin viikon rupeama menee kyllä, koska ei sulla ole siinä iässä suita ruokittavana ja paikan valinnat tukee tulevaisuuden suunnitelmia.
Minä olin kaikki tetit päiväkodissa koska tiesin, että haluan tehdä työtä lasten parissa.
Kannattaa mennä sellaiseen paikkaan, joka kiinnostaa oikeasti.
Minulle jäi tosi hyvä fiilis tet-jaksoista ja kaikki kesät olen siitä asti saanut olla siinä päiväkodissa, jossa tettini tein.
Nyt opinnot lastenohjaajana ovat loppusuoralla ja töitä tarjottu useammasta paikasta.