TET on oppilaiden hyväksikäyttöä
Palkatonta hyllyttämistä kuusi tuntia päivässä, jos kauppaan satut menemään. Vanhukset kirmaavat ympärilläsi kärryjensä kanssa ja tekevät työstäsi viisi kertaa vaikeampaa. Ja taivas varjele, jos satut tiputtamaan yhden jugurttipurkin lattialle. Asiakkaat katsovat kuin syntistä ja koulutettu henkilökunta tappaa sinut katsellaan. Ja TET on kaikille pakollinen, vaikka siitä ei todellisuudessa hyödy kukaan.
Kommentit (45)
Mä olin autokorjaamolla tetissä nuorena, toisen tetin olin nuokkarilla. Molemmat oli ihan hurjan kivoja, pääsin tekemään kaikenlaista, korjaamolla pesin autoja ja sain tehdä valvotusti mm. renkaiden vaihtoa. Kouluun palaaminen oli syvältä, tet oli niin paljon kivempaa!
Nyt aikuisena ja korkeakoulutettuna olen työssä, jossa meillä otetaan tettiläisiä mahdollisuuksien mukaan, he pääsevät tekemään tiettyjä perustöitä, yritetään antaa myös mahdollisuus ns. luovempaan työhön osallistumiseen, tietenkin ohjatusti ja valvotusti. Jokainen tettiläinen vie meiltä työaikaa ja panosta enemmän, kuin mitä meille tuottaa. Ajatellaan kuitenkin tetin olevan sellainen yhteiskunnallinen asia, johon myös meidän firma osallistuu ja tuo alaa siten nuorille tunnetummaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen parin viikon TET-jakso antaa ihan hyvää kokemusta työelämää ajatellen. Ja varmaan useimmista ihan kivaa vaihtelua koulussa istumiselle. Tiedän paljonkin firmoja jotka mielellään palkkaa tettiläisiä myöhemmin kesätöihin ja kesätöistä vakituisiksi.
Ainoa asia, jota TET opettaa on työelämän kaameus. Osasin kyllä ennestään asettaa uudet tuotteet taakse ja alle, edelliset eteen päiväyksen mukaan.
Jotka asiakkaana siirrän sivuun, kun en halua kuivunutta tai vanhaksi kohta menevää ostaa, jos kerran tuorettakin on samaan hintaan tarjolla. Minähän se maksaja olen.
Mä muistan, kun olin kaupassa TET:ssä niin joku tuli multa kysymään mistä löytäisi tietyn tuotteen. Onneksi kaveri oli myös samassa paikassa TET:ssä ja hän osasi häntä neuvoa. Mukavaa vaihtelua TET oli koulun käyntiin, mutta stressaavaa oli tehdä asioita, joita ei kauhean hyvin handlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen parin viikon TET-jakso antaa ihan hyvää kokemusta työelämää ajatellen. Ja varmaan useimmista ihan kivaa vaihtelua koulussa istumiselle. Tiedän paljonkin firmoja jotka mielellään palkkaa tettiläisiä myöhemmin kesätöihin ja kesätöistä vakituisiksi.
Ainoa asia, jota TET opettaa on työelämän kaameus. Osasin kyllä ennestään asettaa uudet tuotteet taakse ja alle, edelliset eteen päiväyksen mukaan.
Jotka asiakkaana siirrän sivuun, kun en halua kuivunutta tai vanhaksi kohta menevää ostaa, jos kerran tuorettakin on samaan hintaan tarjolla. Minähän se maksaja olen.
Onneksi olkoon, sinä lisäät vain roskiin menevien ruokien määrää.
Meidän teinit on tykänneet tet jaksoistaan. Kumpikin on päässyt tet jaksolla kokemaan sellaisia asioita joita eivät ennestään tunteneet esim päässeet mukaan myyntineuvotteluun toimitusjohtajan mukaan, päässeet kokeilemaan 3D piirtämistä, ajamaan traktorilla maata, kantamaan kauhakuormaajalla maata, ajamaan autolla tavaraa (suljetulla tehdasalueella koska ei vielä autokorttia) jne.
Molemmat pääsivät tet paikkaansa kesätöihin ja ovat tykänneet tosi paljon!
Meillä on lapsille korostettu että tet paikkaa pitää miettiä jo hyvissä ajoin. Ja valintaan vaikuttaa kaksi asiaa. Sellainen paikka josta voi löytyä kesätöitä tai sellainen paikka joka auttaa päättämään kiinnostaako joku tietty ala jatko-opintoja ajatellen. Eli se ei ole tärkeää onko tuo viikko niin mukavaa mutta kummallekin on sattunut loistopaikat.
Yläasteella olin 9-luokalla yhdellä huoltoasemalla työharjoittelussa. Tylsää oli, mutta jälkeenpäin olen ajatellut, että kun olisi älynnyt sanoa että se huoltokorjaamon puoli olisi voinut kiinnostaa, niin ehkä kokemus olisi ollut mielenkiintoisempi. Ei ne sille puolelle ainakaan oma-aloitteisesti minua osoittaneet, vaikka poika olinkin. Ja tietysti autokorjaamolla on tottumattomalle tarjolla loukkaantumismahdollisuuksia yllinkyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut otettiin heti silmätikuksi tetissä kun olin nätti teini. Sama jatkunut työelämässä.
Nätti teiniys siis jatkuu ja jatkuu vaan?
Syrjintä jatkunut.
Tein 90-luvulla TET:issä puutuotetehtaalla koneen ääressä mekaanista toistoa sisältäviä, taitoa vaatimattomia työvaiheita. Tylsintä mitä olin ikinä tehnyt. Ei antanut positiivista kuvaa työnteosta. Kaikki työ ei ole paskaduunia mutta ilman koulutusta suuri osa siitä on.
Koululaisia on sen verran paljon että tuskin on mahdollista kaikille löytää mielekästä tekemistä. Mielestäni TET saisi olla vapaaehtoinen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se on hyvän hyvyyttä ottaa vakkareiden aikaa viemään nuori ihminen opetettavaksi. Toki he pystyvät juuri tuommoisia yksinkertaisia töitä tekemään ja olemaan vähän hyödyksikin.
Lähtökohta on silti se, että työantaja tekee palveluksen näitä ottaessaan.
HAHAhh nuoreni oli "hampurilaismättö" paikassa. Totesi TET;n loputtua "EI IKINÄ" ja alkoi koulu sujua.
Nyt on kunnon hommissa hyvällä palkalla.
Toisille on hyötyä TET jaksosta,ainakin mun nuorelle oli vaikkei ihan loppuluuseri ollutkaan.
Mä kyllä tykkäsin, välillä saattoi olla vähän tylsää, mutta oli se silti parempaa, kuin oppitunneilla olo.
Hesburger käyttää hyväksi nuorta TET- jaksolaista. Tettiläisen tarkoitus tutustua työelämään. Hän seuraa ja tekee oman osaamisen mukaan yrityksessä 6h päivässä ohjattua työtä. Hesburger teettää yli pitkää päivää ja vähät välittää nuoren päivän pituudesta. Nuoren tarkoitus tutustua eikä raataa selkä limassa. En todellakaan suosittele kenellekään nuorelle kyseistä firmaa TET- tutustumiseen. Hesburger muutenkin läpi mätä firma joka polkee nuoren työntekijän oikeuksia ja hyväksi käyttää sen minkä ehtii. Tämän firman kassaan en euroja kyllä vie. Hamppareita kyllä löytyy muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta työharjoittelijallekin pitäisi maksaa jonkinlaista palkkaa, ilmaistyö tekee työelämästä heti alkuunsa tympeän vaikutelman. Työelämän olennaisin osa on juurikin se palkka, kukaan ei tee töitä ilmaiseksi.
Harrastukset on eri asia, mutta ne voi valita itse ja niissä toimitaan ilman työelämän jäykkiä määräyksiä ja lakeja.
Itse tein korkeakoulutasoisissa, ammattiopintoihin liittyvissä harjoitteluissa ilmaiseksi 8 viikon työrupeaman. Ilman palkkaa. Peruskoulun Tet:ssa pitäisi maksaa palkkaa, älä naurata.
Työelämä ei ole aina kivaa, varsinkaan jos tekee alimman suorittavan tason hommia, joihin ei tarvita koulutusta. Kannattaa siis opiskella siellä koulussa kunnolla, niin voi päästä joskus tekemään kiinnostavampaa työtä.
Olin joskus s-marketissa. Ihan mukavaa, sain syödä pois heitettäviä vanukkaita ja tehdä rennosti hyllytystä.
Enemmän riepoo se että menin kesätöihin vielä toiseen ässään "tutustu työelämään ja tienaa" jaksolle 2viikoksi, palkka oli muistaakseni 250e parilta viikolta ja täydet työpäivät. Olin muistaakseni 17v.
Vierailija kirjoitti:
Mut otettiin heti silmätikuksi tetissä kun olin nätti teini. Sama jatkunut työelämässä.
Älä huoli kyllä se loppuu aikanaan. Katsos kun kauneus on katoavaista. (itserakkaudesta en ole varma) 🤭
Mä olin tetissä pieneläinhoitolassa ja mustissa ja mirrissä. Hoitolassa oli tosi kivaa, silittelin, leikitin ja ruokin koiria ja kissoja, kävin koirien kanssa lenkillä, siivosin, välillä käytiin löytöeläintalolla. Eläinkaupassa hyllytin ja siivosin, tylsää oli mutta kyllä siellä sai päivät kulumaan.
Tetin tarkoitus on tutustua työelämään ja eihän työ aina ole kivaa ja hauskaa. On myös tylsiä hommia ja siinähän sitä näkee, ettei ainakaan hakeudu opiskelemaan alalle, josta ei pidä. Esim. ap tietää nyt, ettei kannata hakeutua kaupanalalle tai ainakin kannattaa opiskella niin paljon, ettei koko loppuelämäänsä joudu hyllyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Yöelämästä puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, sinä lisäät vain roskiin menevien ruokien määrää.
Hilloa sinä vaan niitä päiväysvanhoja paskoja pakkasessasi - ei ne siellä oikeasti raikastu...
T: eri
Luokkatoveri kysyi paikkaa sinne, mutta koronan vuoksi sinne ei otettu.